Opbergruimte: disselbak, disselfietsendrager of imperial?

Gestart door Kimengezin, september 01, 2024, 07:36:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kimengezin

Hallo allemaal,

Wij hebben besloten een nieuwe Cabanon Malawi 2.0 te kopen, zonder keuken.
Echter twijfelen wij over de samenstelling van het zogenaamde ´Avant Garde B´pakket (voortent met kuipgrondzeil).

Wij zijn een jong gezin (2 volwassenen en 2 kleine kinderen van 1 en 3 jaar) en erg actief (lees; veel wandelen, fietsen, etc).
In eerste instantie leek het ons slim om de disselbak achterwege te laten en in plaats daarvan een fietsendrager op de dissel te monteren. Toch slaat de twijfel een beetje toe m.b.t opbergruimte.
Ik kan me nog niet zo goed een voorstelling maken van de laadruimte van de Malawi 2.0.

Wij willen namelijk sowieso graag 2 mountainbikes meenemen op vakantie. De vraag is een beetje, hoe gaan we die vervoeren.
* Op de dissel (in plaats van een disselbak)
* Op een imperial (maar kun je dan het verlengde afdekzeil nog gebruiken om bijvoorbeeld tafels en stoelen op te bergen?)
* Op het dak van de auto (maar dan kan de dakkoffer niet meer mee).
* Achter de vouwwagen? (i.v.m. geen keuken)

Concreet is mijn vraag dus eigenlijk: heeft een jong gezin genoeg ruimte aan de laadruimte van de vouwwagen en daarnaast óf een disselbak óf een dakkoffer op de auto?
In dat geval gaat onze voorkeur uit naar aanschaf van een disselbak en gaan de fietsen op het dak van de auto.
Nog makkelijker zou zijn als de fietsendrager op de achterkant van de vouwwagen kan omdat wij geen keuken hebben, maar ik heb vanuit andere topics begrepen dat dat eigenlijk niet zomaar mag/kan.
Anders moeten de fietsen dus op de vouwwagen m.b.v. een imperial. Maar kan de extra laadruimte van het verlengde dekzeil dan nog wel gebruikt worden?

Wij nemen bijvoorbeeld een Thule duo fietskar mee, een babybedje en een wipstoel. Alles inklapbaar, maar bij elkaar toch omvangrijk. Daarnaast de gebruikelijke kampeerspullen, plus keukenspullen en skottelbraai die los mee moeten omdat we geen keuken aanschaffen. Wij rijden een stationwagen, dus ook wel enigszins laadruimte in de kofferbak.

Misschien heeft iemand hier zinnig advies of ervaring?

sammyvannorel

Klinkt als een echt een hoop babyspullen die je meeneemt. Wij komen elk jaar weer tot de conclusie dat we minder mee moeten nemen. Wij nemen al 6 jaar een campingbedje en als we een kleine baby hebben (max 1,5jaar) een deryan tent: dan heb je genoeg als je ook nog je Ikea brekebeen babystoel meeneemt.
Kinderkar lijkt me wel echt handig: ik roep al 3 jaar dat ik mijn urban arrow mee wil nemen: maar durf het toch niet aan bovenop de vouwwagen, terwijl er wel mensen zijn die het doen.

Wij nemen als we fietsen willen onze fietsen op het dak van de auto mee en een klein kinderfietsje haal ik de trapper aan de kettingzijde eraf en dan met een spanband aan de disselbak: gaat geen kant op. Voordeel van deze constructie is dat je je eerst druk kunt maken over het opzetten van je wagen en daarna je fietsen eraf kunt halen. Ook handig bij overnachten. En terplekke kun je als je wilt ook nog een keer de fietsen op de auto gooien. En de fietsen staan op 2 assen das altijd stabieler dan 1 as en een kogel.
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Flennaerts

Wij hebben dezelfde wagen in dezelfde configuratie.
Dus de Malawi 2.0 basic, zonder keuken maar met disselbak.
We zijn een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen van 6&9.
Ik ben maar wat blij met de disselbak. Hier passen voor ons heel wat spullen in zoals de skottel, gasfles, oventje haringen, tenttapijten e.d.
Echter nemen wij geen fietsen mee op vakantie. Maar mocht ik die mee willen nemen gaan ze sowieso op het dak van de auto.
Dit scheelt namelijk gewicht op de vouwwagen. Mijn vrouw is namelijk nogal een luxe kampeerder en er gaan dan ook veel kastjes e.d. mee.

poldertoerist

Wij hebben nu voor het eerst geen disselbak meer, maar alleen de fietsen op de drager.  ... En op het dak ::) want we zijn nu met z'n tweeën. op de dissel staan de racefietsen op het dak de MTB's.

In ons geval is de bagageruimte voldoende. Maar onze vorige wagen was iets ruimer. Ik zou zelf niet heel snel kiezen voor fietsen boven de wagen. Maar dat is niet omdat ik daar ervaring mee heb. Gevoelsmatig zou is het gedoe om ze er dan iedere keer af te halen als je ergens wil gaan staan. Als ik al iets boven de wagen zou doen, dan koos ik voor een bagagebox.

Wij hadden altijd fietsen mee. 4 MTB's op het dak voorwielen kregen een plekje hier of daar in de wagen of in de verdiepte kofferbak. Maar 2 fietsen en een (evt. vouwbare) dakkoffer.. dat moet toch wel gewoon op het dak kunnen?

Als gezin zou ik wel voor een disselbak kiezen. De cabanon disselbak is reusachtig. Maar mss past jullie wel een ander disselbak (gepro box bijv) beter.
Adventure Awaits

poldertoerist

Oh ja,

volgens mij heb je het zelf ook al afgeschreven, maar fietsen achter de vouwwagen... gewoon niet doen.

De kogeldruk goed krijgen is al moeilijk genoeg.

Wat heb je eigenlijk allemaal in die dakkoffer zitten en hoe ga je nu op vakantie? oftwel.. heb je die nog wel nodig?
Adventure Awaits

Marjolein_B

Wij hebben geen Cabanon maar een AK Kavango, zonder disselbak, met fietsendrager. Sinds de kinderen 3 en 5 jaar waren.
De disselbak missen we niet. We hebben wel een keuken al was het alleen maar om de kastjes. Met onze station ervoor hebben we voldoende ruimte. Regelmatig windsurfspullen mee op het dak van de auto.
We hebben twee fietsen mee, als we vier mee zouden nemen zou ik de kinderfietsen op het dak doen en de grote fietsen op de dissel.

Uiteindelijk doe je het met de ruimte die je hebt en kom je er altijd uit. Het duurt nog maar heel even voordat je kinderen niet meer in een babybedje hoeven te slapen en ook niet meer in een kinderstoel. Bij ons zaten ze met 2 à 3 jaar op zo'n hogere regisseursstoel voor kinderen. Niet dat die per se minder ruimte innemen dan een kinderstoel  :#
Sowieso heb je nog legio opties: een minimonkey minichair ipv kinderstoel (aanrader!), draagdoek/-zak ipv fietskar (hoewel ik die icm fietsen heel goed snap), Deryan bedje ipv campingbedje...

Marjolein_B

Citaat van: sammyvannorel op september 01, 2024, 08:34:00 PM
Klinkt als een echt een hoop babyspullen die je meeneemt. Wij komen elk jaar weer tot de conclusie dat we minder mee moeten nemen. Wij nemen al 6 jaar een campingbedje en als we een kleine baby hebben (max 1,5jaar) een deryan tent: dan heb je genoeg als je ook nog je Ikea brekebeen babystoel meeneemt.
Yep, wij hebben ook jaren veel te veel meegenomen.
Toen onze stalling en dus vouwwagen in de fik ging, hebben we ook gedwongen flink gedownsized en bleken we het met veel minder af te kunnen.
En nog staan we elke vakantie van: kunnen we dit konmari'en? Ja? Weg ermee!
Inmiddels voor de kinderen alleen een bal, een schep en een krabbenhengel mee. En een fiets dus hoewel dat niet noodzakelijk is.

bernie

Even over het verlengde afdekzeil. Wij hebben een Raclet Safari gl en een imperial. Dat ding kan in drie of vier verschillende hoogtes gemonteerd worden waardoor ik nog makkelijk vier stoelen een tafel kwijt kan en dan die imperial max standje twee heb. Dat zou bij cabanons toch niet veel anders zijn?

Kimengezin

Bedankt voor alle reacties. 
Inmiddels de vouwwagen gekocht. Inderdaad toch met disselbak en geen imperial. Fietsen gaan op dak van de auto. Argument dat we natuurlijk eerst met de auto ergens naartoe rijden en van daaruit fietstochtjes maken was doorslaggevend
En heel logisch, want dat doen we altijd al zo, alleen nu even niet bij stilgestaan ::)
Verkoper gaf in ons geval hetzelfde advies als jullie hier. Dus ik denk dat we goed zitten. :)

Alex

Gefeliciteerd met je vouwwagen.
We zien de foto's wel op het forum komen.  ;)
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

poldertoerist

gefeliciteerd met de aankoop! veel plezier met de voorpret.

Hoe lang nog wachten?
Adventure Awaits

btje1977

Ik leg twee fietsen boven op het zeil. Daar liggen eerst de twee inflatebels van de kids en dan de 4 stoelen. Over de stoelen een deken ter bescherming. Vervolgens het zeil en de fietsen.
Bij de fiets draai ik de trapper er af en onder de drukpunten leg ik een stukje schuim. Spanband tussen de fietsen en naar de constructie van je pootjes en het geheel kan nergens heen.

Verstuurd vanaf mijn 23078PND5G met Tapatalk