Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Band verwisselen Alpenkreuzer Duet.  (gelezen 5883 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brittenfinn

  • Gast
Band verwisselen Alpenkreuzer Duet.
« Gepost op: maart 25, 2009, 01:12:13 pm »

Help!!
Wij hebben een Alpenkreuzer duet en wilden hier nieuwe banden onderzetten. Nu draaien wij de poten uit, maar de band komt niet vrij te hangen. Dus als ik een klapband heb, moet ik eerst mijn reservewiel leeg laten lopen, om hem eronder te kunnen zetten :S. Misschien doen wij het wel verkeerd hoor! Zit namelijk geen boekje meer bij de vouwwagen.
Heeft iemand ervaring met de alpenkreuzer duet?
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re:Band verwisselen Alpenkreuzer Duet.
« Reactie #1 Gepost op: maart 25, 2009, 01:51:11 pm »

hallo,
Je kunt de vouwwagen niet opkrikken met de poten, het mag niet eens.
Het beste is om een pot krikje of een schaarkrik mee te nemen, en deze proberen om onder de as tezetten, dat is de juiste plaats. Zelf gebruik ik een kleine garage krik, ooit eens gekocht bij de Lidl. Het is wat groot om mee te nemen maar wel snel en stabiel.
suc6.
Henk
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.445
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re:Band verwisselen Alpenkreuzer Duet.
« Reactie #2 Gepost op: maart 25, 2009, 05:19:16 pm »

Ik gebruik de krik die bij mijn auto zit.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

muis

  • Gast
Re:Band verwisselen Alpenkreuzer Duet.
« Reactie #3 Gepost op: maart 25, 2009, 05:38:43 pm »

Wij hebben dit ook met een krik gedaan die bij de auto hoort
Gelogd

mr4hughz

  • Gast
Re:Band verwisselen Alpenkreuzer Duet.
« Reactie #4 Gepost op: maart 25, 2009, 07:14:22 pm »

de poten niet uitdraaien is niet helemaal waar ,

het is NIET de bedoeling dat je de uitdraai STEUNEN te gebruiken als "krik" grote kans dat je deze steunen sloopt !!!!!!!!!

De autokrik is inderdaad de meest voor de hand liggende methode, de poten gebruik ik als "steun"  zodat ik niet de kans loop dat alles kapotklapt als de krik wegschiet/omvalt .. en de aanhanger naar beneden klapt ..

overgens een handige tip die ik kreeg is de krik + gereedschap en dus ook de reserveband(en) binnen handbereik te leggen in de kofferbak (vul de lege ruimte met bv waarde volle spullen met een plastic zakken gevuld met kleding als bescherming.

bij een klapband v.d auto of vouwwagen hoef je dan niet eerst je auto/vouwwagen leeg te halen voordat je bij je benodigde spullen kan ..
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Band verwisselen Alpenkreuzer Duet.
« Reactie #5 Gepost op: maart 25, 2009, 09:19:13 pm »

ik heb bij zowel de bus als de vouwwagen de reserve wielen onder de bodem hangen .
misschien is een 2 cilinder voetpompje geen slecht idee om bij je te hebben  I:
Gelogd

mr4hughz

  • Gast
Re:Band verwisselen Alpenkreuzer Duet.
« Reactie #6 Gepost op: maart 26, 2009, 11:07:11 am »

bij nat weer onder de vw/auto kruipen lijkt me geen strak plan ...
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Band verwisselen Alpenkreuzer Duet.
« Reactie #7 Gepost op: maart 28, 2009, 11:03:15 pm »

tja, ik ga altijd met mooi weer rijden  :#
Gelogd

superpetur

  • Gast
Re:Band verwisselen Alpenkreuzer Duet.
« Reactie #8 Gepost op: maart 29, 2009, 12:16:52 pm »

Tsja,
Het zal wel niet mogen, maar ik heb bij het verwisselen van de Duet banden (bouwjaar was 1993) wel gewoon de steunen gebruikt. Alleen wel met een plank of balk onder de steunen, zodat de beil stevig staat. Echter, het niet kunnen verwijderen van het wiel komt omdat het wiel wat dikker lijkt te zijn als de opening waar die door moet. Kwestie van de onderkant van het wiel naar je toe halen, en een beetje pielen vermoedelijk.
Als je het wiel terug wilt zetten, zul je iets meer moeten pielen....... Maar het komt goed!
Voor het losdraaien van de wielmoeren gebruik ik altijd een kruissleutel.

En inderdaad, als je onderweg, of bij vertrek zoals in ons geval, een lekke band krijgt ligt de krik van de auto (of een ouderwetse schaarkrik die ik altijd als reserve heb) lekker onder de bagage....... En een geladen vouwwagen is dan wel een zware last voor de kriksteunen, maar nood breekt wet......
Zoalng je het geheel niet weken zo neerzet, en de klus met beleid uitvoert weinig aan de hand naar mijn idee.

succes met friemelen!

MVG, Peter
Gelogd

Bil

  • Gast
Re: Band verwisselen Alpenkreuzer Duet.
« Reactie #9 Gepost op: februari 03, 2015, 09:15:17 am »

De tijd dat ie op die poten staat doet weinig terzake.

Het gaat erom dat je je frame krom kan drukken door op te krikken middels de uitdraaipoten. Nood breekt wet inderdaad, maar als je dan eindigd met een kromme kar heb je een nieuwe nood.

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal