Volgend jaar naar Lourdes tips gevraagd

Gestart door Bonny, september 01, 2024, 05:27:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bonny

Volgend jaar willen we na lang uitstellen (omdat ik het zo ver weg vind ) dan toch naar Lourdes.
Hebben jullie tips of aanbevelingen .
Reis route en campings .
Wij horen het graag .
Alles wat we zijn is het resultaat van wat we hebben gedacht.

OhPeeCee

Meestal doen ze dat lopend, is ook een forum voor denk ik:)79]:)41] maar ik vergis mij,, dat is naar Santiago de Compestalla. Lopend of met de fiets.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

FriedelP

Vanop volgende twee campings is Lourdes goed bereikbaar. Tenminste als je daar één dag wil zijn en de rest van de tijd in de bergen. Beiden in erg mooie regio gelegen:
F: Pyreneeën, Baskenland, Eaux-Bonnes, Camping Iscoo (vouwwagenclub.info)
F: Hautes-Pyrénées: Gouaux: Le Ruisseau *** (vouwwagenclub.info)

Op weg naar de tweede camping hebben we op de volgende camping gezeten. Daar is in de omgeving ook nog wat te beleven van natuur:
https://maps.app.goo.gl/WDwCQEpNKpyLKiLf6

Naar de andere camping hebben we hier overnacht, weet niet of daar in de regio veel te doen is:
Camping municipal Les Charmilles - Chasseneuil-sur-Bonnieure (16) (chasseneuilsurbonnieure.fr)

In terugkomen van de pyreneeën hebben we vaak op deze camping gezeten. Eenvoudig en rustig gelegen. Ook tussen twee grote steden die vermoedelijk wel het bezoeken waard zijn.
https://maps.app.goo.gl/6TW4MsvkugpZ7WFY8

We zijn op die tussen campings slechts één nacht geweest op doorreis dus kunnen daarom minder over de regio's zeggen.

Hangt natuurlijk ook wat af van wat je van campings verwacht.

Alex

Van tussen camping verwachten we niet veel.
Is alleen om te slapen.
De camping op eindbestemming het liefste rustig en niet te ver van Lourdes af.
Daar blijven we een paar dagen om fe omgeving te bekijken.

Weet niet of het mogelijk is de terugweg nog wat strand meepakken.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FriedelP

Het moet wel mogelijk zijn door te trekken naar de omgeving van Perpignan. Heb voor iets van lichtvervuiling een keer op een uur of  3 van de Tourmalet (en een deel was met sneeuwruimer, maar dat is nog een verhaal apart) tot in Toulouse gestaan. Dus dat moet zeker haalbaar zijn. Wij zijn niet direct strandgangers of toch niet voor meerdere dagen. Dus in de buurt van het strand hebben we nooit gezeten.

Wel op deze camping, in de bergen uiteraard, vanwaar we op ongeveer een en een kwartier in Perpignan konden zijn en daar één keer aan het strand zijn geweest.

F: Frans Catalonië, Pyreneeën, Mont-Louis, Camping Municipal du Pla de Barrès ** (vouwwagenclub.info)

Ook een erg mooie omgeving waar veel te doen valt.

Ik weet niet direct waar we daar naartoe onderweg weer geslapen hebben.

Campings dichter bij Lourdes, heb ik geen ervaring. Weet dat ik als kind een keer daar vlak bij op een camping gezeten heb, maar dat is meer dan 40 jaar terug en weet ik verder te weinig van.

CEO

Een paar jaar geleden zijn we in Lourdes geweest. Bereid je voor op het authentieke (of beter: stereotiepe) Frankrijk: onbeschofte obers...

Het was zeker indrukwekkend te noemen, maar ook een kermis. Nou ja, dat is mijn mening.

Wij zijn de eerste dag geland op Des Alouttes (bij Arjan, zeggen we hier). Paar dagen gestaan en toen door naar Le Pré Fixe (https://www.camping-pre-fixe.com/nl/).
Fijne camping, ongeveer 1,5 uur rijden van Lourdes. Ook prima geschikt om de Pyreneën in te gaan (klein uurtje), uitstapje naar Spanje (groot uurtje) en Toulouse (half uurtje). Ook Carcassonne behoort tot de mogelijkheden (2 uur) en het geweldige Cirque de Gavarnie (ruim 2 uur).
If you choose not to decide, you still have made a choice!

WimS

In de omgeving van Argeles Gazost zitten diverse campings.

Groot: Les trois vallees en klein: Deth Potz.
Beiden liggen ongeveer een kwartier met de auto van Lourdes.

Ga je verder het dal in richting Luz Sant Saveur dan vindt je daar ook nog enkele campings.

Als je in deze streek bent zijn Gavarni en Pont D'espagne een Must See.

Ook de Tourmalet mag je eigenlijk niet overslaan.

Als je daar bent afdalen naar de andere kant tot La Mongie.
Vandaaruit de lift nemen naar Pic du Midi. Is  duur maar onvergetelijk!

En vervolgens door naar Argeles sur mer, pootje baden!

FriedelP

Pic du Midi is zeker een aanrader.

Daar kan je ze nog de groeten doen van mij ;-)

Ik heb daar een paar nachten boven verbleven toen ik de regio daar opende als Insternational DarkSky Reserve. Dat was in de winter. Had laatste nacht een stevige sneeuwstorm plaatsgevonden waardoor wegen dicht waren en ik toch mijn vliegtuig moest halen. Een verantwoordelijke van de gemeente heeft me toen met een sneeuwruimer laten naar beneden rijden waar dan een taxi op mij stond te wachten om naar de luchthaven van Toulouse te voeren. Zeer goede herinneringen aan dus.
Toen ik een paar jaar later daar in de zomer was met mijn gezin hebben we ook naar boven gegaan overdag. Een van de medewerkers herkende mij daar nog omwille van bovenstaande zodat de kinderen en vrouw ook een rondleiding achter de schermen kregen in de telescopen die er staan. Dan ben je als vader meteen de held uiteraard ;-)

Maar zeker ook zonder de telescopen meer dan de moeite om te bezoeken en ongelooflijk uitzicht. De sterrenwacht verloor op een gegeven moment zijn subsidie van de overheid omdat die alles inzette op de telescopen op La Palma. De sterrenwacht had dan eigenlijk moeten sluiten. Men heeft dan gekozen om zowel astro toerisme (moet je wel meer dan een jaar en half op voorhand reserveren, anders volboekt) en ook gewoon bezoeken aan de Pic de Midi gaan uit te baten om zo de subsidie te vervangen. Door dit toerisme kan er nog altijd waardevol wetenschappelijk onderzoek vanop die locatie door gaan. Het international DarkSky Reserve past zowel in het beschermen van dat wetenschappelijk onderzoek (evenals fauna en flora) als dat het ook een boost gaf aan het toerisme.

Cirque de Gavernie en Pont d'espanje zijn inderdaad de moeite om te bezoeken en te gaan wandelen. De Cirque kan je ook goed zien vanop de Pic du Midi de Bigore

Alex

Wauw.
Nog niet alles nagekeken maar het ziet er veel belovend uit.
Lekker hoor die input.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden