Aankoop vouwwagen

Gestart door Jiske, december 27, 2024, 02:23:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jiske

Hallo allemaal,

Wij gaan komend voorjaar (eind april - begin juni) 6 weken naar Italië met onze twee jonge kinderen (dan 3 en 4 jaar). We hebben altijd met een tent gekampeerd en voor deze reis even een camper overwogen, maar komen nu toch uit op een vouwwagen. Sneller opzetten dan een tent, dus mobieler om echt rond te reizen, maar wel de vrijheid om gewoon de auto te pakken naar alle pittoreske Italiaanse dorpjes, zonder gelijk de hele camper mee te slepen. Maar nu komt onze vraag: welke vouwwagen? We hebben al een aantal criteria opgesteld, maar er zijn nog steeds veel opties, hopelijk kunnen jullie vanuit eigen ervaring adviseren:

* Enkelklapper, met een tweepersoonsbed (hoeft niet ruim, 1.40m is voldoende, groter dan ons huidige bed in de tent)
* Mogelijkheid tot een gastencabine voor de kinderen (voor als we langer dan één nacht ergens staan, bij een doorreis overnachting, slapen ze dan in de bak)
* Hardtop, zodat je hem goed kan afsluiten en er minder viezigheid in de tent komt als hij dicht klapt (is een aanname dat dat zo is?)
* Met bermkeuken
* Budget is max 7.500 euro (we zoeken dus tweedehands)

We komen dan uit op de Combi Camp Country, Aart Kok Zambesi, Triganon Alpha. Cabanon Malawi vinden we ook leuk, maar is met een afdekzeil.

Hopelijk kunnen jullie helpen bij de voors en tegens, alvast dank voor het meedenken!

Marcel

#1
Ik begrijp even niet precies waarom je een hardtop zou willen. Daardoor vallen allerlei mooie en vlotte wagens af volgens mij.

Wij kamperen met een Malawi 1.0. Goede ervaringen mee. Basistent staat in een paar handelingen. Tenten met vast grondzeil staan in minder handelingen.
Als we de luifel op zetten komt daar natuurlijk weer wat tijd bij. Nu we de wagen goed kennen zetten we hem op ons gemak in een uurtje (kar op de goede plek+basiswagen+luifel). Ondertussen nog even thee drinken ook. Alleen de basiswagen kost amper 15 minuten.

FriedelP

Of je minder vuiligheid binnenkrijgt met een hardtop dan met een vast grondzijl heb ik sterk mijn twijfels over. Je kan het beter afsluiten, maar welk voordeel heb je daar aan? Als je onderweg bent, enkel op een parking als niemand in de buurt van de wagen is. Echter daar loopt altijd behoorlijk wat sociale controle rond en een zijl opensnijden of open halen valt dan wel op. Ook bij de softtops kan je eventueel een slot zetten op de easy load dus gaat het enkel over wat onder het zeil kan. Daar kan je vaak nog wat zijlen, stoelen en dergelijke kwijt en die ruimte bovenop het je vaak bij hardtop minder. Hoor ook vaak dat een hardtop op sommige minder gelijke ondergronden ook moeilijker goed te zetten valt.


Als je die ijs zou laten vallen kan je ook kijken naar de Raclet Panama-UP of Trigano Alfa, diverse alpenkreuzers. De eerste twee komen ook goedkoper uit, nieuw vaak rond of iets onder de 10.000 euro, dichter dus bij het vooropgestelde budget wat ook makkelijker een recentere in goede staat tweede hands kan doen vinden. Evenals de Cabanon Malawi die al gemeld is.


Ik zou dus die hardtop zeker niet als absolute voorwaarde zetten, eerder als een plus als je daar toch een voorkeur zou voor hebben, en ook naar wat softops kijken.


Alpenklapper

#3
Een goede trekkerstent is beduidend sneller dan een vouwwagen, ook een snelklapper duurt bij ons langer dan de tent die we eerst hadden, zeker als we het grondzeil er bij in willen ritsen. Vaak doen we dat niet en leggen we een paar goedkope picknick kleedjes op de grond in de voortent. Nadeel van een tent is dat je alles in de auto kwijt en met een tenttrailer kan er veel onder de tent in de bak. Bovendien heb je 4 slaapplaatsen ruim boven de grond en dus comfortabeler. Omkleden van de kinderen kan ook op hoogte ipv op de grond  :-) . En voor mij een belangrijk voordeel is de voortent tent van 3x4 meter met ruime stahoogte die gelijk staat. Zeker als je 6 weken weg wilt is comfort ook wat waard.

De eis van een hardtop is wel beperkend, volgens mij heb je dan geen easyload systeem met bijna 1000l opbergruimte (dat je met een hangslot af kunt sluiten) en dat is wel erg handig als je langs de weg even wat wil pakken. Ook moet je je afvragen of je echt een vaste keuken wil, wij missen hem iig niet en gebruiken de keuken die we al hadden bij de tent. Koken doen we namelijk buiten of in de kookruimte van de camping en zeker niet binnen. (brandgevaar en de vetlucht dat in je tent trekt)
Let wel op bij de bedden een 2persoons zwevend bed op de bak moet je een extra steun geven omdat het bed anders doorzakt en je in een kuil licht, als dit bij een 2e hands van pak hem beet 3 jaar oud  nog niet gedaan is heb je een grote kans dat het bed al doorgezakt is. (bij ons is om die reden het bed onder garantie vervangen).
Verder moet je even opletten op wagens met een relatief vlak dak (de meeste snelklappers), daar heb je soms een extra buis nodig om waterzakken tijdens een heftige regenbui te voorkomen.

Markvv

Softtop werkt ook prima. Geen last van extra vuil oid.
Voordeel is dat je bijvoorbeeld bij onze vouwwagen ook nog van alles onder het dekzeil kunt leggen.
Kinderwagens, stoelen, fietsjes enz passen er met gemak onder.


Het is denk ik bij veel rondtrekken ook slim om te kijken naar de hoeveelheid losse tentdelen/ stokken die bij een vouwwagen nodig zijn. Dat kan je ook alweer ruimte schelen in de bak.


Alpenklapper

#5
Het aantal stokken bij een 123 systeem valt erg mee, zelf vind ik het grondzeil een drama om dat mooi recht te leggen aan te ritsen en af te spannen zonder plooien in de wand/vloer. Wij doen dat dan ook alleen als het regent of de ondergrond vochtig is.

Alex

Mij lijkt juist een harde deksel een no go.
Weer iets wat je waterpas moet stellen.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Alter Camper

#7
Moin Jiske, denke auch das ein Hardtop sehr einschränkt. Oft sind das kleine ,leichte Autos mit einer überschaubaren Zuladung. Für das Geld bekommt man sicher einen Odyssee aus 2. Hand. Stauraum satt und eine brauchbare Zuladung.   
Auch ist die Lademöglichkeit unter der Plane nicht zu unterschätzen.
Kannst du aber nur selbst entscheiden. Ich würde mal zu einem Händler fahren der auch gebrauchte verkauft. Da biste ziemlich gut keine Gurke zu erwischen. (Vouwwagenspecialist und co.)
Allen einen guten Rutsch ins neue Jahr!

der Alte

Jer81

Citaat van: Alex op december 28, 2024, 11:32:25 AM
Mij lijkt juist een harde deksel een no go.
Weer iets wat je waterpas moet stellen.
Klopt. Kost soms wat meer tijd alhoewel ik tot op heden het geluk heb gehad vrij vlakke kampeerplekken tegen te komen.
Ik ervaar het echter als zeer aangename comfort om laag in te kunnen stappen en een mooie stabiele ruimte voor het bed om om te kleden, te zitten als het echt koud is, en spullen op te slaan. Ik vind het ideaal tijdens het kamperen en een stukje luxe. Ik maak me ook een stuk minder zorgen over het aanvreten van het doek door ongedierte als die in de stalling staat.

Elk voordeel heeft zijn nadeel. Zeker in vouwwagenland.

Marcel

Citaat van: Jer81 op december 29, 2024, 10:29:42 AM
Ik maak me ook een stuk minder zorgen over het aanvreten van het doek door ongedierte als die in de stalling staat.

Daar heb ik me tot vandaag ook nog nooit zorgen over gemaakt.  O0

Hemertje

Citaat van: Markvv op december 27, 2024, 07:26:55 PM
Voordeel is dat je bijvoorbeeld bij onze vouwwagen ook nog van alles onder het dekzeil kunt leggen.
Kinderwagens, stoelen, fietsjes enz passen er met gemak onder.

vooral dit, ooit een HK Spacer met hardtop gehad, nooit meer!

Jer81

Citaat van: Hemertje op december 29, 2024, 04:46:34 PM
vooral dit, ooit een HK Spacer met hardtop gehad, nooit meer!
Dat begrijp ik niet zo, want op de hard top leg ik ook van alles, tafels, stoelen, kleden. Past er allemaal makkelijk op en daarna gaat het zeil eroverheen. Als we straks met minder weggaan zullen we minder meenemen en dan hoeft er helemaal niets meer bovenop hopelijk.

Hemertje

Citaat van: Jer81 op december 29, 2024, 08:23:43 PM
Dat begrijp ik niet zo, want op de hard top leg ik ook van alles, tafels, stoelen, kleden. Past er allemaal makkelijk op en daarna gaat het zeil eroverheen. Als we straks met minder weggaan zullen we minder meenemen en dan hoeft er helemaal niets meer bovenop hopelijk.

Op deze manier reizen heeft niet mijn voorkeur

Marcel

Volgens mij is voor de vragensteller een hardtop geen no go, maar een harde eis beperkt het aantal geschikte vouwwagens. Volgens mij is dat het punt. Niet of je wel of geen extra bagage op de wagen mee kan nemen. Kan kennelijk bij beide.

Alpenklapper

Krijg de indruk dat wij met zn allen harder meedenken dan dat de vraagsteller aan het zoeken is, TS heeft immers totaal geen reactie meer gegeven na 1 post.......