Ervaringen Easycaravanning TakeOff

Gestart door TonBode, september 07, 2024, 09:57:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

TonBode

Hallo medeclubleden,
ik ben nieuw op dit forum. He lijkt me leuk om hier ervaringen en tips over vouwwagens uit te wisselen.

Sinds dit jaar heb ik weer een vouwwagen aangeschaft na een aantal jaren in B&B's, chalets en stacaravans te hebben verbleven.

Ooit met het gezin met 3 kinderen begonnen met het huren van huurtenten (Eurocamp, Vacansoleil, Roancamp), daarna een eigen tent aangeschaft, een grote Holtcamper Utopia Family. Omdat het toch wel wat werk was om deze op te zetten en we de behoefte kregen aan wat meer comfort maar toch flexibel wilden reizen besloten we om een keer een vouwwagen te proberen. Dat resulteerde in de huur van een oude Alpenkreuzer. Dat beviel wel en daarom het jaar daarop een 2e-hands CombiCamp Sport aangeschaft. Om de kinderen onderdak te kunnen bieden moest daar nog een voortent op maat voor gemaakt worden.

De kinderen gaan inmiddels al lang hun eigen gang en de CombiCamp was uiteindelijk wel compact en snel op te zetten, zeker zonder voortent, maar was toch niet zo comfortabel dus die is ook van de hand gedaan. Zoals gezegd de laatste jaren B&B's, chalets en stacaravans gehuurd maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en nadat onze oudste zoon een Holtkamper Kite had aangeschaft zelf toch weer rond gaan kijken naar een kampeermiddel achter de auto.

Dat is nu dus de Easycaravanning TakeOff geworden. Ik wil graag mijn ervaringen met deze vouwwagen met jullie delen.
Holtkamper Utopia Familie, Combicamp Sport, TakeOff Xcite

Jer81

Mooi verhaal. Heel veel vakantie plezier met de TakeOff. Heb je met voortent? Hoe dan ook, ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen.

En natuurlijk hartelijk welkom.

Alex

Van harte welkom.
Ben ook benieuwd naar de nieuw model wat binnekort word gelanceerd.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

TonBode

De TakeOff XCite hebben we aangeschaft op de Kampeer- en Caravan-beurs in 2023. Omdat we in ieder geval een goed bed wilden moest het de uitvoering met semi-vast bed worden. Dat is ook de enige uitvoering die nog mogelijk is op de modellen die voor 2024 worden geleverd. Lijkt me op zich logisch want in een vouwwagen waar je maar met z'n 2en in kunt slapen hebben meer dan 2 zitplaatsen niet zoveel zin.

De Xcite is de meest luxe uitvoering. Deze heeft oa. standaard een compressor-koelkast, gasaansluiting in de wagen, organizer met led leeslampjes, USB-aansluitingen, lichtmetalen velgen en de E-trailer basis-set waarmee je de bandenspanning en -temperatuur tijdens het rijden kunt uitlezen en de vouwwagen eenvoudig waterpas kunt stellen. Verder hebben we de voortent, luifel, voorwand en zijwanden er bij aangeschaft. Standaard zit er een 25mtr. 3x1,5mm kabel bij met CEE-stekker en een verloop van CEE naar 'gewone' stekker.

We hebben er zelf voor gekozen de vouwwagen op te halen in Emmen. De eerste rit gaf een indruk van de rij-eigenschappen. De trekkende auto is vrij licht, een Renault Captur met de 90pk motor. Dat is in Nederland geen enkel probleem, de vouwwagen weegt volbeladen max 750kg. en is voorzien van een automatische oplooprem. De vouwwagen ligt stabiel achter de auto. We hebben geen fietsendrager en fietsen erop dus de kogeldruk is aan de lage kant maar dat levert geen geslinger ed. op.

Om uit te proberen eerst een lang weekend gepland op een camping in Nederland. Uiteraard alles incl. voortent opgezet. Het openklappen vergt wel even wat kracht maar werkt soepel. In de vouwwagen klap je dan zowel aan de voor als achterkant de steunpoten uit om de boel strak te spannen. Wat wel vervelend is zijn de elastieken die je dient te gebruiken om er voor te zorgen dat het tentdoek bij het dichtklappen naar binnen valt. Omdat je de vouwwagen met opgemaakt bed dicht- en open klapt is het lastig de voorste elastiek aan te brengen cq. aan te brengen. Je moet daarbij over het bed heen kruipen.

In principe kan je dan zitten, koken en slapen maar de ruimte is dan wel heel beperkt. Voor een tussenovernachting is het prima. Je zet de tafel buiten, pakt je stoelen uit de bergruimte onder het bed en je bent klaar.

Het opzetten van de voortent is niet geheel intuitief. Je moet eerst de stokkenboog in elkaar schuiven en die vervolgens door het midden van de luifel heen schuiven en daarna de luifel er overheen ritsen. Die luifel zet je vast met een scheerlijn waarna je naar behoefte de achterwand en de linker- en/of rechter zijwand er in ritst.

Als je de achterwand en/of de zijwanden hebt ingeritst en hebt opgespannen heb je een behoorlijke ruimte waar je met z'n 2en makkelijk al je spullen kwijt kan. De vorm van de voortent is misschien wat onhandig omdat deze vanaf de vouwwagen taps naar buiten uitloopt. We hebben een tenttapijt van ca. 3x3 meter maar daarbij moet je de punten aan de kant van de vouwwagen naar binnen toe vouwen.

