Vouwwagen achter elektrische auto

Gestart door Kleine Heino, april 08, 2022, 08:49:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

GP123 en 2 gasten bekijken dit topic.

Alex

Citaat van: Hemertje op september 02, 2025, 06:59:55 PMTijd voor omdenken dan

Onze vakantie begint wanneer we in de auto stappen, niet wanneer we bij de camping aankomen

Dat is trouwens in basis de hele essentie van elektrisch rijden

Tanken doe je wanneer je tank leeg is
Laden doe je wanneer je de mogelijkheid hebt
Je hebt opzich gelijk.
Maar toch vind ik het ook wel lekker om te kunnen beslissen om 700 km in 1 dag te rijden omdat ik lekker de boel droog heb en het weer niet je van het is om onderweg nog te gaan overnachten.

Of te wel ik ben er nog niet aan toe  >:(  >:(
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Hemertje

Citaat van: Alex op september 02, 2025, 08:31:12 PMJe hebt opzich gelijk.
Maar toch vind ik het ook wel lekker om te kunnen beslissen om 700 km in 1 dag te rijden omdat ik lekker de boel droog heb en het weer niet je van het is om onderweg nog te gaan overnachten.

Of te wel ik ben er nog niet aan toe  >:(  >:(

dat kan ook natuurlijk en is voor iedereen anders

het ligt ook aan de elektrische auto die je rijd en de bijbehorende eigenschappen

onze hyundai heeft een 800V laadstructuur en laad bij een snellaadstation met maximaal 237kW van 10% naar 80% in een 18 minuten

van Eindhoven naar Lyon (+/- 800km) rijden we met 110km/u in zo'n 9-10 uur met 4 laadstops met onze Kyte erachter

CEO

700 kilometer in 1 dag is een makkie. Vorig jaar vanuit de Provence in 1 dag teruggereden (ruim 1200). Dat hadden we niet zo gepland, maar het liep lekker en we waren fit (voordeel van een EV: je wordt minder moe).
Dit jaar heen ruim 800 op dag 1 en terug uit Normandie (ook ruim 800) in 1 dag.

Met steeds meer EV's betekent 700 kilometer 1 laadstop. Mooi tijd voor een bakkie of even lekker lunchen!
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Steijlen

De ford laadt maar met max 125Kw, dus dan doe je er al een stuk langer over.
Helemaal eens dat de vakantie begint in de auto, maar nu werd het een frustratie. Het zal inderdaad aan je auto liggen. De ford was voor ons de 'beste' optie waar manlief uit kon kiezen. We hebben het geprobeerd, de vakantie er op aangepast maar het is het niet voor ons.

Markvv

Citaat van: CEO op september 02, 2025, 09:45:08 PM700 kilometer in 1 dag is een makkie. Vorig jaar vanuit de Provence in 1 dag teruggereden (ruim 1200). Dat hadden we niet zo gepland, maar het liep lekker en we waren fit (voordeel van een EV: je wordt minder moe).

Met steeds meer EV's betekent 700 kilometer 1 laadstop. Mooi tijd voor een bakkie of even lekker lunchen!

Ik ben wel benieuwd waarom je van rijden in een ev minder moe zou worden als in een benzine auto?

Eddos

Citaat van: CEO op september 02, 2025, 09:45:08 PM700 kilometer in 1 dag is een makkie. Vorig jaar vanuit de Provence in 1 dag teruggereden (ruim 1200). Dat hadden we niet zo gepland, maar het liep lekker en we waren fit (voordeel van een EV: je wordt minder moe).

Inderdaad, wij reden afgelopen zomer ook terug vanuit Ettenheim naar Groningen. Was prima te doen  :J
Ik wordt minder moe van rijden in de EV omdat ik 'gedwongen' wordt om iets meer te stoppen.

Alex

Heel stoer om dit een makkie te noemen. O0  O0
Ooit van files en of weg werkzaamheden gehoord.  :evil:  :evil:
En niet voor iedereen is 10 uur in de auto een makkie te noemen.
Maar weer een ander onderwerp.

Was dit jaar maar wat blij dat ik eerst 130 kon in Frankrijk en dan 120 km per uur door België en na Zwolle durfde ik het weer aan om 120 te rijden anders was het wel een lange rit geworden.
Had op 1 tank gekund maar de goedkope benzine en België kon ik niet voorbij laten gaan.

Normaal rijden we alleen de eerste dag 800 km en daarna van camping na camping zo rond de 400 km.

Maar deze discussie zal er altijd wel blijven.
Net als hoe snel zet je een vouwwagen op.  >:(  >:(
Net wat ik al geschreven had ik ben er nog niet aan toe.

Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FriedelP

Door het trager rijden in Nederland kan je wel veel meer km rijden. Maar het duurt inderdaad lang.

Ik kwam toen ik naar Kees Kampeert ging op een verbruik van een 4,5 liter per 100 km wat zou neer komen op een stuk meer dan 1600 km met één tank.

Spiegelbeeld

Moet er niet aan denke4n!
Nu gooi ik tank vol en blaas met 130 km per uur door Frankrijk. Keertje pitstop, tank weer vol, bak koffie, plassen en doorrrrrrrr!

FriedelP

Denk niet dat het nog lang zal duren eer er redelijk wat modellen EV op de markt zijn waar je tot de middag door kan rijden, dan eten terwijl je laad en verder tot bestemming.

A l e x

Het is maar net hoe je er in zit. Ik moet er niet aan denken om zo gejaagd op pad te gaan. Alleen maar hard en niet willen stoppen. Wij laden (max 85 kWh) om de 2 a 2,5 uur. Zo kom je prima 800km (zonder file) en nog genoeg tijd om zelf te koken s avonds. Waar het mag rijden we 110-120.
Trigano odyssee gl 2020 --> Combi-Camp Country 2024

CEO

Citaat van: Alex op september 03, 2025, 09:22:42 AMHeel stoer om dit een makkie te noemen. O0  O0
Ooit van files en of weg werkzaamheden gehoord.  :evil:  :evil:
En niet voor iedereen is 10 uur in de auto een makkie te noemen.
Maar weer een ander onderwerp.

Normaal rijden we alleen de eerste dag 800 km en daarna van camping na camping zo rond de 400 km.

Maar deze discussie zal er altijd wel blijven.
Net als hoe snel zet je een vouwwagen op.  >:(  >:(
Net wat ik al geschreven had ik ben er nog niet aan toe.

Citaat van: Markvv op september 03, 2025, 09:08:22 AMIk ben wel benieuwd waarom je van rijden in een ev minder moe zou worden als in een benzine auto?

Het was zeker niet bedoeld als 'stoer', ik wilde alleen aangeven dat langere reisdagen met EV en klapkar ook mogelijk zijn. En 700 km is twee keer laden onderweg, zeg maar Koffie en lunch. Dan kom je relaxed aan. Wat daarbij helpt is dat de auto veel meer werk doet: goede navigatie, om files heen geleiden, hele fijne airconditioning (ook als het buiten 39 graden in de schaduw is, is het binnen in no-time heerlijk), comfortabele stoelen met koeling (en verwarming), denkt mee over de laadt-strategie (en houdt rekening met de aanhanger) en past die waar nodig/mogelijk aan. Maar hij is ook heel stil. Het totaalplaatje maakt het voor mij een voertuig om veel uitgeruster uit te stappen. En ja, de stops om de 3 uur (eerste rit iets langer: 3,5 uur) moedigen je aan om rustig te blijven. Je komt verder door niet te jagen...

Toen we uit de Provence terugkwamen waren we natuurlijk moe, maar wat wil ja na 14 uur onderweg. Maar dan kan je thuis meteen je mandje in. We zouden dat nooit doen op de heenweg: dan is 850 echt de max (Dan staan we bij Arjan in Cognac La Forêt).

Juist de rust is het uitgangspunt, als we geen zin meer hebben duiken we een hotelletje of B&B in. Dat is weer het voordeel van buiten de vakanties reizen.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Markvv

Idd allemaal punten die het reizen comfortabel maken, maar of die nu alleen voor een ev opgaan.
Denk dat deze punten ook voor een goede niet ev auto op kunnen gaan (als ik het zo met mijn eigen auto vergelijk).

In de polo met een bouwjaar van 30 jaar geleden, zonder automaat, climate control, (adaptieve) cruise control en flink wat minder vermogen kwam ik jaren terug met de tent ook heel anders aan op de camping als nu met de v60, 2 kleine kinderen op de achterbank en de vouwwagen erachter.

Voordeel voor mij met de benzine is dat ik nu vanaf vertrek om 3:00 met slapende kinderen op 1 tank door kan rijden tot het ontbijt in luxemburg.

Hemertje

Citaat van: Spiegelbeeld op september 03, 2025, 10:44:55 AMMoet er niet aan denke4n!
Nu gooi ik tank vol en blaas met 130 km per uur door Frankrijk. Keertje pitstop, tank weer vol, bak koffie, plassen en doorrrrrrrr!

Misschien even in de spiegel kijken :P

je tank bepaald niet je bereik dat bepalen je honger of blaas voor je

Kan natuurlijk zijn dat je geen honger hebt of dat je je blaas lang op kunt houden :)

PenH

Citaat van: Steijlen op september 02, 2025, 10:05:50 PMDe ford laadt maar met max 125Kw, dus dan doe je er al een stuk langer over.
Helemaal eens dat de vakantie begint in de auto, maar nu werd het een frustratie. Het zal inderdaad aan je auto liggen. De ford was voor ons de 'beste' optie waar manlief uit kon kiezen. We hebben het geprobeerd, de vakantie er op aangepast maar het is het niet voor ons.
Fijn dat je je ervaring uit 'de echte wereld' hier met ons deelt! Ik ben wel benieuwd naar nog meer details van de reis. Zij jullie in 1x naar Bordeaux gereden? En welke uitvoering auto is het, de standaard of extended range? Omdenken is wel een ding natuurlijk, ik neem mij ook elke keer voor om minder ver te gaan. Zo was onze bestemming dit jaar de Pyreneeën met 1 tussenstop...  ::) 
De Explorer EV stond bij mij ook hoog op de wensenlijst, maar tweedehands was deze niet/ nauwelijks beschikbaar. Ook met de wens voor een (kleine) caravan durfden we het nog niet aan.
We rijden nu wel een auto met stekker, maar er zit ook nog een benzine motor in (phev dus). Thuis stekkeren en onderweg tanken.