Koppeling Camp-let Concorde

Gestart door skidak, juli 13, 2023, 08:45:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

skidak

Goedendag helpdesk  WW
Dit jaar voor het eerst op pad met onze Camplet Concorde uit 2006.
Althans, zo is hij ons verkocht maar ik vermoed dat dit alleen geldt voor het doek en dat de techniek ouder is.

Ik zit even met het volgende probleem, hoop alleen dat ik het goed kan beschrijven.
Bij onze oude vouwwagen (Jamet Louisiana uit 1996) kwam de handgreep van de koppeling na ontkoppelen weer horizontaal.
Bij mijn huidige Camplet blijft deze "omhoog" staan (zie foto).

Hoort dit zo?
Ik twijfel namelijk omdat hij ook "omhoog" bleef staan nadat ik de Camplet aankoppelde aan de auto.
Pas met enige overredingskracht (lees: een hamer) kwam de handgreep horizontaal en kon de reis beginnen.

Eenmaal op de vakantiebestemming aangekomen, ging loskoppelen erg lastig en nu blijft de handgreep dus zo staan.
Is dit normaal of kan ik de koppeling (van Knott) beter (laten) vervangen?
Ik wil namelijk wel veilig en zonder problemen over een paar weken de Camplet weer aankoppen en weer terug naar huis gaan.  :J
2016-2022 Jamet Louisiana 1997
2023-> Camplet Concorde 2006

sanderv

Ja, het hoort op zich wel zo. Maar wat het effect van het bewerken met een hamer is??

Ik denk dat je beter even wat teflon spray in de koppeling had kunnen spuiten. Door inklikken van de kogel komt de greep horizontaal te liggen

sanderv

Onze twee camplet koppelingen...

sanderv

En als je twijfelt, kun je het beste even de koppeling (laten) vervangen. Duur zijn ze niet.

skidak

SanderV,
Dank voor je snelle reaktie.
Ik ben gerustgesteld.
Die tip voor het vervangen zal ik zeker ter harte nemen.
Punt is alleen dat de wagen nu opengevouwen op een Franse camping staat dus even langsbrengen bij de lokale aanhangwagenboer is niet zomaar une-deux-trois gedaan.  :)
Laten we hopen dat het met de thuisreis goed komt.
2016-2022 Jamet Louisiana 1997
2023-> Camplet Concorde 2006

sanderv

In elk geval na het aankoppelen het neuswiel nog een keer naar beneden draaien en de auto een beetje 'optillen'. De beste check of de haak goed gekoppeld zit.

Yella

Citaat van: sanderv op juli 14, 2023, 12:04:19 AM
In elk geval na het aankoppelen het neuswiel nog een keer naar beneden draaien en de auto een beetje 'optillen'. De beste check of de haak goed gekoppeld zit.
Huh? moet je van goede huize komen. Ik zet altijd mijn voet op de dissel om die naar beneden te drukken als ik de kop op de kogel heb gezet. Kost geen inspanning.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sanderv

Die snap ik even niet? Als je een aanhanger aankoppelt door het neuswiel in te draaien, kun je na het inklikken van de Dissel koppeling meteen controleren of dat goed is gebeurd door het neuswiel even terug te draaien en de combinatie op te tillen met het neuswiel. Trekt de auto mee omhoog, zit het goed. De achteras hoeft natuurlijk niet los van de grond...   :#