Torsieas nog goed - Trigano vouwwagen?

Gestart door Jsur, juli 22, 2023, 09:24:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jsur

Hoe kan je weten of een torsieas nog goed is?

Mijn vouwwagen is nu 49j oud, en heeft volgens mij nog de originele torsie as. Hoe kan je nagaan of deze nog goed is of niet?

Of maak ik mij zorgen om niets? Als ik onder de wagen kijk, dan wijzen de armpjes mooi naar achter, de armpjes staan met de naaf ongeveer thv de torsiebalk zelf.

Op de torsiebalk staat dat hij een toegelaten massa heeft van 400kg, en het leeggewicht van de vouwwagen zelf is 290kg.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of is het gewoon rijden, en zien wat er zal gaat gebeuren?

sanderv

Goede vraag. Inzakken doen rubber assen altijd. Onze as is 28 jaar oud en rechts is inmiddels 2,5 cm meer ingezakt dan links, dus dan wordt het wel heel duidelijk dat de rubbers verslijten. Maar er is nog steeds genoeg veerweg. Ik weet niet of de draagarmen horizontaal horen te staan, de aanhangers dit ik ken hebben de as allemaal onder een hoek naar beneden staan. Je zou dus moeten weten hoe groot de afstand naaf/bovenzijde wielkast hoort te zijn. Maar daarvan de fabriekswaarde vinden zal best lastig zijn voor zo'n oudje.
Een torsieas kan gereviseerd worden, maar dat is helaas best prijzig.

sanderv

Ik heb overigens nog wel een goed adres volgens mij waar ze dit soort ongeremde assen volledig op maat maken. Heeft mijn broer laten doen voor een boottrailer, was ongeveer 300 euro. De helft van een asrevisie.

Jsur

Ik weet het ook niet... Ok heb wel een soort technische tekening van de vouwwagen, waarbij de as zichbaar in het verlengde van het chassis staat, thv de onderkant v/h frame van de trekhaak "A" als ik het zo kan omschrijven...

Jsur

Je mag mij zeker de gegevens bezorgen van deze bouwer van torsieas op maat.

Yella

Als je zoekt zijn er genoeg torsie assen te koop in diverse maten. Rubbers zijn uiteraard een keer op. En je wilt liever niet onderweg er mee worden geconfronteerd dat het spul stuk gaat.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Jsur

Jazeker, ik denk zowieso dat het verstandig is voor hem terug in dienst te nemen om de as en de banden te vervangen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

sanderv

Dit is dat bedrijfje, maken mooi spul:
https://torsieco.eu/
Maken maatwerk.
Ik weet niet hoe gangbaar je bandenmaat en velgwaarde is, maar als je de as vervangt, is dat een goed moment om te kijken of standaard velgen en bandenmaat passen

Jsur

Top een adres in Belgiƫ :)1045] dan nog!

Trigano Trio - 1974

Jsur

Kan er iemand eens een foto posten van zijn/haar vouwwagen, zodat ik de stand eens kan bekijken van de torsiearmen? Zou zeker welkom zijn!

Yella

Er zijn hier een paar Topics over het zelf monteren van schokbrekers. Daar stonden ook foto's bij. Nog een zeer recent topic.

Jsur

Gevonden, helaas kan ik het telkens net niet goed zien. Vaak vanuit een andere hoek genomen of wiel ervoor.

Trigano Trio - 1974

Yella

Citaat van: Jsur op juli 30, 2023, 08:01:37 AM
Gevonden, helaas kan ik het telkens net niet goed zien. Vaak vanuit een andere hoek genomen of wiel ervoor.

Trigano Trio - 1974
Na veel zoeken deze gevonden. Onder onze Jametic destijds. ALKO onderstel. Wellicht kun je hier wat mee. Toen zelf schokbrekers gemonteerd.

Jsur

Bedankt!

Dus zo staan de torsiearmen zonder belasting, ik vermoed dat met belasting erop ze wat inzakken naar boven toe?

Yella

Citaat van: Jsur op juli 30, 2023, 09:27:02 PM
Bedankt!

Dus zo staan de torsiearmen zonder belasting, ik vermoed dat met belasting erop ze wat inzakken naar boven toe?
Ik vermoed van wel. Dit is 10/11 jaar geleden, staat niet meer zo helder in mijn geheugen.