Waarom zoveel jonge wagens te koop?

Gestart door Kimengezin, augustus 24, 2024, 08:20:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kimengezin

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum omdat wij ons aan het oriënteren zijn om eventueel een vouwwagen aan te schaffen. Ons oog is daarbij gevallen op de Cabanon Malawi 2.0.
In onze zoektocht hebben wij overwogen een tweedehands wagen aan te schaffen. Ik houd marktplaats al enige tijd in de gaten en ben wat geschrokken van de hoeveelheid relatief nieuwe wagens die te koop staan (2021 tot heden).
Enig idee waarom mensen hun (dure) gloednieuwe wagen alweer zo snel te koop zetten?
Zijn er dan toch (grote) nadelen van een vouwwagen die wij over het hoofd zien?

Wij overwegen zelf ook een nieuwe wagen te kopen omdat ik tweedehands toch wel wat spannend vind gezien de garantie op waterdichtheid e.d. Daarbij zakken de wagens zo langzaam in waarde dat ik ze tweedehands nog erg prijzig vind t.o.v. een nieuwe.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

LaraS

Ik denk dat veel mensen een Corona-wagen hebben gekocht. Kamperen voelde natuurlijk behoorlijke vrij in vergelijking met veel restricties die in hotels golden. Maar kamperen moet ook wel bij je passen. Ik denk dat vrij veel mensen er afgelopen jaren achter zijn gekomen dat de manier van vakantie vieren niet bij ze past. Wij vinden het heerlijk, lekker opbouwen, de hele dag buiten, vieze kindjes van het spelen, de hele avond met goed gezelschap en een lekker drankje voor de tent, enz. 😊

Cpvessen

Citaat van: LaraS op augustus 24, 2024, 08:26:46 PM
Ik denk dat veel mensen een Corona-wagen hebben gekocht. Kamperen voelde natuurlijk behoorlijke vrij in vergelijking met veel restricties die in hotels golden. Maar kamperen moet ook wel bij je passen. Ik denk dat vrij veel mensen er afgelopen jaren achter zijn gekomen dat de manier van vakantie vieren niet bij ze past. Wij vinden het heerlijk, lekker opbouwen, de hele dag buiten, vieze kindjes van het spelen, de hele avond met goed gezelschap en een lekker drankje voor de tent, enz. 😊

Precies dit! Wij hebben ook een "corona-VW" gekocht in 2021 maar toen bewust gekozen voor een relatief goedkope 2dehands om te zien of de jeugdherinneringen van kamperen ook nu echt zo leuk waren. Je ziet nu twee groepen ontstaan, ofwel verkopen omdat het toch niet bevalt of op basis van de ervaringen verkopen en een nieuwe/andere VW kopen. Of uiteraard gewoon tevreden met de toen gemaakte keuzes...

Alex

Voor corona gingen ze op vliegvakantie en besteden laten we zeggen 4000 euro.
Nu hebben ze een vouwwagen gekocht die ze met weinig afschrijving weg doen.
En zo hebben ze toch een goedkope vakantie gehad.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

bernie

Toen ik de titel las dacht ik ook direct aan corona. De kranten hebben er destijds ook veel aandacht aan besteed. En misschien is het elektrisch rijden er ook debet aan. De caravan kon niet meer getrokken worden, dus was een vouwwagen ook een alternatief.

LarsNL

Naast de corona, denk ik dat de al eerder genoemde afschrijving bijna nihil is. Als ik kijk hoeveel onze wagen nu nieuw moet kosten tov 4/5 jaar geleden. Zou ik best een upgrade willen maken (wil ik niet, maar als ik voor een goedkopere optie had gekozen en nu een duurder model zou willen)

En wat is jong? Mijn buurman koopt elke 2 jaar een nieuwe auto...

Hannah

Welkom Kim!

En ja, natuurlijk zijn er nadelen aan een vouwwagen. Net zo als er nadelen zijn aan een tent, caravan, hotel, huisje huren, thuis blijven. Het gaat er om welke balans van voordelen en nadelen het best bij je past. Het meeste volk hier op het forum vindt de voordelen van een vouwwagen opwegen tegen de nadelen.  8)

Waarom overwegen jullie een vouwwagen?

LarsNL

O ja de nadelen, die vergeet ik helemaal te benoemen. Natuurlijk zijn die er:

- je moet kamperen
- je mag niet overal lekker doorrijden
- je hebt een stalling nodig
- je moet hem droog inpakken
- je betaald een hoop geld dus je moet eigenlijk wel met de vouwwagen weg
- de kosten
- bij slecht weer is een tent niet de ideale verblijfplaats (een camping niet)
- er zijn weinig vouwwagens die bij veranderende gezinssamenstellingen handig blijven
- je moet hem voor vertrek ergens parkeren
- je moet hem opzetten (meer werk dan bv een camper)
- hij past niet in t vliegtuig

Maar ik ken geen beter alternatief voor mijn huidige vakantiewensen. Als de kinderen niet meer mee gaan ga ik niet meer kamperen. (Of niet vaak meer en zeker niet in t hoogseizoen) dus dan is de vouwwagen voor ons misschien niet meer ideaal, maar dat duurt nog wel een jaar of 8 dus voorlopig blijven we lekker klappen met onze Aart Kok die we nieuw hebben gekocht omdat we 2e hands te duur vonden tov een nieuwe. Daarvoor wel een 2e hands tent van de Waard gehad dus over die waterdichtheid zou ik bij en a merk wel vertrouwen in hebben.

JelleKaptein

Vouwwagens zijn ook een stuk populairder dan een jaar of 10 geleden. De afgelopen jaren was er heel veel vraag naar. Ke ziet er ook veel meer op de camping dan 8 jaar geleden.

FrankAndrea

. Ke ziet er ook veel meer op de camping dan 8 jaar geleden.
[/quote]

Dat ligt volgens mij aan het gebied waar je bent en het type camping. Wij komen ze zelden tegen. :J

metalpe

Citaat van: Alex op augustus 24, 2024, 09:18:27 PM
Voor corona gingen ze op vliegvakantie en besteden laten we zeggen 4000 euro.
Nu hebben ze een vouwwagen gekocht die ze met weinig afschrijving weg doen.
En zo hebben ze toch een goedkope vakantie gehad.
Denk het ook.
Al is met de vouwwagen weggaan ook al lang niet goedkoop meer.
€4000 is op een paar 100 euro na, wat wij aan campings gaven afgelopen zomervakantie.

Tel daar een paar 100 euro péage bij, 7400km rijden met eigen auto (brandstof en algemene autokosten lopen dan ook aardig op tot enkele duizenden euro's). Dan nog de afschrijving van de vouwwagen met al z'n spullen, onderhoud, stalling.. en dan moet je op vakantie nog zélf koken (en eten kopen, uitstapjes doen etc). Dan kom ik toch aan een bedrag waarmee je met het vliegtuig al héél lang en ver kan gaan, met eten erbij.
Goedkoop is het dus niet meer, we weten waar we een heel jaar voor werken... Al gaan we met de VW wel dik 6 weken. Dat zou met de vlieger natuurlijk nog duurder zijn.
(Disclamer: bovenstaande geldt voor óns. Natuurlijk kan je ook met je vouwwagen dichtbij blijven, waardoor je al die km's niet moet betalen, en je kan ook een goedkope natuurcamping zoeken. Dan is het wel degelijk goedkoper, maar ik spreek uit mijn ervaring/kosten/portemonnee.)

Ik denk dat dat zowat het probleem is. Veel mensen dachten met Corona, 'ik ga kamperen. Lekker naar Zuid Frankrijk in m'n bubbel, lekker goedkoop'. Maar als je maar 2 weken vakantie hebt, en alles bij elkaar telt, ben je vaak nog goedkoper naar een all in in Turkije, waar je niet zelf hoeft te koken. Niks voor mij, maar ik kan me wel inbeelden dat het voor veel mensen leuker is om daar bediend te worden. Dat lijkt me de reden te zijn.

Overigens, ondanks de stijging van de verkoop van vouwwagens, kwamen wij er op onze meer dan 6 weken vakantie, maar een handvol tegen. Ik snap niet waar al die vouwwagens zijn / heen gaan!

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Alex

Het was ook meer om aan te geven dat er mensen zijn die heel anders denken over geld uitgeven.

Ik sta trouwens nu in Duitsland 4 nachten voor 88 euro dus het kan zeker nog wel. ;)
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Hannah

Zeker Alex, wij betalen in Frankrijk ook zo'n beetje tussen de 20 en 25 euro per nacht. Met z'n tweeen dan, als je een handvol kinderen meeneemt wordt de prijs hoger natuurlijk.

Wat afschrijving betreft hebben we het ook niet slecht gedaan denk ik. Tussen de nieuwprijs van onze wagen 21 jaar geleden en wat we er vorig jaar voor terug kregen zat 3500 euro.  :K

Kimengezin

Bedankt voor jullie reacties.

Corona schoot inderdaad ook door mijn hoofd. Maar ook wagens die na de coronarestricties zijn aangekocht worden alweer te koop gezet. Ik vond dat opvallend en het zette me aan het denken. Maar als ik alle voors en tegens naast elkaar zet, dan past een vouwwagen denk ik toch het beste bij onze kampeerbehoeftes.
Zelf heel mijn leven gekampeerd in een Coleman Folding PopUp Camper (en bijzettentjes), later ook in een tent. Heerlijk, dat campingleven.
Nu met twee jonge kinderen (volgende zomer 3 en 1) zouden we toch heel graag met ons eigen wagentje op pad willen. De camping bevalt ons prima, maar de stacaravans beginnen ons heel erg tegen te staan. Dus de zoektocht is nu ineens heel serieus geworden, met op dit moment een grote voorkeur voor de Malawi 2.0.
Benieuwd waar we uiteindelijk mee eindigen  :)

Marcel

@metalpe
Een kleine €4000 voor een camping? Wij hebben 3 weken gekampeerd voor €1000,-. Dat is een redelijk normaal tarief. Of jij kampeert heel erg lang of heeeeeeel erg chique.