Nieuwe koelbox wordt niet koud op gas

Gestart door rykers, juni 25, 2024, 09:22:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

rykers

Vandaag een nieuwe Dometic acx3 30 koelbox ingebouwd in onze Holtkamper Kyte. Dit omdat de oude steeds maar weer uitviel bij gebruik op gas.
Wij willen graag zonder elektra kunnen staan en dan is koelen op gas wel nodig.

De nieuwe koelbox werkt prima op 220v. Op gas blijft deze wel aan,.echter na een paar uur draaien voelt het element nog altijd warm aan. Heeft iemand een idee waar ik naar kan kijken waarom deze het niet goed doet?

Jerome

Hmm vreemd. Wanneer je op gas koelt gebruik je het zelfde absorptie koel systeem, als wanneer je elektrisch koelt.   

Komt er wel warmte uit het schoorsteentje, wanneer je op gas koelt?
Staat de koelkast wel waterpas?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Yella

Als het apparaat nieuw is zoals je schrijft dan zou ik gewoon terug gaan naar de leverancier en niet zelf gaan dokteren. Tenzij je nu op de camping staat ergens ver weg en de nood hoog is.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

rykers

Het schoorsteentje wordt duidelijk warm. Er blijft ook warmte afkomen.

Waarom ik niet direct terug wil naar de winkel is omdat het een enorme klus is om de keuken van de Holtkamper Kyte te demonteren zodat de koelbox te verwijderen is. Ook heb ik de vast aansluiting die Holtkamper had gemaakt nu vervangen door een stukje slang omdat ik nergens een koelbox met schoef aansluiting of pijp kon bestellen. In Nederland lijken alle Dometic koelboxen met slangpilaar geleverd te worden. Die aansluiten was ook lastig om dat vanuit de wagenbak te doen.

Zoals Jerome ook aangeeft, ik was in de veronderstelling dat hetzelfde element gebruikt wordt om te koelen. Absorptie werkt door het op gang brengen via wat warmte. Aangezien de gasvlam blijft branden zou hij het moeten doen. De vlam brand ook netjes blauw.

Op 1 site las ik wel dat het soms uren kan duren voor een koelbox op gas koud wordt. Echter toen de vorige het nog goed deed voelde ik hem ook altijd na ca. 1 á 2 uur wel koud worden. Dat was nu niet het geval. Ook een poging met eerst wat koelen op 220 en daarna verder op gas zorgde ervoor dat hij weer warm was na 1 uur op gas.

Yella

Citaat van: rykers op juni 26, 2024, 11:12:53 AM
Het schoorsteentje wordt duidelijk warm. Er blijft ook warmte afkomen.

Waarom ik niet direct terug wil naar de winkel is omdat het een enorme klus is om de keuken van de Holtkamper Kyte te demonteren zodat de koelbox te verwijderen is. Ook heb ik de vast aansluiting die Holtkamper had gemaakt nu vervangen door een stukje slang omdat ik nergens een koelbox met schoef aansluiting of pijp kon bestellen. In Nederland lijken alle Dometic koelboxen met slangpilaar geleverd te worden. Die aansluiten was ook lastig om dat vanuit de wagenbak te doen.

Zoals Jerome ook aangeeft, ik was in de veronderstelling dat hetzelfde element gebruikt wordt om te koelen. Absorptie werkt door het op gang brengen via wat warmte. Aangezien de gasvlam blijft branden zou hij het moeten doen. De vlam brand ook netjes blauw.

Op 1 site las ik wel dat het soms uren kan duren voor een koelbox op gas koud wordt. Echter toen de vorige het nog goed deed voelde ik hem ook altijd na ca. 1 á 2 uur wel koud worden. Dat was nu niet het geval. Ook een poging met eerst wat koelen op 220 en daarna verder op gas zorgde ervoor dat hij weer warm was na 1 uur op gas.
Ik denk dat je geen andere keus hebt dan terug te gaan en het ding te demonteren. grote klus of niet. Er is duidelijk een probleem. Heb je tevoren niet getest?
Ik had er snelkoppeling op voor de gasaansluiting. Die kun je overal kopen o.a. bij een campingzaak. Ik had zelfs een kraantje met een aansluiting naar de gaskachel. Ook snelkoppeling. En het spul is niet eens zo duur.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

JanJD

Wij hebben de iets grotere uitvoering AXC40/RC2200 van Dometic. Deze koelbox koelt even goed op alle energie soorten 230V, 12V en gas. Dit soort absorptie koelboxen hebben een warmtebron nodig om het koelsysteem te laten werken. Het enige verschil tussen de energiebronnen is de temperatuurregeling: Op 230V wordt de temperatuur van het verwarmingselement met een thermostaat geregeld, op gas is de vlam continu aan maar kan wel groter of kleiner ingesteld worden en op 12V staat het verwarmingselement continu aan.

De verwarmingselementen (220 V, 12 V of gas) verwarmen het kookvat van het koelsysteem waar verdamping van ammoniak uit water plaatsvind. In de hoger gelegen condensor (leiding met koelvinnen) condenseert het gas weer tot vloeibare ammoniak. Deze vloeibare ammoniak loopt naar de verdamper binnenin de koelbox waar het vervolgens weer verdampt en daarbij warmte aan de omgeving onttrekt. Hierna condenseert het ammoniak weer in het lager gelegen watervat. In het kookvat wordt de ammoniak vervolgens weer verdampt waarna de cirkel rond is.

Dit alles werkt zonder bewegende delen en met een goede instellingen kan meer dan 30 graden onder de omgevingstemperatuur gekoeld worden.
Het absorptie-principe werkt alleen in een beperkt temperatuurgebied. Er moet een evenwicht zijn tussen onder meer de buitentemperatuur en de warmte die bij het proces vrijkomt. Als de boel te warm wordt of te koud blijft dan koelt de box minder of niet. Bij bijvoorbeeld extreem hoge buitentemperaturen kan de box beter koelen met een lager ingestelde gasvlam.

De vraag is wat er met de box van TS aan de hand is? Is het kookvat te warm of juist te koud? Hoe zijn de omstandigheden, is de omgevingstemperatuur warm of juist koud?
Een goede indicatie van te een koud kookvat is dat de condensor aan de achterkant boven het kookvat niet warm wordt.
Is de gasdruk goed? Is de vlam goed zichtbaar en voldoende, enkele centimeters, hoog?
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

rykers

Citaat van: Yella op juni 26, 2024, 11:30:03 AM
Heb je tevoren niet getest?
Ik had er snelkoppeling op voor de gasaansluiting. Die kun je overal kopen o.a. bij een campingzaak. Ik had zelfs een kraantje met een aansluiting naar de gaskachel. Ook snelkoppeling. En het spul is niet eens zo duur.

Nee, ik heb helaas geen extra drukregelaar liggen. Dus kon gas pas testen nadat ik hem had ingebouwd. De snelkoppeling was wel een idee geweest, dan had ik hem wel met de slang van Holtkamper kunnen testen omdat die ook een snelkoppeling heeft.

Citaat van: JanJD op juni 26, 2024, 03:06:07 PM
De vraag is wat er met de box van TS aan de hand is? Is het kookvat te warm of juist te koud? Hoe zijn de omstandigheden, is de omgevingstemperatuur warm of juist koud?
Een goede indicatie van te een koud kookvat is dat de condensor aan de achterkant boven het kookvat niet warm wordt.
Is de gasdruk goed? Is de vlam goed zichtbaar en voldoende, enkele centimeters, hoog?

Als het zondag droog ik zal ik hem nog eens opzetten een een foto maken van de gasvlam op hoogste en laagste stand.
Ook eens mijn flir warmtebeeld camera opzoeken om een foto te maken, mogelijk zegt die wat over waar het te warm of koud is.

JanJD

Citaat van: rykers op juni 27, 2024, 11:32:09 AM
Ook eens mijn flir warmtebeeld camera opzoeken om een foto te maken, mogelijk zegt die wat over waar het te warm of koud is.
De ultieme test is natuurlijk een warmtebeeld vergelijking met de op 230V goed functionerende box en op gas niet functionerende box.
Dat kost natuurlijk wel veel tijd, ik schat dat minimaal 2 uur tussen inschakelen en meten moet zitten voor een representatief beeld.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Stefan206

Ik lees ook vaak dat je hem eerst een nachtje of op zijn kop moet laten staan. Ondanks dat je hem nieuw gekocht heb kan hij al best meer dan een aantal maanden oud zijn.
Maar als hij het op 230V goed doet, dan zou het bovenstaande niet nodig moeten zijn, lijkt mij!

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk

rykers

Vandaag gedeeltelijk kunnen testen. Alleen op gas, net ingeklapt omdat er een bui aan komt.
2 uur gedraaid. Start temperatuur was 25,3 graden. Aan het einde was hij 32,3 graden. Hij stond op het kleinste vlammetje

Wel heb ik nu ook een nieuwe drukregelaar en slang geprobeerd. Dat mocht dus niet baten.

Dit is het beeld aan de achterzijde na 2 uur

JanJD

Leuk zo'n warmte-foto, de omgeving rondom de gasvlam wordt duidelijk warm.
Lastig op basis van 1 foto te beoordelen, zeker omdat niet het gehele koelsysteem zichtbaar is, of het systeem werkt.

Een ding kan weleens de moeite waard zijn om na te kijken; voor goede gasvlam warmte afgifte zit er vaak een 'wokkel' onderin de rookgas afvoer. Ontbreken van dit onderdeel zou het probleem kunnen verklaren, ik weet helaas niet of in dit type  koelbox er wel of niet een in moet zitten.

rykers

Citaat van: JanJD op juni 30, 2024, 12:02:52 AM
Leuk zo'n warmte-foto, de omgeving rondom de gasvlam wordt duide
Een ding kan weleens de moeite waard zijn om na te kijken; voor goede gasvlam warmte afgifte zit er vaak een 'wokkel' onderin de rookgas afvoer. Ontbreken van dit onderdeel zou het probleem kunnen verklaren, ik weet helaas niet of in dit type  koelbox er wel of niet een in moet zitten.

Inmiddels heb ik hem een uur op elektra draaien. Van 25,3 naar 12,1 graad gegaan.

Het plaatje aan de achterzijde is ook duidelijk anders. De.bovenkant waar de warmte afgegeven moet worden wordt nu ook echt warm:

Wat is de 'wokkel'. op de afbeelding?
Die zou ik in mijn oude koelbox eerst even kunnen controleren. Ik verwacht geen echte verschillen tussen de rc1600egp en deze nieuwe acx3.

JanJD

Het lijkt er dus op dat de temperatuur te laag blijft. Heb je het al geprobeerd met de gasvlam op maximale sterkte? Weet je zeker dat je juiste gasdruk hebt? Koelbox en reduceer ventiel beide 30mBar en geen defect reduceer ventiel?

De "wokkel" is een getwist stukje metaal dat aan een metalen draad in de rookgasafvoer op hoogte van het kookvat hangt.
Het gaat om het doorgekruisde onderdeel op het plaatje.

rykers

Dan heb ik in beide koelboxen geen wokkel.

Maximaal was mijn eerste poging. Net nog een keer geprobeerd, maar dan koelt hij in het geheel niet.
Koelbox is 30mbar net zoals de beide reduceerventiel en die ik heb geprobeerd.

Vandaag ook de oude koelbox maar eens verder onderzocht. Daarbij viel het op dat de schoorsteen flink verroest was en ook de brander had een soort aantasting. Geen roet aanwezig.
Eerste half uur brandde hij prima, daarna werd de vlam onrustig. Geprobeerd te demonteren om schoon te maken, alleen schoot daarbij de sproeier weg en die heb ik nog niet weer kunnen vinden  ::)

Nu in dubio: alleen een sproeier bestellen a 17 euro of meteen de hele brander a 80 en dan de nieuwe koelbox maar retour doen (dat aanbod lag er er van de leverancier, nogmaals een nieuwe leveren lijkt helaas geen optie).

Hemertje

Citaat van: rykers op juni 30, 2024, 07:39:33 PM
... nogmaals een nieuwe leveren lijkt helaas geen optie).

waarom niet?
nieuw gekocht en het werkt niet?