Roest frame alpenkreuzer parade 2017/2018

Gestart door Tim89, mei 13, 2022, 11:17:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tim89

Hallo wij hebben als een van de eersten een alpenkreuzer parade intro edition gekocht eind 2017. Na een jaar ontstond er al roest op een aantal frame delen terwijl wij de vouwwagen altijd droog stallen en vrijwel geen regen hadden gehad op vakantie. De dealer vertelde dat alle vouwwagens van de laatste jaren hier last van hebben omdat het verchromen niet meer zo degelijk mag als vroeger ivm het chroom verhaal waarbij mensen ziek werden. Toch is toen onder garantie het frame vervangen. Tevens trok de stof bij de gordijnen scheef waardoor gordijntje niet meer goed dicht konden.  hierom hebben wij onder garantie ook een complete nieuwe tent gekregen. Nu zijn we een paar jaar verder en begint het frame weer aan alle kanten te roesten en nu zo erg dat de roest vlekken in het doek komen. De vouwwagen is nu iets meer dan 4 jaar oud(frame dikke 2 jaar) dit zou toch niet mogen? Alpenkreuzer wil het nu niet meer kosteloos vervangen. We moeten volgens de dealer 525€ gaan betalen voor een nieuw frame waarvan we niet zeker weten of die dan wel voor de komende tijd roestvrij blijft. Zijn er meer mensen met deze slechte ervaring van alpenkreuzer? Je mag toch verwachten dat een product als een vouwwagen 10 jaar zonder al te grote problemen mee kan gaan?

Jon

Weliswaar geen Alpenkreuzer hier, maar je mag, ook bij intensief gebruik en normaal onderhoud, verwachten dat een vouwwagen tenminste 10 jaar meegaat zonder grote problemen.
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

martjeklap

Wij hebben hetzelfde gehad bij onze traildog, zie topic daar. geen garantie gekregen, zelfde verhaal over dat stokken dat tegenwoordig kunnen hebben.. We hebben ze zelf behandeld, goed schoongemaakt en ingesmeerd om verdere roestvorming te voorkomen.

Tim89

Citaat van: martjeklap op mei 13, 2022, 12:50:19 PM
Wij hebben hetzelfde gehad bij onze traildog, zie topic daar. geen garantie gekregen, zelfde verhaal over dat stokken dat tegenwoordig kunnen hebben.. We hebben ze zelf behandeld, goed schoongemaakt en ingesmeerd om verdere roestvorming te voorkomen.

Waarmee kan je de stokken dan het beste behandelen? Hamerite? En bij de roest aan binnenzijde van de stokken kan je niet echt bij komen lijkt me?

bernie

Heb hier eerder een topic over gelezen, maar kan het niet terug vinden. Ik ben er zelf ook wel nieuwsgierig naar.

Tim89

bernie

Mooi zal het wel worden maar daar heb je niet lang plezier van denk ik. Door het in- en uitelkaar schuiven van de stokken schraap je het er zo weer af denk ik. Ik zelf zat meer te denken aan autowas. Maar daar zullen ook wel weer nadelen aan zitten.

muis

Auto polish wordt geadviseerd bij witte roest, een aanslag die ontstaat op tentstokken door de chemicaliën in de impregneer etc waar het doek mee behandeld is.
Inwrijven en goed uitpoetsen.

Tim89

Citaat van: muis op mei 14, 2022, 12:57:42 PM
Auto polish wordt geadviseerd bij witte roest, een aanslag die ontstaat op tentstokken door de chemicaliën in de impregneer etc waar het doek mee behandeld is.
Inwrijven en goed uitpoetsen.
Dus dan handiger om voor de grote vlakken auto polish te gebruiken en de plekken die bruine roest vertonen bij te stippen met hamerite? (Dan denk ik handiger met penceeltje ipv spuitbus). Wat voor auto polish moet je dan gebruiken? Chroompoets?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

muis

Gewoon iets als turtle wax, ik zou eerst kijken of je de bruine roest weg krijgt met een borsteltje oid en kijken of polish voldoendeis. Aanstippen kan wel maar dat gaat er weer af bij schuiven.  Wel echt balen hoor.

poldertoerist

Helaas komt de roestduivel in het algemeen weer terug. Ken iemand die werkt bij een autoschadebedrijf en die  ziet bij moderne auto's met een zogenaamde degelijke reputatie soms.al behoorlijke roest plekken aan de binnenkant van het staal. 

Wat je kan doen, maar kijk uit voor je.doek. is met een schuurspons het roest te behandelen.  Het is duidelijk oppervlakteroest. En vervolgens goed wax er over. Of blanke lak. Hameratie kan, maar kies liever gewoon voor een normale menie. Of dus gewoon blanke lak. Je ziet dan mss wat donkerder plekken, maar het gaat er om dat.je staal is afgedekt. 

Zelf haal ik bij het inpakken altijd ff een babydoekje langs de buizen. Weet niet of het scheelt maar voor mijn gevoel wel.

Wat ik me nog afvraag staat je wagen soms in een kas gestald?  Heb het zelf eens met wat anders gehad (auto restauratie object) die ook in een kas stond. De luchtvochtigheid was daar echt een killer...

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Adventure Awaits

Tim89

Citaat van: poldertoerist op mei 14, 2022, 01:19:59 PM
Helaas komt de roestduivel in het algemeen weer terug. Ken iemand die werkt bij een autoschadebedrijf en die  ziet bij moderne auto's met een zogenaamde degelijke reputatie soms.al behoorlijke roest plekken aan de binnenkant van het staal. 

Wat je kan doen, maar kijk uit voor je.doek. is met een schuurspons het roest te behandelen.  Het is duidelijk oppervlakteroest. En vervolgens goed wax er over. Of blanke lak. Hameratie kan, maar kies liever gewoon voor een normale menie. Of dus gewoon blanke lak. Je ziet dan mss wat donkerder plekken, maar het gaat er om dat.je staal is afgedekt. 

Zelf haal ik bij het inpakken altijd ff een babydoekje langs de buizen. Weet niet of het scheelt maar voor mijn gevoel wel.

Wat ik me nog afvraag staat je wagen soms in een kas gestald?  Heb het zelf eens met wat anders gehad (auto restauratie object) die ook in een kas stond. De luchtvochtigheid was daar echt een killer...

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk
Bedankt voor de tips. Onze vouwwagen staat
altijd in een grote overdekte en geventileerde schuur bij een camping. Dus denk niet dat het daar van kan komen. Vindt trouwens wel bijzonder dat een fabrikant niet meer zulke goede bescherming op het frame kan aanbrengen terwijl als ik er Hamerite op zou spuiten hamerite 8 jaar garantie geeft tegen roest. Misschien moeten de fabrikanten ook maar standaard een laklaag aan gaan brengen op de nieuwe vouwwagens.

Drikusniet

Sorry, maar de dealer vertelt een onzin verhaal. Hij heeft het over chroom, terwijl dit zink is. En dat de huidige chroom minder sterk is als vroeger is onzin. Waarschijnlijk hebben ze een te dunne laag toegepast of hebben ze het niet (goed) gepassiveerd. Hier wordt een fabrieksfout op jou als klant afgeschoven.

martjeklap

ik heb de stokken toen ook met autowax of zo behandeld en nog iets. Zal met Hemelvaart ff kijken welke ik heb gebruikt,  beide bussen liggen in de vouwwagen voor het geval dat.

Tim89

Citaat van: martjeklap op mei 14, 2022, 10:48:46 PM
ik heb de stokken toen ook met autowax of zo behandeld en nog iets. Zal met Hemelvaart ff kijken welke ik heb gebruikt,  beide bussen liggen in de vouwwagen voor het geval dat.
Hoi had je nog gekeken met wat voor spul je het exact had behandeld?