Wordt vervolgt...



Holtkamper Utopia Familie, Combicamp Sport, TakeOff Xcite

Alex

Mooi uitgebreide ervaring.
Daar kun je wat mee.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Bonny

20 sept hebben we nog een klapweekend in de Achterhoek !
Dus als je zin hebt m te komen dan kunnen wij jullie take off bewonderen .
Alles wat we zijn is het resultaat van wat we hebben gedacht.

Hemertje


metalpe

Toen we vanavond terugkwamen van een familieweekend in de Ardennen, zagen we ineens iets geks rijden. Van ver dachten we dat het zo'n oude Paradiso plooicaravan was, maar hoe dichter we kwamen, hoe nieuwer het leek. Bleek het een take off te zijn. Eerste keer in het wild. NL nummerplaat, vanuit richting Luxemburg richting Maastricht. Apart beestje.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk


LarsNL

Ik heb er dus ook al 1 in het wild gespot had hetzelfde idee.... Ergens in augustus in Duitsland ook Nederlands kenteken op de weg terug.

spikehome

Leuk hoor.

Wij waren daar ook erg geïnteresseerd in.
Maar ik vond de breedte wel een ding.
Als ik met mijn vrouw erin zit komen de  knieën tegen elkaar.
Maar het rijden met, makkelijk op te zetten vonden we een pre.
De keuken was ook wat tegenvallend omdat je die steeds moet opruimen.
Had m wat hoger gemaakt 10cm ofzo en 10cm breder waren wij er misschien ook wel voor gegaan.
Nu echter voor een shelter gekozen.

C5CCV

#10
Zou mooi zijn als ie net iets groter zou zijn zodat je bv een geheel vast bed, 2 zitjes en een keukentje hebt waar je na het openklappen niet al te veel werk meer mee hebt. Maar wellicht technisch niet goed mogelijk. Maar het blijft natuurlijk een mooi concept.

Alex

Even laatste antwoorden samengevoegd.
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=29086.0

Kunnen we het hier over de Takeoff hebben.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

TonBode

Even wat over de keuken in de TakeOff. Deze bestaat uit 2 lades van ieder ongeveer 25 cm hoog. Bij aflevering staat in de onderste lade het CampingGaz Xcelerate 400S kooktoestel en in de bovenste lade de zogenaamde kookcomfort verhoger met besteklade. Het idee is dat je de verhoger uit de keukenlade haalt en er bovenop plaatst en daarop weer het kooktoestel. Deze sluit je via de quick-release koppeling aan op de gasleiding in de keuken. In de disselbak kan je dan de gasfles, ook weer met een quick-release-koppeling, aan de gasleiding aansluiten.

Omdat we het niet handig vinden in de vouwwagen te koken zetten we het kooktoestel buiten op een kooktafel. De gasfles staat onder de kooktafel en kan met de quick-release koppeling direct aan het kooktoestel aangesloten worden. En we bergen het kooktoestel niet op in de onderste lade maar onder het bed. Hierdoor kunnen de pannen en andere kookbenodigdheden in de onderste la opgeborgen worden en daar blijven.

Wij maken gebruik van Campingaz flessen type 907. Daar hebben we er 2 van mee dus hoeven we nooit zonder gas te zitten. EasyCaravanning gaat er blijkbaar van uit dat je propaangasflessen gebruikt. Om een Campingaz fles (butaan) aan te kunnen sluiten heb je een extra koppelstuk nodig tussen de gasfles en de drukregelaar. Dat zat er niet standaard bij maar werd bij navraag alsnog kosteloos geleverd.

Het kooktoestel Campingaz Xcelerate 400S heeft een piëzo-elektrische ontsteking. Door de vorm van de branders waaien deze niet zo snel uit. Op de laagste stand geven de branders nog steeds veel hitte af. Dat is ook de meest gehoorde klacht in de reviews over dit toestel. Wij vonden dit niet zo'n probleem.

We nemen inmiddels een Cadac Safari chef mee op vakantie en kunnen die via de quick-release koppeling op de 2e Campingaz fles aansluiten.

De compressor koelbox van het merk Mestic, type  MCC-35 DC werkt prima, is makkelijk toegankelijk, biedt genoeg ruimte en houdt het ook bij hogere buitentemperaturen (>= 30˚C) nog steeds prima koel. Deze kan in principe ook onderweg via de autoaccu stroom krijgen. Er is een voorziening ingebouwd die er voor zorgt dat als de accuspanning onder een bepaalt niveau zakt de koelkast wordt uitgeschakeld.

Voor de watervoorziening wordt een opvouwbare watertank meegeleverd. Als deze vol is is deze niet makkelijk te hanteren maar daarvoor is de Isabella oplaadbare waterkraan/douche meegeleverd. Deze heeft een oplaadbare dompelpomp. Het is even puzzelen hoe dit te gebruiken want een duidelijke handleiding ontbreekt maar uiteindelijk blijkt dat je de dop van de watertank moet verwisselen met een dop met opening die aan de onderkant van de watertank te vinden is.
Holtkamper Utopia Familie, Combicamp Sport, TakeOff Xcite