Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)

Gestart door LeonSoest, augustus 03, 2021, 08:49:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bernie

Wat ik weet, is dat je niet mag lassen aan een constructie. Maar je kunt natuurlijk ook niet onbeperkt zomaar gaten gaan boren

Alex

Heeft ook met type goedkeuring te maken volgens mij.
Als je iets veranderd moet er eigenlijk ook weer een keuring komen of alles nog voldoed aan richtlijnen.
Ik boor niet in chassis delen.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Jeronimo

Citaat van: Seb op april 17, 2022, 11:39:45 AM
Voor de dwarsbalk heb ik geen extra gaten geboord. Er zat daar namelijk al een dwarsbalk. De nieuwe past in de gaten van de oude balk. Voor het neuswiel heb ik 1 extra gat geboord. Dit in overleg met de heren van Campooz, die mij dit adviseerden.
Ik boor ook liever niet in het chassis maar ik kan mij niet voorstellen dat een 10mm gaatje in een profiel van 4mm dik zoveel uitmaakt voor de integriteit van de constructie. Maar wellicht dat lezers met een achtergrond in de werktuigbouwkunde hier een gefundeerd antwoord op kunnen geven.
Waar staat trouwens dat het boren van extra gaten niet "mag"?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Voor de sterkte van het chassis maakt dat extra gat (vrijwel) niets uit voor de sterkte van het chassis. Het nieuwe gat zit precies in het midden en dat is de "neutrale lijn", bij belasting van het chassis treden hier nauwelijks spanningen op.

Geen idee hoe dit wettelijk geregeld is

Die-hard mooi-weer-kampeerder

Drikusniet

Je kunt met een berekening aantonen dat de sterkte niet veranderd. Dit is als het gat op dezelfde hoogte in het midden van de hoogte van de balk zit. Dit is zoals gezegd de neutrale lijn. Dus met buiging naar boven /onder is het verschil en verplaatsing naar voren niet aanwezig. Bij verplaatsing naar achteren is er wel een verschil maar dat is verwaarloosbaar, omdat dit heel klein is, en met een normale veiligheidsfactor dus niet significant is. Met buiging naar links /rechts is het verschil nul, want de kleinste doorsnede bij het oude gat en het nieuwe gaat is hetzelfde.

Ga je echter een gat in een onder- of bovenflens boren, dan praat je over heel andere getallen en zal de invloed zeker wel significant zijn.
Vandaar ook de waarschuwing om geen gat in je chassis te boren

Seb

Drikusniet, dank voor je waardevolle aanvulling.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Seb

Nog een korte aanvulling/update: De aanhanger die Campooz als basis gebruikt heeft vanaf modeljaar 2022 de gaten voor de neuswielklem al op de juiste positie zitten (maximaal naar voren). Alweer een probleem minder om op te lossen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk