Schokdempers plaatsen malawi 2.0

Gestart door Niek0, mei 01, 2023, 09:20:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Niek0

Goedemorgen mede forum leden,

Mijn vrouw en ik zijn sinds een paar weken de trotse eigenaar van een malawi 2.0 basic  2023.
En nu willen we er graag schokdempers onder maken.
Dus alles aangeschaft, maar nu kan ik nergens afmetingen vinden op welke afstand deze gemonteerd moeten worden
Heeft iemand hier ervaring mee?  Of heeft iemand de benodigde  informatie voor mij/ons

Met vriendelijke groet,

Niek

PeterEllie

Beste Niek,

Als ik je vraag goed interpreteer wil je graag je 100km registratie hebben voor de Malawi.
Hiervoor is het wel noodzakelijk dat een gecertificeerd bedrijf dit doet of keurt.
De Wit in Schijndel kan dit voor jou regelen.

Theu

Dat laatste kan ik ontkrachten. Bij onze vouwwagen heb ik het zelf gedaan en hij werd zonder problemen goed gekeurd.
Of er moet de afgelopen 2 jaar het eea gewijzigd zijn in de regelgeving.

Online is wel te vinden in welke stand de dempers gemonteerd moeten worden. Maar in mijn beleving zat er bij mij toen ook een papieren beschrijving bij.

Hemertje

Citaat van: PeterEllie op mei 01, 2023, 04:58:12 PM
Beste Niek,

Als ik je vraag goed interpreteer wil je graag je 100km registratie hebben voor de Malawi.
Hiervoor is het wel noodzakelijk dat een gecertificeerd bedrijf dit doet of keurt.
De Wit in Schijndel kan dit voor jou regelen.

Er spelen 2 dingen

- montage
- keuring

De montage kan/mag je zelf doen
De keuring doet de TUV in NL

Hier de eisen waarop de TUV de keuring doet

https://www.tuv.nl/nl/keuringen/keuring-voertuigen/tempo-100/

Niek0

Ik wil geen keuring!   Ik wil met de schokdempers  meer stabiliteit  creëeren in de vouwwagen.
Ik heb de schokdempers + toebehoren al in huis maar heb er niks qua handleiding of montage instructies bij gekregen  en het bedrijf wat het geleverd heeft zegt dat het op internet wel ergens te vinden is,
Maar ik kan geen instructie vinden op internet.

Niek0

Citaat van: Campwerk op mei 01, 2023, 09:08:15 PM
Heb je hier iets aan?
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=27007.0

Dankje wel  maar  deze  topic had ik al gezien  maar hier staan ook geen afmetingen bij  voor montage.

FriedelP

Ik vond volgende brochure in de tijd erg nuttig:
https://www.alko-tech.com/nl_nl/get-download-file-data/5876
Daar is ook te vinden welke stukken je voor welke as nodig hebt en hoe je ze best monteert. Je vindt dit vanaf pagina 300.
En rond montage vanaf pagina 520.

steve.v

Ik volg dit topic even mee omdat wij ook graag dempers willen plaatsen op onze vouwwagen.

Citaat van: FriedelP op mei 03, 2023, 12:20:41 AM
Ik vond volgende brochure in de tijd erg nuttig:
https://www.alko-tech.com/nl_nl/get-download-file-data/5876
Daar is ook te vinden welke stukken je voor welke as nodig hebt en hoe je ze best monteert. Je vindt dit vanaf pagina 300.
En rond montage vanaf pagina 520.

Dit is een hele handige brochure Friedlp, maar het is wel een serieuze klepper en er blijft nog altijd veel uitzoekwerk.

Zo heb ik bijvoorbeeld nog de vraag waarom geen blauwe dempers bestellen? Deze zijn bijna de helft in prijs, er staat enkel een maximale belasting vermeld.
Wil dit zeggen dat ze ook zullen werken voor een lagere belasting van max. 750kg of is dat te kort door de bocht?

De montagebeugels lijken me universeel, dus deze kunnen voor elk type vouwwagen? (zo ja dan kan er op het forum eventueel een standaard topic komen :) )

FriedelP

Over waarom geen zwaardere schokbreker nemen is elders op het forum reeds uitleg over gegeven als ik me goed herinner. Daar zijn hier anderen op het forum dat daar een beter antwoord op kunnen geven dan ik.

Je moet zeker kijken welke as je juist hebt, want afhankelijk van de as heb je andere montagebeugels nodig. Het type as en welke beugels je dan nodig hebt kan je in de brochure terugvinden.

Ik heb ook contact gehad met de firma [size=0px]https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/[/size] via e-mail. Die kunnen je zeker vertellen waar je moet kijken om te weten welke as je hebt, of je nog voor het chassis iets moet nakijken, ... De prijzen lagen daar ook gevoelig lager dan op de meeste andere sites.

Theu

Bij deze firma heb ik toentertijd ook mijn schokbrekers vandaan.

Yella

Citaat van: steve.v op mei 03, 2023, 08:53:59 AM
Ik volg dit topic even mee omdat wij ook graag dempers willen plaatsen op onze vouwwagen.

Dit is een hele handige brochure Friedlp, maar het is wel een serieuze klepper en er blijft nog altijd veel uitzoekwerk.

Zo heb ik bijvoorbeeld nog de vraag waarom geen blauwe dempers bestellen? Deze zijn bijna de helft in prijs, er staat enkel een maximale belasting vermeld.
Wil dit zeggen dat ze ook zullen werken voor een lagere belasting van max. 750kg of is dat te kort door de bocht?

De montagebeugels lijken me universeel, dus deze kunnen voor elk type vouwwagen? (zo ja dan kan er op het forum eventueel een standaard topic komen :) )
Lijkt me inderdaad te kort door de bocht. Met een beetje logica kun je zelf wel bedenken waarom het monteren van dempers voor een hogere belasting niet geschikt zijn voor een lichte wagen.  En zo duur is het spul ook weer niet. althans niet toen ik het destijds deed. Maar dat is al weer 10 jaar geleden inmiddels. Was toen minder dan 100 euro kwijt voor 2 dempers en schetsplaten voor monteren kwijt. Inclusief verzenden vanuit Duitsland. Op de Alko as onder de Jametic was het een fluitje van een cent de montage. door de schetsplaten monteer je de demper op de juiste  plek. Ik hoefde alleen maar 2 gaten in het chassis te boren en de boel vast te bouten. Klus van in totaal anderhalf uur zonder brug.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

steve.v

Citaat van: Yella op mei 04, 2023, 06:46:22 AM
Lijkt me inderdaad te kort door de bocht. Met een beetje logica kun je zelf wel bedenken waarom het monteren van dempers voor een hogere belasting niet geschikt zijn voor een lichte wagen.  En zo duur is het spul ook weer niet. althans niet toen ik het destijds deed. Maar dat is al weer 10 jaar geleden inmiddels. Was toen minder dan 100 euro kwijt voor 2 dempers en schetsplaten voor monteren kwijt. Inclusief verzenden vanuit Duitsland. Op de Alko as onder de Jametic was het een fluitje van een cent de montage. door de schetsplaten monteer je de demper op de juiste  plek. Ik hoefde alleen maar 2 gaten in het chassis te boren en de boel vast te bouten. Klus van in totaal anderhalf uur zonder brug.

Ik kom nu voor alles op iets meer dan 150 euro (inclusief verzending) maar ik ben niet helemaal zeker of ik alle juiste montageplaten heb voor onze wagen.
Bij Camping Zorro alles gemonteerd met garantie voor 235euro.
Ik heb daar een afspraak ingepland  O0

FriedelP

Als je het laat doen, moet je werkuren en zo meer ook mee tellen en die werkuren gaan dan rap doortellen.

Bij mij een jaar of 4 terug. Bij de site in Duitsland kwam ik toen op een 90 euro uit en is voor  exact dezelfde wagenbak als deze van de vilenova. Als ik naar andere sites in Nederland en België keek was de kost ook wel een heel stuk hoger.

Als ik het zelf kan doen, dan kan iedereen dat. Ben echt geen handige harry. Daardoor duurde het bij mij wel wat langer dan bij Yella, maar zeker goed te doen. Bij Raclet moest je geen extra gaten bij boren, deze waren er dacht ik al.