Vouwwagen achter elektrische auto

Gestart door Kleine Heino, april 08, 2022, 08:49:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

Steijlen

Citaat van: PenH op september 03, 2025, 10:24:44 PMFijn dat je je ervaring uit 'de echte wereld' hier met ons deelt! Ik ben wel benieuwd naar nog meer details van de reis. Zij jullie in 1x naar Bordeaux gereden? En welke uitvoering auto is het, de standaard of extended range? Omdenken is wel een ding natuurlijk, ik neem mij ook elke keer voor om minder ver te gaan. Zo was onze bestemming dit jaar de Pyreneeën met 1 tussenstop...  ::) 
De Explorer EV stond bij mij ook hoog op de wensenlijst, maar tweedehands was deze niet/ nauwelijks beschikbaar. Ook met de wens voor een (kleine) caravan durfden we het nog niet aan.
We rijden nu wel een auto met stekker, maar er zit ook nog een benzine motor in (phev dus). Thuis stekkeren en onderweg tanken.

Wij hebben de extended range, een eis van het werk van manlief.
Wij hebben op de heenweg de reis gebroken door een paar dagen in de Loire te staan. Een camping zonder laadplek, maar wel een laadplek in de buurt, op een kilometer. Dat was op zich prima, maar we merkten al snel dat we er toch mee bezig waren: oh nu we hier zijn, laten we dan toch maar laden.

Daarna zijn we doorgereden naar Lacanau, ten westen van Bordeaux. Over een rit van 5 uur, doe je al snel 8. En dan vlak voor de bestemming het net niet redden, dus dan moet je nog een keer laden. Als je de auto volgooit met benzine, gaat dat gewoon een stuk vlotter.

Op de camping in Lacanau waren laadpunten, dus toen we naar huis gingen, hebben we vol kunnen vertrekken. Wel veel file onderweg gehad, dus nog een heel stuk route national gereden, richting het hotel in Chartes, onder Parijs. We zijn om 10 uur vertrokken en kwamen hier pas half 7 aan. Bij het hotel in Chartes konden we gratis laden, dat was super fijn!
's morgens om half 7 vertrokken, om half 3 waren we thuis. Nu geen file, ook bij Parijs konden we goed doorrijden. Eerste laadpunt na Parijs wat we nodig hadden, bleek gesloten/stond uit. Gelukkig laadpunt er vlakbij, maar verder geen voorzieningen. We hadden geluk dat de Eleclerc open was, en dat daar een toilet was.

Vaak stuurt hij je net van de snelweg af, maar daar zijn de voorzieningen gewoon erg beperkt. Voordeel daar is wel dat de kans groter is dat je de vouwwagen aangekoppeld kan laten, omdat er minder mensen zijn.
Langs de peage is toch vaak drukker en als je pech hebt, zelfs een wachtrij met laden. Dat ziet dat systeem natuurlijk niet.

En wat de een relaxed vindt, vonden wij juist onhandig. De stop duurt gewoon veel langer, je staat echt letterlijk te wachten. Onze kinderen vonden de reis ook echt veel langer duren; normaal geven we ze bijv wat te eten in de auto, zodat ze wat te doen hebben. Nu deden we dat bij de stop, waardoor ze gewoon ook langer wat bewuster in de auto zaten.

We hebben het een kans gegeven, we hebben omgedacht; de reis anders ingestoken. Maar het is het niet voor ons.

Hemertje

jammer te lezen hoe jullie reis is vergaan, zo hoeft het namelijk echt niet te zijn

wij combineren de plasstop met eten/drinken en het laden, dus iedere 2,5 uur ff de benen strekken zoals ook het advies is om relaxed te reizen, wanneer wij terug komen van het tankstation zit in de regel de accu vol en kunnen we verder

je schrijft 'nu we hier zijn maar gelijk laden', dat is ook het omdenken wat ik al eerder schreef, EV-rijden is nu eenmaal geen tanken met binnen 5 minuten 700km bereik erin en dan zit het ook niet mee met de laadcapaciteit en -snelheid van jullie auto...

de ingebouwde navigatie van jullie auto geeft niet het aantal bezette laadpunten weer van een laadplein?

TIP: kijk eens naar de App ABetterRoutePlanner (ABRP) daarin kan je aangeven dat je laadplaatsen zoekt die geschikt zijn zijn aanhangers ed

wil niet zeggen dat die er altijd zijn maar deze planner houdt er wel rekening mee

hopelijk heb je er wat aan?

Albert83

Ik kan me ook voorstellen dat de ervaring met kinderen in de auto anders is dan zonder kinderen.
Want ik denk dat zeker voor de meeste kinderen geldt dat de vakantie pas begint op de vakantiebestemming en niet op het moment van wegrijden en dan is elke lange tussenstop er één teveel.

A l e x

Voor iedereen gelden andere variabelen als afweging. Onze kinderen (6 en 9) vinden het helemaal prima. Het lijkt me ook dat de mindset anders is wanneer je zelf kiest om elektrisch te gaan rijden tov een leaseauto van werk die elektrisch moet zijn.
Trigano odyssee gl 2020 --> Combi-Camp Country 2024

FriedelP

Toen onze kinderen jonger waren, verzonnen ze onderweg altijd wel spelletjes en verhalen en wisten ze zich zeer goed bezig te houden, soms ook spelletjes door ons geïnitieerd, dus hangt inderdaad ook wel van de kinderen af. Nu vinden ze de verplaatsing vervelender dan vroeger, maar gaan ze eerder lezen in de auto.

Ik heb leasewagen, momenteel nog op benzine, waar ik makkelijk 1200 km met één tank doe, hangt de vouwwagen erraan is dat eerder ergens tussen de 900 en de 1000 km afhankelijk van de hellingen die we onderweg tegenkomen. De volgende zal elektrisch zijn. Daarmee zal de eerste edities vermoedelijk nog neit dergelijke afstanden kunnen mee afleggen, op langere termijn zal dat ook wel komen.

Ondanks dat ik moet overschakelen bij volgende auto naar electrisch en dat ik me ook wel afvraag van wat gaat dat geven als ik met de vouwwagen op pad ga en zal ik daar zeker nog naar oplossingen moeten zoeken, ben ik er wel van overtuigd dat de toekomst van autorijden elektrisch is en moet zijn.

Ik hoop in ieder geval dat in de toekomst we kunnen rijden tot de middag, dan laden terwijl we eten om dan voldoende opgeladen om op bestemming e kunnen geraken kunnen verder rijden. Dus naar een bereik van toch een goede 450 km per laadbeurt met aanhangwagen hoop ik dat binnenkort toch mogelijk gaat zijn. Maar dat zal vermoedelijk nog niet lukken.