Massaprobleem met verlichting Livingstone en kabel niet compleet?

Gestart door Gonadan, maart 30, 2022, 08:49:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

Stap voor stap elimineren. Alle lampjes eruit en een voor een aansluiten en controleren. Zou ook eens met een multimeter de weerstand meten tussen stekker pool en achterlichten. Ik denk toch dat je ergens een te grote overgangsweerstand hebt.

Gonadan

Het punt met een multimeter is dat hij weinig stroom gebruikt, onder hogere belasting reageert een systeem anders.

Er is geen verdeeldoos en alle kabels lopen zo specifiek en doelgericht heen en weer dat even een loze massa van de koelkast inzetten ook niet echt een optie is.

Ondertussen heb ik ook alle lampjes en contacten gereinigd en geschuurd, maakt weinig uit. Ik verdenk de kar gewoon van een te dunne ader voor massa. Ik denk namelijk ook te zien dat rechts iets meer dimt dan links en toevallig krijgt rechts z'n massa via links (dus nog langere weg).

Ik denk dat ik het er bij laat zitten. Het dimmen is al minimaal dus er gaat niets uit en alles is duidelijk. Maar ik ben perfectionist dus probeerde het toch op te lossen. :#

Theu


sanderv

Citaat van: Gonadan op april 26, 2022, 10:21:43 PM
Het punt met een multimeter is dat hij weinig stroom gebruikt, onder hogere belasting reageert een systeem anders.

Er is geen verdeeldoos en alle kabels lopen zo specifiek en doelgericht heen en weer dat even een loze massa van de koelkast inzetten ook niet echt een optie is.

Ondertussen heb ik ook alle lampjes en contacten gereinigd en geschuurd, maakt weinig uit. Ik verdenk de kar gewoon van een te dunne ader voor massa. Ik denk namelijk ook te zien dat rechts iets meer dimt dan links en toevallig krijgt rechts z'n massa via links (dus nog langere weg).

Ik denk dat ik het er bij laat zitten. Het dimmen is al minimaal dus er gaat niets uit en alles is duidelijk. Maar ik ben perfectionist dus probeerde het toch op te lossen. :#

Maar als je de weerstand van de massakabel inclusief contacten meet, kun je meteen de spanningsval over die kabel bepalen. En wat doet jouw vouwwagen achter een andere auto?

Gonadan

Citaat van: Theu op april 27, 2022, 12:23:42 AM
Je kan van je chassis een massa maken.
Hoe zie je dat voor je dan? Volgens mij moet ik dan nog steeds de kabelboom gaan aanpassen en/of extra aders leggen toch?

Gonadan

Citaat van: sanderv op april 27, 2022, 04:19:57 PM
Maar als je de weerstand van de massakabel inclusief contacten meet, kun je meteen de spanningsval over die kabel bepalen. En wat doet jouw vouwwagen achter een andere auto?
De weerstand was dermate laag (ergens ver achter de komma) dat ik dat verder heb laten zitten. De grootste weerstand kwam nog van de sondes niet goed op de contacten plaatsen. :#

Een andere auto heb ik niet geprobeerd, wel andere verbruikers achter mijn auto en die doen het perfect.

Theu

Citaat van: Gonadan op april 27, 2022, 09:45:08 PM
Hoe zie je dat voor je dan? Volgens mij moet ik dan nog steeds de kabelboom gaan aanpassen en/of extra aders leggen toch?
Naar mijn bescheiden mening kan je de massa van de verlichting direct aan het chassis verbinden. Meestal kan dat in de lamp unit zelf m.b.v. de montageboutjes.
Hij zal dan de massa vanaf je auto "lenen". De verbinding tussen vw en auto is immers kaal staal. En anders van uit je stekker een los draadje naar het chassis van de vw maken.
Ik ben ook niet van losse draadjes, maar soms heiligt het doel de middelen.

ArnoldusWH

Ik zou de verlichting van de vouwwagen nog eens controleren met een lopende motor van de auto.

Wanneer je accu wat ouder is en de auto alleen op het contact staat, waarbij er meerdere verbruikers actief kunnen zijn, zie je al snel dat de verlichting iets dimt wanneer er een andere verbruiker wordt ingeschakeld. Zeker wanneer dit je richtingaanwijzer is die in een vaste regelmaat aan en uit gaat valt dat dimmen goed op.

