Roltafel vs. inklapbare tafel

Gestart door elskevandermolen, juni 28, 2024, 10:07:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

elskevandermolen

Wij zijn op zoek naar een nieuwe tafel! Budget: laten we zeggen rond de €100 max.
Wat is tegenwoordig de 'musthave' van de campingtafels? Is dit een oprolbare of juist niet? Is dat met verstelbare pootjes of is dat overgewaardeerd? Welk materiaal moeten we écht hebben? Lichtgewicht of juist wat zwaarder?

Even een paar praktische zaken:
- hebben 2 knutselkontjes van 2,5 en 5
- willen de tafel 's nachts buiten kunnen laten staan (bij goed weer/alleen dauw)
- moet niet bij de eerste beste stoot omliggen of wiebelig zijn

Tips? Kommaarrdoorrr!

Hemertje

Musthave met kleine kinderen verstelbare poten, hittebestendig dat je blad niet verkloot is wanneer je per ongeluk een hete pan erop zet

Maatvoering, wij vinden ruimte prettig dus minimaal 1,2m lang

Corien

Met twee knutselkontjes, die dus graag aan tafel zitten, zou ik gaan voor een opvouwbare picknicktafel. Kinderen kunnen daar goed aan zitten, hij staat stabiel en als volwassene kan je ook op een krukje zitten (Max 100 kg). Maar je kunt er ook een normale campingstoel aanschuiven. Hij vouwt ook nog eens compact op.
Als de kinderen groter zijn kunnen ze met gewone campingstoelen aan een gewone campingtafel zitten.
Hier de link naar een voorbeeld van een picknicktafel: https://www.kampeerwereld.nl/bo-camp-basic-picknicktafel-1404374/?channable=016c826964003432373035303531
Ik zou hem wel in de winkel uitproberen. Niet alle merken zijn even stevig en stabiel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

poldertoerist

een roltafel heeft geen volledig vlak oppervlak. Super waardeloos met kleuren enz... of je moet zorgen dat er altijd wat onder ligt.

Verstelbare pootjes... dat is echt wel aan te raden. en let op. die heb je in verschillende soorten. Met van de buisklemmen, vleugelmoeren (of iets wat er op lijkt), of telescooppoten die je vastdraait zoals een dweilstok (makkelijker kan ik het niet uitleggen)

Tot nu toe heb ik de beste ervaringen met die laatste variant. Wij hadden een nieuwe tafel nodig en zijn in een paar kampeerwinkels geweest. en wat zit er een hoop verschil tussen. Dus dat zou ik jou zeker ook adviseren. Ga maar eens naar een winkel en probeer de poten te verstellen en vast te zetten. Leun er eens op. De leuntest was bij ons een enorme scherprechter. De Dukdalfs en Bardani's konden we snel afschrijven en het systeem dat Lafuma gebruikt bleek wel degelijk genoeg. ook fijn een gegoten kunstof blad. wel zwaar, maar ook heel degelijk. 

Verstelbaar heeft meerder voordelen. JE kan met knutselen de tafel ook laten zaken op werkhoogte voor de kids en je tafel kan tenminste ook mooi stabiel horizontaal staan. Fijn voor de koffie en de potloden;-)

Zo'n picknickbank heb ik ooit ook gehad, dat is al weer even geleden maar persoonlijk vind ik het zonde van de grondstoffen.
Adventure Awaits

Campwerk

Omdat we iets kleiners wilden, hebben we deze 3 jaar geleden gekocht.
https://www.dewitschijndel.nl/dukdalf-stabilic-ii-campingtafel-antraciet-100-x-68-cm

Hiervoor hebben we 15 jaar de grotere uitvoering van Dukdalf meegenomen, waar onze kinderen volop aan geknutseld hebben.
Fijne tafels. Ook omdat de poten in hoogte te verstellen zijn.

Miirjam met Livingstone

Een zwarte tafel lijkt me buiten wel snel heet worden. De combi met knutselen is dan niet zo fijn. Een gladde tafel met verstelbare poten, niet te klein.

Flennaerts

Wij hebben deze tafel (in het zwart)
Bevalt erg goed. Zowel waterbestendig als hittebestendig.

https://www.outdoorsportshop.nl/a-51324645/tafels/st-gobain-m-l-eurotrail/#description

elskevandermolen

Hebben jullie toevallig linkjes naar goede tafels? Ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer.. zoveel keus en zoveel verschillen! ::)

CEO

Tip: kijk in de kampeerwinkel welke tafel echt stabiel staan. Het showmodel van onze huidige tafel, was een drama, maar een nieuwe in doos bleek een iets ander model en superstabiel.

Leuk om een tafel voor hummels van 2 en 5 te kopen, maar mijn ervaring is dat hummeltjes snel hummels worden. Ergo: zoek een tafel op de groei. Wij hadden een roltafel van aluminium. Hitte en vochtbestendig... Probleempje was wel dat de stelpoot vanaf dag 1 niet te stellen was. Maar qua oppervlakte en stabiliteit (mits op de juiste ondergrond) was het prima. Een eenvoudig zeiltje (met klemmen) op tafel deed wonderen tegen het morsen, want dat is bij een roltafel best een klusje.
8 jaar gebruikt en verkocht omdat we inmiddels met zijn 2-en kamperen. Dan werd hij echt te groot. Bij een roltafel wel rekening houden met iets meer werk om op te zetten dan een inklaptafel.

Succes met je zoektocht!
If you choose not to decide, you still have made a choice!

sevenup

Een tafel met vol kunststof (mecalit) blad. Al 2 keer een tafel gehad met een ander blad, na 1 regenbui meteen water onder de toplaag. Nu een mecalit blad en nooit een probleem meer.

Albert83

Roltafel zou ik alleen meenemen als de pakmaat belangrijk is. In een vouwwagen kan je over het algemeen wel ergens een groot tafelblad kwijt.
Ik zou dan eerder gaan voor verstelbaar (vanwege ongelijke ondergrond, kinderhoogte) en waterbestendig/hittebestendig.
Wij hebben een blad van aluminium. Dat heeft wel weer als nadeel het niet krasbestendig is en warmer aanvoelt in de zon.

Als je er ruimte voor hebt, dan 120 x 80.

Steijlen

Wij hebben een Helinox tafel (cafe table wide), met een kruispoot. het tafelblad is wel gewoon hard en niet inklapbaar. Qua ruime voelt hij veel ruimtelijker met zijn 60x90 dan de opvouwbare, vierkante tafel van de decathlon die we ook hebben van 80x80.
Met zijn 4en is het prima en je kan er helemaal rondom zitten omdat je geen poten op de hoeken hebt.
Door de kruispoot kan je hem ook nog stabiel zetten.

We hadden alleen van die kuipstoeljes van Decathlon voor de kinderen, die zijn echt te laag. De helinox stoelen die we hebben, passen er wel goed bij qua hoogte.

Kevin2

Citaat van: Steijlen op juli 17, 2024, 11:25:08 AM
Wij hebben een Helinox tafel (cafe table wide), met een kruispoot. het tafelblad is wel gewoon hard en niet inklapbaar. Qua ruime voelt hij veel ruimtelijker met zijn 60x90 dan de opvouwbare, vierkante tafel van de decathlon die we ook hebben van 80x80.
Met zijn 4en is het prima en je kan er helemaal rondom zitten omdat je geen poten op de hoeken hebt.
Door de kruispoot kan je hem ook nog stabiel zetten.

We hadden alleen van die kuipstoeljes van Decathlon voor de kinderen, die zijn echt te laag. De helinox stoelen die we hebben, passen er wel goed bij qua hoogte.

Is het niet vervelend dat je je benen niet kan strekken onder de tafel met dat kruis?

Steijlen

Nee, nog geen last van gehad.
Als we echt lekker gaan zitten, hebben we al een keer op moeten staan voor van alles, dan gaat de stoel automatisch een stuk naar achteren en dan alle ruimte :D

Telly

Wij wilden een lekker groot, glad tafel oppervlak. Met zo'n roltafel zakken er kleine onderdelen tussen, is tekenen een ramp, staan kleine dingen minder stabiel en sluit het qua stijl niet aan of onze vouwwagen. De poten moesten zeker verstelbaar zijn.
Daarom hebben we (bij de bamboe keuken) van Outwell de Cluster XL aangeschaft. Zie bijvoorbeeld https://www.2dehands.be/v/caravans-en-kamperen/kampeeraccessoires/m2133122277-campingtafel-outwell-custer-xl of
https://www.tauntonleisure.com/camping-accessories/furniture/outwell-custer-xl-bamboo-camping-table__928
Pannen zetten we op bamboe onderzetters.
We waren wel bang waren dat de tafel een groter gewicht niet zou kunnen dragen. Daarom hebben we met alu C- profielen en kleine schuifsloten de constructie aan de onderzijde verstevigd. Werkt snel, goed en de gaten is r stabieler door. Na 5 jaar zie je een sporadische kras en ik verwacht dat ik over 4 a 5 jaar een nieuwe laklaag moet aanbrengen.