Aankoop vouwwagen

Gestart door Jiske, december 27, 2024, 02:23:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jiske

Dank allemaal voor het meedenken! Heel fijn dat iedereen de tijd neemt om te reageren. Drukke kerstvakantie hier en blijkbaar uitgezet dat er notificaties komen als er gereageerd wordt, vandaar de trage reactie!

We gaan, met dank aan alle reacties toch breder, ook naar softtops kijken. Blijkbaar is het argument dat het minder vies wordt niet echt aan de orde. Ik zie verschillende vouwwagens die een inritsbaar kuipzeil hebben, die leg je dan ook niet direct op je bed, maar eerder onder in de bak. Ik kan me voorstellen dat een hardtop extra lastig is om waterpas te zetten, zeker als je niet in Nederland blijft.

Extra bagage is minder een issue. We hebben een station en ook onder het bed kan zowel bij hardtop als softtop volgens mij best wel veel.

We neigen nu toch naar een Cabanon Malawi, we hebben een mooie 1.0 gezien binnen ons budget :)

We houden jullie op de hoogte!

Marcel

Goede keuze, de Malawi  I:

Die ruimte onder het dekzeil is handig voor allerlei zaken. Niet perse vanwege ruimtegebrek. Zo vouwen wij onze luifel op en leggen die op de wagen voordat het dekzeil erop gaat. Net als de luchtbedden inclusief slaapzak. Scheelt weer opruimen en gedoe.

Jon

Prima keuze, maar dat een hardtop buiten nederland extra lastig is om waterpas te zetten is relatief. Daar hebben wij nooit problemen mee gehad.
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

metalpe

Citaat van: Jon op december 31, 2024, 01:44:15 AM
Prima keuze, maar dat een hardtop buiten nederland extra lastig is om waterpas te zetten is relatief. Daar hebben wij nooit problemen mee gehad.
Vind ik ook.

1 vakantie met een dubbelklapper gedaan (Cabanon), 6 met een 123 (Odyssee) en nu al 2 met een hardtop (combi Camp).
En de hardtop is zonder twijfel sneller en makkelijker dan alle anderen, al hangt het af van wat je allemaal opzet natuurlijk.  Nooit lang gedaan over het opzetten. Als de grond heel schuin was, ging het met de 2 softtops die we hadden ook niet vanzelf. Dat is met een hardtop niet perse moeilijker. Luchtkussentje onder 1 wiel, en onder het deksel een paar plankjes. Dat is nog altijd minder werk dan het veelvuldig 'haringen slaan' bij onze 2 andere VW's.

Iemand zegt dat een tent sneller is, maar dan zit je natuurlijk weer met je stoelen en tafels die ergens in moeten, en met een aparte keuken.. ik betwijfel dat dus ten zeerste. Bij een hardtop kan je alles erop leggen, al is dat niet nodig, want wij hebben buiten onze kleren (voor 6 weken), alles van de vouwwagen (stokken, zeilen) ook nog de 4 stoelen én de tafel onder het bed liggen. Bovenop hoeft in principe niks, al liggen daar bij ons 4 surfplanken...

Alles hangt af van wat je allemaal opzet. Wij hebben dus een hardtop en gebruiken de luifel als luifel. Dus zonder zijwanden en zonder kuipzeil (gewoon een gaatjestapijt), en ik denk dat dat de snelste manier is. Ook sneller dan de meeste caravans. Afgelopen zomer verhuisden we 8x en het kost echt erg weinig tijd en moeite.

Echter....
Als je bij een hardtop aan de luifel ook zijwanden wil hangen en een grondzeil wil gebruiken etc, deel ik de mening van bovenstaande mensen. Dan ben je niet echt sneller dan met een 123 zoals bv de Odyssee. Als je met een Voortent met wanden en zo wil kamperen, moet je je niet perse beperken tot hardtops.

Bekijk dus eerst hoe je wil reizen en 'wat' je elke keer plant op te zetten, en hoe vaak je wil verhuizen. Want bij vouwwagens is het een niet beter of perse sneller dan het ander, het hangt allemaal extreem hard af van wat je bedoeling ermee is.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Jer81

Die ervaring deel ik ook. Mijn Itinea is enkel snel als je de basis op wil zetten. En dat is prima voor rondtrekken. Zet ik hem neer voor 2 of 3 weken vakantie op 1 plek dan ben ik er best nog wel een tijd mee bezig aangezien ik dan kuilzeil, gastencabine, zijwanden, voorwanden en luifel op zet en vrijwel alle haringpunten benut. Dan zijn alle leuke termen in de folders slechts theorie.