Je hebt nu zo veel zaken onderzocht, dat ik niets anders kan verzinnen.


sanderv

Citaat van: Gonadan op april 27, 2022, 09:52:15 PM
De weerstand was dermate laag (ergens ver achter de komma) dat ik dat verder heb laten zitten. De grootste weerstand kwam nog van de sondes niet goed op de contacten plaatsen. :#

Een andere auto heb ik niet geprobeerd, wel andere verbruikers achter mijn auto en die doen het perfect.

Als dat eerste klopt, heeft het volgens mij niet zo heel veel zin om de massa aan te passen. Maar ik zou dan eerst eens de vouwwagen achter een andere auto hangen, even kijken wat hij dan doet. Hebben jullie ook een koelkast aan tijdens het rijden? Deelt die nog een massa? Dat zou bij 13 polig niet mogen, maar hoe is dat bij jou?

Gonadan

Citaat van: Theu op april 27, 2022, 10:30:34 PM
Naar mijn bescheiden mening kan je de massa van de verlichting direct aan het chassis verbinden. Meestal kan dat in de lamp unit zelf m.b.v. de montageboutjes.
Hij zal dan de massa vanaf je auto "lenen". De verbinding tussen vw en auto is immers kaal staal. En anders van uit je stekker een los draadje naar het chassis van de vw maken.
Ik ben ook niet van losse draadjes, maar soms heiligt het doel de middelen.
Dat is nog wel het proberen waard. Zoiets namelijk ook makkelijk te testen door even een los snoertje tussen het chassis en de massa te leggen en te kijken of dat verschil maakt. Zo ja dan ga ik pas een nette variant aanleggen. :#

Citaat van: ArnoldusWH op april 28, 2022, 07:58:40 AM
Ik zou de verlichting van de vouwwagen nog eens controleren met een lopende motor van de auto.

Wanneer je accu wat ouder is en de auto alleen op het contact staat, waarbij er meerdere verbruikers actief kunnen zijn, zie je al snel dat de verlichting iets dimt wanneer er een andere verbruiker wordt ingeschakeld. Zeker wanneer dit je richtingaanwijzer is die in een vaste regelmaat aan en uit gaat valt dat dimmen goed op.

Je hebt nu zo veel zaken onderzocht, dat ik niets anders kan verzinnen.
Dit alles is uiteraard al getest met draaiende motor, want dat is ook hoe het in gebruik zal zijn. De accu is nog in prima staat dus veel verschil maakt het in de praktijk niet, maar ik heb dat toch al voor de zekerheid gedaan.

Citaat van: sanderv op april 28, 2022, 08:26:38 AM
Als dat eerste klopt, heeft het volgens mij niet zo heel veel zin om de massa aan te passen. Maar ik zou dan eerst eens de vouwwagen achter een andere auto hangen, even kijken wat hij dan doet. Hebben jullie ook een koelkast aan tijdens het rijden? Deelt die nog een massa? Dat zou bij 13 polig niet mogen, maar hoe is dat bij jou?
De koelkast heeft een eigen massa, maar die is niet aangesloten op de auto en de koelkast niet in gebruik. Daarom dacht ik die te lenen maar dat wordt te veel gedoe met kabelboom open slopen.

Theu

Citaat van: Gonadan op april 28, 2022, 01:40:05 PM
Dat is nog wel het proberen waard. Zoiets namelijk ook makkelijk te testen door even een los snoertje tussen het chassis en de massa te leggen en te kijken of dat verschil maakt. Zo ja dan ga ik pas een nette variant aanleggen. :#
Ben benieuwd.

Gonadan

Ondertussen is de 12V aansluiting van de koelkast vervangen, die maakte kortsluiting en was daarmee doorgebrand.
Uiteraard helpt dat niets want dat is een ander circuit.

Nu ben ik onderweg naar de camping wel m'n kentekenplaatverlichting op de één of andere manier kwijtgeraakt en ik zie dat de aarde daarlangs gelust is dus die kan ik ook nog reinigen en nakijken.