Trigano odysee 2006

Gestart door Gerrijs, juli 21, 2024, 08:55:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrijs

Dag iedereen,

We komen van een Holtkamper Spacer Expedition af (een oudje van 1993) jaar en hebben die verkocht.
Nu zijn we op zoek naar een nieuwere vouwwagen.
En ja, de HK trekt nog steeds. Het stoere, het gemak...
Enfin.

De Trigano odysee van 2006.
Plaatjes genoeg op het wereld wijde web, maar wat is het precies?
Vergelijkbaar met de HK Spacer? Groter of juist kleiner?
Hoe is de wegligging?
Wat voor kwaliteit heeft het doek? Bij HK was dat in die tijd kennelijk een bezuigingetje. De oudere wagens van voor 2000 en de wagens na 2007 hadden een betere tentdoek.

Kortom.
Is het logisch om naar de Trigano odysee over te stappen of kan ik beter bij het  Holtkamper kamp blijven?

Mercikes bij voorbaat!!

gerrijs!

tupp

Wij hebben een jongere Trigano Oyssee.
Het enig wat ik erover kan zeggen is dat Holtkamper en Trigano wel echt totaal andere vouwwagens zijn. Zowel qua wijze van opzetten als prijsklasse. Volgens mij is, over het algemeen genomen, Holtkamper wel de duurdere / betere / chiquere. Ik vraag me dus af of het niet gaat tegenvallen als het van Holtkamper naar Trigano gaat.
Ook is de indeling behoorlijk anders. De Trigano heeft twee slaapcabines, één boven de bak en één ernaast. De voortent zit daar meteen aan vast dus je zet altijd de hele vouwwagen op: slaapdeel èn voortent. (De luifel kun je uiteraard wel naar keuze later of niet opzetten.) Volgens mij kun je bij Holtkamer voor een snelle overnachting ook alleen het achterdeel opzetten? Dat is dus sowieso wel een verschil qua opzet / afbreekgemak.
Ook had je bij de HK een vaste keuken. Bij de Odysse is die los. Dat kan in theoie een voordeel zijn, als je per dag wilt kiezen of je binnen of buiten kookt. Maar in de praktijk doen wij dat nooit, want zo'n keuken met alle spullen erin is behoorlijk zwaar. Dat betekent dat een losse keuken dus ook gewoon een extra handeling is met opzetten / afbreken.

Je hebt het over het gemak van het opzetten van de HK. Hoe lang ben je er ongeveer mee bezig om hem op te zetten? Reken bij de Odysse op een uurtje of 2, misschien 2,5 vanaf het moment dat je de plek oprijdt totdat je met een drankje in je stoel ploft. Althans: zo lang doen wij erover. Dan hebben we wel het grondzeil erin en alle spullen op hun plek.

Wij zijn erg blij met onze Odysee. Zeker ook omdat wij op zoek waren naar een wagen met 2 slaapcabines. En qua prijsklasse paste het ook beter bij ons. Maar als de kinderen niet meer mee op vakantie gaan en als we iets langer gespaard hebben, zie ik ons ooit wel een HK kopen. En ik verwacht dat dat dan echt als 'upgrade' gaat voelen.
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

Kevin2

Wij hebben ook een jonge Odyssee en ben het grotendeels eens met wat Tupp zegt. En ik sluit ook niet uit dat wij naar een Holtkamper overstappen als de kinderen in een eigen tentje gaan. Voor ons zijn de twee slaapcabines voor nu wel super handig.

MAAR, wat betreft kwaliteit en dergelijke vind ik een trigano ook niet tegenvallen. Mooi doek, fijn bed. Ik denk dat een nieuwe holtkamper 10% mooier/beter is, maar 150% méér kost.

Samengevat: kijk welke indeling bij je past en wat in je budget past. Van beide krijg je dan geen spijt.

Oh en ga naar een (al dan niet tweedehands) trigano kijken in de winkel. Ik had 'm al afgeschreven op basis van de plaatjes, maar in het echt waren we direct enthousiast.

poldertoerist

Zet vooral je kampeerwensen goed op een rijtje. wat is belangrijk voor jullie. en dat kan heel breed zijn.  wordt je blij van dat je altijd onder een luifel staat te koken of is dat juist een ergenis?  mss wil je eigenlijk wel hemaal niet vastzitten aan een standaard keuken? wil je luifel die alleen schaduw geeft of ook eentje die je beschutting biedt bij regen? wil je veel ruimte of niet, wil je flexibel zijn met opzetten of kies je altijd dezelfde configuratie.  Pak je soms toch ook nat in? hoe snel droogt dan het doek? en verder wil het ook ook wat.

Het merk is niet zo van belang, de wagen die aan je wensen voldoet wel.

Toen wij overstapten van caravan naar vouwwagen was Holtkamper een van de merken die ik al kende. met caravan prijzen in in mijn hoofd keek ik niet op van de prijzen bij Holtkamper.  Maar de wagens trokken mij gwen van allen aan.  wij kwamen toen juist bij een Trigano uit die alles verenigde wat wij toen zochten.  luxe uitstraling, ruim, licht flexibel.. dat was een Galleon.

de tweede wagen wist ik exact wat ik zocht en dat werd een Teun TTT4.

en voor onze huidige wagen (we zijn nu samen in plaats van met een heel gezin en zijn nu gaan trekken) hebben we weer een hele trits aan opties bekeken, Holtkamper, Alpenkreuzer, combicamp, Cabanon. ik ben het dan ook niet helemaal eens met voorgaande schrijvers. de Holtkamper (Nano) kwam oop mij zeker niet over als een upgrade gewoon een prima compacte wagen maar met een aantal zaken die mij gewoon niet bevielen. 

wij gaan wel steeds voor een nieuwe wagen, maar dat maakt met keuzes maken niet zo veel uit.  zorg goed dat je weet wat je zoekt. Dan komt de passende wagen er vanzelf uit, en dat kan dus best die odyssee zijn. In de basis is daar niet zo veel mis aan. 

Adventure Awaits

jaco1985

Al verder gekomen in de overwegingen?
Wij hebben een Odyssee uit 2006. Die bevalt ons prima met 2 meiden die bij elkaar in de 2e slaapcabine slapen.
Maar het is een heel ander type wagen dan de Spacer.
Ik denk dat het wijs is om eerst te bepalen wat voor type vouwwagen bij je manier van kamperen (en het type bestemming) past.
Wij hebben, voordat we een eigen wagen kochten, toen we een keertje in de buurt waren in een grote kampeerwinkel (De Wit) verschillende types bekeken en toen besloten welk type wagen bij ons en onze gezinssituatie paste. En dat werd dus een asymmetrische 1-2-3-wagen met keuken. Pas daarna zij we een passende occasion gaan zoeken.