Rem vouwwagen onderweg vastgelopen

Gestart door Henryr30, juli 17, 2024, 11:00:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henryr30

Goedemorgen morgen, ben net nieuw dus nog vers hier. Ik heb wat advies nodig.
Ik ben met mijn net aangeschafte oude vouwwagen en mijn kids op vakantie naar Luxemburg. 30 min voor aankomst sloeg ik een weggetje in en uit het niets sloeg mijn linker wiel rem van de vw vast. Ik had gereedschap bij me en het duurde even maar ik heb hem los gekregen. Ik heb alles eraf gehaald en de kabel afgekoppeld. Mijn vraag is nu, kan ik met 1 rem de tocht van 4 uur terug maken of zou ik de linker rem ook loskoppelen

OhPeeCee

Met 1 rem krijg je bij hard remmen wel een koppel, de aanhanger wil naar de kant van het wiel wat afgeremd wordt (een soort van besturing van een voertuig met rupsbanden). Afkoppelen kan, heb je een ongeremde aanhanger, en daar rijden er genoeg van rond in Nederland. Snelheid aanpassen en rustig stond stilstand komen. Misschien voel je wat meer druk door de aanhanger als je remt. Succes

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Henryr30

Jij bent snel met je reactie. Bedankt. Zat zelf ook te denkt om de kabel onder de wagen bij de splinter (of hoe dat dan officieel heet) los te koppelen. Hoef ik thuis alleen maar nieuwe trommels erop te zetten. Bedankt voor je reactie

Albert83

De meeste auto's kunnen een ongeremde aanhanger makkelijk hebben, maar check wel even hoeveel je ongeremd mag trekken.
Ook al kan de auto het hebben. Het is niet legaal. Bovendien kan het nog gevaarlijk zijn ook, denk aan de (los)breekkabel. Die werkt anders bij een geremde aanhanger dan bij een ongeremde aanhanger.

OhPeeCee

Dus even het kentekenbewijs bekijken wat het maximale ongeremde gewicht aan de trekhaak kan worden. Op mijn kenteken staat : Max geremd 1800 kg en Max ongeremd 745 kg.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

poldertoerist

maar als je toch naar huis moet kan je dat beter doen zonder remmen dan maar met 1 rem. als je verder moet mss even de  ANWB bellen.
Adventure Awaits

Yella

ongeremd mogen de meeste auto's niet veel trekken. onze bijv. 1550 kg geremd, maar ongeremd maar 670 kg. Controleer het goed, want veel auto's zitten op een stuk lager trekgewicht. En hou er rekening mee. Ik rij al jaren met een aanhanger vele km's zonder oplooprem.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

JelleKaptein

Je lijkt mij aardig handig. Zou je het niet kunnen repareren in Luxemburg?

Joergarms

Loskoppelen die handel. 1 remmend wiel geeft een heel raar en onberekenbare reactie.

Ber

Loskoppelen en lekker rijden. Iets meer anticiperen.....komt helemaal goed.

CEO

Citaat van: Albert83 op juli 17, 2024, 11:23:12 AM
De meeste auto's kunnen een ongeremde aanhanger makkelijk hebben, maar check wel even hoeveel je ongeremd mag trekken.
Ook al kan de auto het hebben. Het is niet legaal. Bovendien kan het nog gevaarlijk zijn ook, denk aan de (los)breekkabel. Die werkt anders bij een geremde aanhanger dan bij een ongeremde aanhanger.

Sterker nog, een ongeremde aanhanger moet met een niet losschietende verbinding vastzitten (losbreekkabel heeft alleen zin als die een rem aantrekt...). Meestal is dat een tamelijk dikke staalkabel.

Mijn advies zou inderdaad zijn: probeer het te repareren en rijd voorzichtig terug. Met een zware, ongeremde aanhanger terug lijkt me een aardig risico voor je gezin. Dat kan dan achteraf toch te hele vakantie verpesten...

If you choose not to decide, you still have made a choice!

metalpe

Knap dat je dat kan. Ik zou vastlopen en Touring / anwb moeten bellen vrees ik.

Ik zou dan de 2e rem, moest ik jouw vaardigheden hebben, ook loskoppelen. Mijn eerste vouwwagen was een Cabanon Mercury. Die was ongeremd, en daar ben ik ook zonder problemen mee naar Frankrijk gereden. Ook dwars door het jura-gebergte heen. Vouwwagens zijn niet zwaar. Liever geen rem dan 1, zou ik denken.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk