Hulp gevraagd bij 12v koelbox aansluiting

Gestart door Boyki007, april 22, 2024, 04:53:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

OhPeeCee

#15
Dat vermoed ik dus wel. Maar dan volg je de 13 polige jaeger lay-out, kleuren / nummers had je genoteerd?
De jaeger van de auto is leidend in dit geval. Auto knipper licht links is gele draad op pin 1, vouwwagen dus ook gele draad pin 1 enz.

Dan voor de koelkast kan je uitgaan van pin 10 voor de plus en 13 voor de min (massa) op de vouwwagen kant.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

sanderv

#16
Voordat je alle moeite gaat doen aan de vouwwagen kant, zou ik eerst even meten of de permanente en geschakelde 12v in de autodoos überhaupt aangesloten zijn. 9 van de 10 installateurs laten dat gemakshalve achterwege als er niet expliciet om gevraagd is. De doos is aangesloten met een module op de achterlichten of canbus en wordt gevoed met een aparte, dunne 12v aanvoerdraad. De geschakelde en permanente 12v hebben een extra kabelbundel nodig met dikkere draden vanaf de accu en deze is doorgaans niet standaard inbegrepen bij de inbouwset, maar moet apart aangeschaft worden. Bovendien is het extra installatiewerk en daarom wordt deze vaak achterwege gelaten...

Theu

#17
Aansluitend op Sander zijn opmerking zijn de meeste vouwwagens, ongeacht welke stekker, alleen maar bedraad om de verlichting aan te sturen. Dus voor 7 functies.
Dus dan moet je in de stekker  2 draden bij aansluiten.
Als bij jullie de situatie het toe laat kan je ook overwegen om de koelkast in de kofferbak van de auto mee te nemen. Dat doen wij al jaren. Hij staat in huis voor te koelen en word daar dan ook gevuld. En gaat op het moment van vertrek in de kofferbak. In de disselbak moet je, naar mijn ervaring, altijd spullen opzij leggen om de koelkast op de bodem te kunnen zetten.

boswachter

Ik heb de koelbox altijd in de auto, dan kan hij zijn warmte kwijt. Een disselbak is klein en afgesloten, daarmee neemt het rendement van een koelbox hoe goed ook af.
Maar evengoed succes gewenst....

Boyki007

Citaat van: sanderv op april 22, 2024, 11:52:22 PM
Voordat je alle moeite gaat doen aan de vouwwagen kant, zou ik eerst even meten of de permanente en geschakelde 12v in de autodoos überhaupt aangesloten zijn. 9 van de 10 installateurs laten dat gemakshalve achterwege als er niet expliciet om gevraagd is. De doos is aangesloten met een module op de achterlichten of canbus en wordt gevoed met een aparte, dunne 12v aanvoerdraad. De geschakelde en permanente 12v hebben een extra kabelbundel nodig met dikkere draden vanaf de accu en deze is doorgaans niet standaard inbegrepen bij de inbouwset, maar moet apart aangeschaft worden. Bovendien is het extra installatiewerk en daarom wordt deze vaak achterwege gelaten...

Auto is een Mercedes c break van 2023 met af fabriek een trekhaak.
Lijkt me bijgevolg sterk dat niet elke connectie is aangesloten.

sanderv

Dat maakt de kans inderdaad groter dat de kabeldoos volledig bedraad is, maar toch zou ik het eerst even doormeten voor de zekerheid. Als de doos volledig bedraad is, zou ik de geschakelde 12v gebruiken. Dan trekt de koelbox de accu niet leeg tijdens een langere pauze of bv tijdens zoiets als een ferry overtocht.

OhPeeCee

Bij ferry overtocht heb ik de stekker eruit


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Boyki007

En toch snap ik een aantal dingen niet en vermoed ik dat er ooit een andere stekker gemonteerd is geweest.
De aansluiting op de trekhaak aan de auto is een 13 pin. Net zoals de stekker aan de vouwwagen een 13 pin is.
Toen ik na aankoop met de vouwwagen naar huis reed, had ik geen enkele foutmelding op de boordcomputer.
Wanneer ik de kabel open maak zie ik slechts 8 kabels. Geel, grijs, blauw, zwart, wit, groen, bruin en rood.
In dit geval is permanente stroom dan de blauwe en de massa de witte.
Als ik hiervan af tak, zou ik safe moeten zitten.


OhPeeCee

Redenatie is juist. Als de permanente stroomdraad op dezelfde pin zit die in het gat van de autoaaansluiting komt te zitten. Voor waarschuwing op de boord computer zou misschien alleen voor de verlichting (kapotte lampjes) info gegegeven worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

sanderv

Dat zou vreemd zijn. Blauw wordt gebruikt voor de mist verlichting. Heeft de vouwwagen een achteruitrij licht? Zo ja, dan zijn alle 7+1 draden nodig voor de verlichting. De witte massa draad is ook te dun voor een massa anders dan de verlichting. Ik heb inmiddels de nodige trekhaken gemonteerd, zodra er permanente en/of geschakelde 12v gebruikt wordt, komt is er altijd een tweede massa kabel kabel nodig. Deze is dikker en komt op een andere pin in de stekker. Ik denk niet dat deze stekker vervangen is. Een 7 polige stekker op een 8 aderige kabel af fabriek is vreemd. En zeker als de vouwwagen achteruitrij verlichting heeft, zal deze vanaf het begin 13 polig geweest zijn. 7 polig heeft daar namelijk nooit een pool voor gehad. Maar het lijkt er op dat de vouwwagen geen permanente of geschakelde 12v gebruikt, of in het verleden is een van de 8 draden daarvoor gebruikt. In dat geval heb je misschien geen mistlicht meer op de vouwwagen?

OhPeeCee

#25
Als je kijkt in het schema van de 7 polige dan staat er voor de blauwe draad mistachterlicht of constante stroomdraad (achteruit rij lichten wordt niet genoemd)
Er zijn nog 6 plaatsen vrij op de stekker. Trek de massa en voeding naar de juiste pennen je hebt voeding in de dissel kist.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

sanderv

Dan heb je dus geen(verplichte) mist verlichting meer. Blauw als constante plus is nog uit de tijd dat mist verlichting niet verplicht was. In een zevenpolige stekker werd deze draad inderdaad voor caravans dan vaak voor de koelkast gebruikt. Wat met een aanhanger altijd een brandende mistlamp opleverde.

OhPeeCee

#27
Mistachterlicht zit op pen 2. Vaste stroom kan je dus op  pen 9 of 10 zetten voor de spanning en de massa op 13.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

sanderv

En dan heb je dus geen mistachterlicht meer. Volgens mij wordt er veel te moeilijk gedacht. Hoe wil je de blauwe draad aftappen thv de disselbak? Waarom knutselen aan de bedrading van de vouwwagen, mogelijk met gevolgen voor storingsmeldingen in de auto?
Ik zou gewoon een extra draad aansluiten in de stekker op polen 13 (massa) en 10 (geschakelde 12v) of evt 9 (permanente 12v). Kun je meteen dikkere draad gebruiken, de draad direct naar de disselbak leggen en het extra massa punt gebruiken.

OhPeeCee

#29
Meneer SanderV Lees het stukje boven goed. Mistachterlicht blijft waar het zit op pen 2. Tweede stukje van u verhaal is precies wat opgeschreven is in het stukje erboven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro