Waarom zoveel jonge wagens te koop?

Gestart door Kimengezin, augustus 24, 2024, 08:20:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jer81

2 weken, 1100 euro met privésanitair. In Nederland op camping met buitenzwembad en animatie.

metalpe

Citaat van: Marcel op augustus 25, 2024, 11:23:13 AM
@metalpe
Een kleine €4000 voor een camping? Wij hebben 3 weken gekampeerd voor €1000,-. Dat is een redelijk normaal tarief. Of jij kampeert heel erg lang of heeeeeeel erg chique.
Heel erg lang. 6,5 week. En er zaten een paar hele dure tussen ja (Le Brasilia en Pavillon Royal bv), maar gelukkig ook een paar hele goedkope.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Marcel

Dat is ondanks die 6,5 week nog steeds behoorlijk prijzig. Rond de €80 per nacht. Lijkt mij niet heel erg representatief.

LarsNL

Nee dat zit wel heel weg aan de bovenkant zelfs in Oostenrijk, Italië en Nederland

FriedelP

Wij hebben dit jaar voor 3 weken camping iets van een 750 betaald voor 4 personen. Was meer dan we de vorige jaren betaald hebben. Vorig jaar zaten we onder de 500. Wij gaan iets minder ver naar het zuiden, eerder naar de Bergen en doen elk jaar ergens tussen de 3000 en de 4500 km. Eten, bezoeken, camping, benzine zitten we meestal ergens aan tussen de 1200 en de 1500 euro per jaar aan kosten. We nemen nu niet vaak tolwegen, alleen als we daar echt een dag mee zouden winnen in op en terugrijden.

Hangt uiteraard ook af van wat je van camping verwacht. Een grote staanplaats en degelijk santitair is voor ons voldoende. Overdag zijn we gaan wandelen of op uitstap en betaal je dus veel extra voor iets dat wij toch niet zouden gebruiken. Dus zwembaden, animatie en alle andere dingen staan niet direct op ons verlanglijstje voor een camping. Eerder een gemoedelijke, afgelegen rustige camping in de bergen. De prijs valt dan meestal wel mee. De meeste jaren kost het ergens tussen de 20 en 30 euro per nacht voor 4 personen, soms net iets meer.

metalpe

Citaat van: Marcel op augustus 25, 2024, 06:32:23 PM
Dat is ondanks die 6,5 week nog steeds behoorlijk prijzig. Rond de €80 per nacht. Lijkt mij niet heel erg representatief.
Zeker niet representatief voor de gemiddelde kampeerder neen.
Ik merk wel dat die dure campings allemaal uitverkocht/volgeboekt zijn. Vaak in december al. Er is dus wel heel veel vraag naar, al komen we er zelden vouwwagens tegen. Meer dubbelascaravans met een range rover ervoor, en campers met een aanhanger met daarop nog een auto, of volkswagen kampeer busjes die als trekauto gebruikt worden voor de caravan (werkelijk, vaak gezien dit jaar) ;)

Voor mijn vrouw was het, toen we begonnen met kamperen, een voorwaarde om überhaupt te kamperen, dat we enkel 4 of 5 sterren campings namen vanwege het sanitair. Vandaar komt dit.

Vorig jaar zagen we echt tegen de 4k aan, dit jaar zaten we er een redelijk stukje onder, omdat we voor het eerst ook enkele goedkope campings hadden. Enkel voor 1 a 3 nachten telkens. Dit omdat er in de regio waar de gingen waar vaak weinig aanbod was.

En je raadt het al. De veel goedkopere campings met ipv een heel zwemparadijs enkel een klein zwembadje, werden zowel door ons, als door de kinderen  goed gesmaakt. 't is gewoon anders. Vaak kleinschalige natuurcampings. Ook heel erg mooi en gezellig!!! Én ... Dat waren dan ook de enige campings waar we een aantal vouwwagens waren.
Dus, er is hoop, wat mij betreft, dat onze prijzen volgend jaar nog dalen, en dat we die afwisseling tussen duur en goedkoop nog wat vaker gaan maken.

Dus. Representatief is het misschien niet, maar het kan wel. En al die campings staan barstensvol, er is dus vraag genoeg naar..

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

FriedelP

Ik geloof zeker dat die campings vol geraken en dat er vraag naar is. Is gewoon meestal andere reiservaring die ze zoeken dan dat wij meestal zoeken.

Wat de campers met caravan achter betreft, daar zag mijn vrouw laatst op facebook een goede grap van. Er was laatste een reclame van waar ze de oma mee namen op reis in de dakkoffer. In die grap werd gesteld dat de caravan achter de camper de upgrade was van die dakkoffer zodat Oma daarin niet meer mee op reis moest  :J

Hemertje

Citaat van: Marcel op augustus 25, 2024, 11:23:13 AM
@metalpe
Een kleine €4000 voor een camping? Wij hebben 3 weken gekampeerd voor €1000,-. Dat is een redelijk normaal tarief. Of jij kampeert heel erg lang of heeeeeeel erg chique.

'normaal'  is voor iedereen natuurlijk anders...
ff teruglezen Marcel hoelang Metalpe op vakantie gaat  :P

CEO

Misschien terug naar het onderwerp?

Ik denk dat er ook een generatie 'zelfstandig' op pad gaat, die gewend zijn dat alles perfect is. En vanuit dit vooroordeel verder denkend: die kopen geen goedkoop tweedehansje om te testen, maar direct een (liefst zgn premium-merk) vouwwagen met alle accesoires.
Tja, als dan blijkt dat er aan kamperen enige nadelen hangen en je wat skills moet willen ontwikkelen (omgaan met een tent en zo), dan wordt het hard minder. Ook zullen een aantal idyllische campings tegenvallen (omdat ze bijvoorbeeld niet alleen alles hebben, maar dat de ook aanwezige disco tot ver na middernacht doorgaat).
Als ik op Feestboek kijk, zie ik relatief veel 'beginnersvragen' of schades door ondeugdelijk gebruik. Overigens zou ik erg voorzichtig zijn met een wagen met schade door ondeugdelijk gebruik... wat is er nog meer (bijna) stuk?

Succes met jullie zoektocht!
If you choose not to decide, you still have made a choice!

sevenup

Ligt wel een beetje aan het merk volgens mij. Als ik zoek op onze vouwwagen (Aart Kok Livingstone) zijn er nooit veel van te koop, echt op 1 hand te tellen.
Ook Holtkampers zijn er niet zoveel van te koop volgens mij.

Marcel

Citaat van: metalpe op augustus 25, 2024, 09:03:02 PM
Dus. Representatief is het misschien niet, maar het kan wel. En al die campings staan barstensvol, er is dus vraag genoeg naar..

Tuurlijk. Er is ook vraag naar allerlei andere dure zaken. Maar dit nuanceert in ieder geval je eerdere opmerking dat kamperen best duur is. Het is  niet duur, maar je kan het wel duur maken  I:

poldertoerist

Er kunne legio oorzaken zijn.

Wat ik wel zie is dat er mensen zijn die een vouwwagen kochten en dat die toch liever een camper of caravan hebben.
Andersom zie je ook.

En in 3 jaar kan je gezinssituatie opeens heel anders zijn. Heb je niet die fijne 2 persoonsvouwwagen blijkt dat een vouwwagen met een beetje ruimte voor een jong gezin opeens toch ook wel lekker is. of andersom. Heb je net geïnvesteerd in de lekkere familiewagen gaan 3 jaar later je kinderen opeens niet meer mee.

En er zijn genoeg mensen (waaronder ikzelf) die een kampeermiddel kopen dat op dat moment bij hen past. Dat een paar jaar later de situatie anders kan zijn... dat zie ik dan wel.

En dan heb je tegenwoordig ook een niet te onderschatten grote groep mensen bij wie het op de socials helemaal aan moet sluiten bij wat ze daar zelf zien. Dus alle vrije tentdoeknomaden willen nu het mooiste uitzicht met  W: vanuit een schuifdeur kunnen showen. Of ze kwamen er achter dat die schitterende fotoplekjes vooral in het voor en naseizoen beschikbaar zijn enz...

In jouw geval zou ik zeggen.. goed kijken, en maak er gebruik van!
Adventure Awaits