Campfire: al ervaringen?

Gestart door Annemieke, mei 15, 2021, 12:38:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

poldertoerist

Citaat van: Jer81 op februari 02, 2023, 11:42:26 AM
Het besluit is genomen, het is de Campfire geworden!
Op de beurs nog leuk gesprek gehad met Joris van Alpenkreuzer.
In de meivakantie zal die voor het eerst gebruikt worden ben zeer benieuwd hoe de praktijk gaat bevallen.

Gefeliciteerd hoor! leuk!
Adventure Awaits

Jer81

Wat voor disselslot hebben jullie er op?
En is een topper nodig. Zo ja welke afmetingen?

Jer81

#32
Inmiddels, na een weekje kamperen in de Campfire kan ik bijna al mijn eigen vragen beantwoorden.  :K
Heerlijke wagen, vond het opzetten nog wel een dingetje. Ik heb hem opgezet zoals in de uitgebreide instructiefilm. Dus eerst het slaap gedeelte en dan pas de voortent aangeritst. Ik hoor van anderen dat ze de voortent er aan laten. Maar mijn vraag is dan hoe je het geheel omhoog getrokken krijgt.

Voor de rest vielen de matrassen ons heel erg mee. Misschien komt het omdat we thuis ook wat hardere matrassen hebben. Maar hier dus voorlopig geen topper op nodig voor ons. Heerlijk geslapen en de donkere cabines hielpen zeker mee. Het was toen ik er even uit moest voor een sanitaire stop 3,5 graden in de voortent. Super blij dus met de binnententjes die het klimaat een stuk aangenamer maken bij zulke temperaturen. De luifel met zijwanden was ook heerlijk om onder te zitten. Het ingeritste kuipzeil was ook een welkome aanwinst. Al met al erg te reden. Opzetten duurde een uurtje of 2 en in alle haast afbreken (op het laatste moment besloten, geen enkele voorbereiding getroffen) koste al met al ook 2 uur. Het worteldoek heeft er wel voor gezorgd dat we niets grondig hoefde schoon te maken.

FrankAndrea

Fijn om te horen dat je zo geniet van de Campfire. En inderdaad....die donkere slaapcabine.....heerlijk.
Veel plezier verder.

ronkarmiggelt

Twaalf jaar terug een Holtkamper Kyte aangeschaft voor bijna 20.000 euro. Erg fijne wagen, maar zelfs met de luxe Kyte keuken vonden we het toch altijd ongemakkelijk om in weer en wind eigenlijk altijd buiten te moeten koken. Met de Campfire ben je gewoon vrij om je keuken neer te zetten waar je maar wilt.
Helaas hebben we de Kyte door omstandigheden moeten verkopen na 2 jaar. Nu weer na lang twijfelen tussen een caravan of een vouwwagen besloten om voor een Campfire te gaan. Wat mij meteen opviel bij de Alpenkreuzer waren de stiknaden. Deze zagen er gewoon perfect uit. Zelfs bij een Holtkamper of een Combicamp waren de naden veel slechter afgewerkt. Kortom het is gewoon een hele gave wagen voor een schappelijke prijs. Voor zover je 12.000 euro nog schappelijk kunt noemen.
Ik hoor hier veel mensen vragen/twijfels hebben over het opzetgemak van de Campfire. Dit valt in de praktijk reuze mee. Je bent niet veel langer druk met de Campfire dan met de Kyte. Ook bij de Kyte moet je veel handelingen verrichten om opgezet te krijgen.
Wat ik ook een groot voordeel van een vouwwagen vind: Je zet hem gewoon in de garage, als je die hebt. De onze staat startklaar met nagnoeg alle spullen erin. Aankoppelen en gaan. 

Lager

Citaat van: ronkarmiggelt op juli 02, 2024, 02:18:19 PM
Twaalf jaar terug een Holtkamper Kyte aangeschaft voor bijna 20.000 euro. Erg fijne wagen, maar zelfs met de luxe Kyte keuken vonden we het toch altijd ongemakkelijk om in weer en wind eigenlijk altijd buiten te moeten koken. Met de Campfire ben je gewoon vrij om je keuken neer te zetten waar je maar wilt.
Helaas hebben we de Kyte door omstandigheden moeten verkopen na 2 jaar. Nu weer na lang twijfelen tussen een caravan of een vouwwagen besloten om voor een Campfire te gaan. Wat mij meteen opviel bij de Alpenkreuzer waren de stiknaden. Deze zagen er gewoon perfect uit. Zelfs bij een Holtkamper of een Combicamp waren de naden veel slechter afgewerkt. Kortom het is gewoon een hele gave wagen voor een schappelijke prijs. Voor zover je 12.000 euro nog schappelijk kunt noemen.
Ik hoor hier veel mensen vragen/twijfels hebben over het opzetgemak van de Campfire. Dit valt in de praktijk reuze mee. Je bent niet veel langer druk met de Campfire dan met de Kyte. Ook bij de Kyte moet je veel handelingen verrichten om opgezet te krijgen.
Wat ik ook een groot voordeel van een vouwwagen vind: Je zet hem gewoon in de garage, als je die hebt. De onze staat startklaar met nagnoeg alle spullen erin. Aankoppelen en gaan.

Huh, om kwart voor 2 plaats je een bericht dat een openAir niet meer verkocht gaat worden en dat je, mede daarom, voor een Campfire wil gaan. En een half uur later post je dit bericht waarin je al super lovend bent over de stiknaden, het opzet gemak en dat deze gemakkelijk in je garage past. Dat is oprecht wel een snelle vouwwagen dan.

poldertoerist

In het andere verhaal schreef hij dat hij er een tijdje terug geweest was.

En ook in een showroom kan je een wagen goed bekijken en proefopzetten.

en wie weet is er tusentijda wel geleverd?

Adventure Awaits

gelewasmachine

Hoi, blij dit forum tegen te komen. Wij staan op het punt onze eerste vouwwagen te komen en zijn erg gecharmeerd van de Campfire! Supergave uitstraling en dan ook nog die lange bedden  :J . We twijfelen ook nog een klein beetje over de Odysee, omdat die qua opzetten eenvoudiger lijkt en er een keuken bij zit.Het wordt één van de twee. Wat mij opviel was vooral de kwaliteit van het tentdoek en ook de kwaliteit van het doek van de binnententen!
Wat ik mij nog afvroeg of er op het bed nog een losse topper geplaatst kan worden en of hij dan nog dicht kan. Verder vragen wij ons af of de voortent eraan kan blijven met opzetten en afbouwen. En wat jullie ervaring is met hoelang het op en afbreken duurt. Wij blijven meestal wel lang op één plek en hebben ervaringen met opzetten van tenten (al is dat alweer een paar jaar terug).

Alpenklapper

#38
De Campfire is de opvolger van de Parade, de wagenbak is identiek en ook de tent boven de bedden. Echter doordat de voortent los aangezet moet worden met losse stokken die je ook in elkaar moet schuiven denk ik niet dat je het nog een snelklapper kunt noemen. De kwaliteit is denk ik prima de Parade ligt ook strak achter de auto dus dat zal niet anders zijn. Wel moet je waarschijnlijk een paaltje onder het bed plaatsen om doorzakken te voorkomen. Dit is ook wel logisch want 160-200kg op een bed met een overspanning van 2,1 meter is natuurlijk vragen om doorbuigen van het bed.
Of je er een Topper tussen krijgt weet ik niet, wij laten de slaapzak op het onderste bed altijd dubbelgevouwen liggen aan de scharnierzijde omdat de voortent van de parade aan de andere kant meer dikte creëert.
De Keuken missen wij niet omdat wij niet in de tent willen koken (kan schimmel en vet-aanslag geven in je doek).

De Odysee ken ik niet dus over de kwaliteit doe ik geen uitspraak maar hij heeft wel een paar grote voordelen denk ik, zo klap je de tent in 1x uit en sta je snel droog als het regent. Maar ook sluit de tent rondom de wagen op de grond aan, hierdoor heb je minder tocht en kun je het grondzeil bij een korte overnachting achterwege laten en vervangen door een goedkoop picknick kleedje. Dat scheelt een hoop tijd. Voor ons is dat belangrijk omdat wij bijna nooit langer dan 2 nachten op 1 plek staan.
Het schort dat je bij de Campfire in de achterzijde van de wagen schuift(voor de nummerplaat) zit volgens mij met klitteband aan de voortent en ik krijg dat bij de Parade vaak niet dicht als we niet mooi vlak kunnen staan. Voor ons geen probleem omdat de parade de tent ook rondom tot de grond heeft. Je hebt dan natuurlijk wel wat meer haringen maar dat neem ik dan maar voor lief.

Of de een beter is dan de andere weet ik dus niet, denk dat je vooral naar handigheidjes, stahoogte aan de rand, constructie van het bed en afwatering van het dak moet kijken. Ook is de keuken natuurlijk een keuze die je zelf moet maken. En wellicht de lengte van de vouwwagen icm de auto (tolwegen) of tijdens de opslag in je eigen garage.