Ervaringen Trigano Galleon 2019

Gestart door EA85, augustus 27, 2024, 10:11:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EA85

Dag allen,

Vorig jaar heb ik jullie de vraag gesteld naar ervaringen met een Trigano Galleon (https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=28244.0). Nu we een jaar verder zijn, is het natuurlijk leuk om ervaringen te delen. Ik vond de reacties zo prettig en behulpzaam, dat ik graag mijn ervaringen deel.

Allereerst de keuze, uiteindelijk is die toch gevallen op een Trigano Galleon, mede vanwege de ruimte. We wouden in Nederland naar de camping en bij slecht weer is het wel prettig als je ook een keer binnen kunt zitten. We hebben deze ook vergeleken met een Cabanon Malawi 2.0 en een Campooz Lazy Jack. Van laatstgenoemde was ik snel genezen, de 25mm alu buizen bogen al bij een nieuw exemplaar door in de winkel. De Malawi was een mooie tent, maar was alleen nieuw verkrijgbaar (2e hands beperkt) en dan liepen de kosten op. We hebben lang gekeken naar een nieuwe Galleon, maar uiteindelijk, mede ook door tips op dit forum, gekozen voor een 2e hands. Eerst hebben we er 1 uit 2016 gezien, maar het dak zag er uit als een theedoek, met vlekken en weer in het doek. Maar later kwam er bij de dealer in Ommen (ik noem geen namen) een variant uit 2019. Deze zag er keurig uit en het doek was van goede kwaliteit.

Inmiddels zijn we er 2x mee weg geweest en hebben we hem 3x opgezet (1e keer bij schoonouders als proef en zonder kinderen). Het opzetten valt ons mee. Ja het is geen snelklapper, maar toch heb ik het idee dat het sneller gaat dan met oude modellen. De snelspansystemen helpen daarbij (ook geen zere vingers meer van de schroeven). Maar ook de boogstokken zijn wel een uitkomst, daardoor kun je de stokken erg makkelijk sorteren en is het bijna niet mis doen.

Ik heb de eerste keer getwijfeld om de instructies van het filmpje https://www.youtube.com/watch?v=qXByxu3aILU te volgen, maar uiteindelijk toch gekozen voor de ouderwetse methode:
- wagen waterpas zetten
- bedden uit en slaapcabines uitklappen en met 4 haringen vastzetten
- grondzeil neerleggen
- voortent aanritsen en over de slaapcabines klappen (dit is anders dan het filmpje) - hierbij ritsen we de voorwand er nog even niet aan, dit gaat makkelijker
- voortentstokken opzetten
- voortent eroverheen gooien en alles aanritsen
- afspannen en alles vastzetten met haringen en scheerlijnen
- luifel (idem als voortent maar dan sneller)

De tent zelf staat in 1,5 uur. Dit kan sneller, maar we hebben geen haast en kinderen (1 en 4). Alle inrichting, kastjes, zeiltjes, slaapzakken, auto leegpakken etc. kost meer tijd. Maar vooral de jongste bij ons vraagt tussendoor ook wel wat aandacht. We hebben er beide keren zo'n 4 uur over gedaan, maar dan staat ook alles netjes op zijn plek. Voor ons geen probleem. Afbreken vraagt iets meer tijd, maar dan maken we ook gelijk alles schoon, zodat we eigenlijk thuis niet meer zoveel hoeven doen.

Het verblijf was fantastisch. Natuurlijk grotendeels door de campings en het weer, maar de wagen helpt zeker mee. We hebben inmiddels de eerste regentest gehad (30mm in 1 uur) en de tent was volledig waterdicht en de wind was niet echt merkbaar. Het kuipzeil is echt ideaal en voorkomt natte voeten in de voortent (de buren met de caravan dachten er anders over). De boogconstructie zorgt voor een goede afwatering, geen enkele last van zakken.

Wel hebben we het matras direct laten vervangen. Ik heb gewerkt bij een recreatiebedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in caravankussens, matrassen en bekleding. Zelfs bij luxe modellen wordt vaak op het matrasschuim bespaard. Een topper helpt dan niks. We hebben 1 matras laten vervangen en dat is nu een 3-laags matras met een hogere kwaliteit, daar zou nog een topper op kunnen.

Wat ons wel opviel was de relatief kleine bedden, wij zijn niet groot (1,74m) maar ik had niet heel veel ruimte over. Iemand die de 2m aantikt moet daar misschien even op letten.

Al met al een positieve ervaring, de kwaliteit is wat ons betreft prima, ik was ook goede kwaliteit gewend van trigano. De eerdere opmerkingen over dun doek, dunne stokken en of wiebelige constructie deel ik niet. Wel hangt dit af van het wel/niet strak opzetten natuurlijk. Als je hem goed afspant heb je daar veel profijt van. Hij ligt ook prima achter de auto en is relatief ligt in gewicht (max. laadgewicht 650kg, leeggewicht 350kg). De stokken zijn ook staal en geen aluminium, iets zwaarder, maar veel sterker. Het kuipzeil, de boogconstructie en de ruimte zijn echt grote pluspunten.

Ik vergelijk met een caravan kwamen we ook nog een paar pluspunten tegen:
- naast de standaard punten van prijs etc
- de ruimte is veelal groter dan bij een caravan
- muggen! wij hoeven slechts een slaapcabine te checken met weinig hoekjes, ipv een hele caravan
- het kuipzeil, niet iets wat ik vaak bij caravans zie (al zal het ongetwijfeld bestaan)
- we kijken tegen een mooi stuk doek aan ipv een kale caravan (heeft onze charme :P)

ik heb nog een paar foto's bijgevoegd.

Jon

Mooie klapper en goede keus, veel plezier daarmee!
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

poldertoerist

Fijne wagen! veel plezier ermee!

oefen toch maar eens op de opzetmethode uit het filmpje. het is even puzzelen, maar als je het eenmaal door hebt dan toch wel heel erg fijn. zeker als je eens met regen op moet zetten!
Adventure Awaits

Alex

Mooi uitgebreid verslag hier kunnen aspirant leden zeker iets mee.
En de naam Bravo mag hier wel genoemd worden hoor.  ;)

Mooie wagen trouwens.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

xray

Mooi omschreven. Wij hebben ook een grondzeil maar leggen dat nu erin als de voortent staat kan ook niet anders met een 123-systeem  :P
Bij de vorige niet 123 wagen deden we die ook altijd eerst voor de stokken enzo maar bij regen zou ik dat niet doen anders heb je een zwembadje  :H
Veel klapplezier!

metalpe

#5
Heerlijk. Veel tekst én veel foto's. Dat moest iedereen doen :)

Leg je dat Grondzeil altijd?
Bij onze 2 vouwwagens hebben we het op die 8 jaar maar 2 keer gebruikt. Nu heb ik er zelfs geen meer.
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk