Vouwwagen met goed bed.

Gestart door Wanderer200, maart 16, 2025, 11:17:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Wanderer200

Beste mensen, wij hebben 10 jaar geleden een nieuwe Trigano Odyssee gekocht, prima wagen en relatief gemakkelijk op te zetten, luifel is wat meer werk.

We hebben in het begin gelijk een topper op de matras gedaan omdat ik snel rugpijn kreeg en zo stijf als een plank uit bed kwam. Met de topper sliep ik iets beter maar ik heb nog steeds dezelfde klachten. Mijn vrouw kreeg ook steeds meer last van slapen. Thuis hebben we dit opgelost door een boxspring te kopen. Een nog dikkere matras/topper gaat niet passen. Een bed langer dan 2 meter zou voor mijn lengte (1m97) eigenlijk ook nodig zijn.

Ik ben nu op het punt aanbeland dat ik zoveel last krijg tijdens vakantie dat ik er tegenop zie. Het kan niet de bedoeling zijn om 2,5 week achter elkaar slecht te slapen.

Andere wensen ten opzichte van de Trigano:
-Niet meer zeulen met de keuken
-Pack & go
-Gemakkelijker op te zetten.

Een 2de vaste bed is niet meer nodig nu de kinderen ouder zijn. Iets van een aanritstentje lijkt me voldoende. Als ze dan in de toekomst in een eigen tent willen of niet meer meegaan dan kunnen we die weg laten.

Gemakkelijker opzetten dan met het huidige 1-2-3 systeem zal lastig worden. Ja een Kyte, maar die prijzen zijn zelfs gebruikt nog extreem te noemen.

We hebben in een showroom de Campooz vouwwagens bekeken. Die hebben een groot bed met een dik matras (net zo dik als een normaal bed), en optioneel een Froli bodem. Mij leek de FF wel wat ivm opzet gemak, mijn vrouw denkt dat de leefruimte te klein is voor 4 personen. LJ is groter maar lijkt minder gemakkelijker op te zetten dan de Odyssee, met name de luifel lijkt een heel bouwpakket.

Campooz heeft helemaal geen keuken dus daar hoef je niet mee te zeulen :P nadeel je moet elke keer een vouwkeukentje inrichten of een vaste keuken maken die al de helft van je wagenbak inneemt. Voor en nadelen dus.

Door te googlen kwam in nog op de AK livingstone. Groot bed met dikker matras, geen optie voor Froli bodem en die wagen heeft ook weer andere voor en nadelen en is weer flink duurder.

Zijn er nog andere vouwwagens met een bed van minimaal 2,10, liever 2,20 en een dik matras?

JelleKaptein

Ik slaap heel lekker in een smitveld met een 12 cm dik matras. De keuken moet je wel tillen, maar die is erg licht. Opzetten gaat makkelijk.

Alex

Als je de campoozz wat vind zou ik eens kijken bij campwerk.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Wanderer200

Citaat van: JelleKaptein op maart 16, 2025, 11:23:25 AMIk slaap heel lekker in een smitveld met een 12 cm dik matras. De keuken moet je wel tillen, maar die is erg licht. Opzetten gaat makkelijk.

Welk model heb je? Als ik de modellen zo bekijk dan kom ik op de  Tourist I.v.m de hogere zijkanten (we zijn beide vrij lang) uit. Optioneel ook met Froli bodem.

Betwijfel wel of 12cm dik matras voldoende is, de Campooz heeft 17cm. Wellicht heeft de Smitveld nog ruimte voor een topper van 5-6cm? Voordeel is wel dat het bed van de smitveld 220 lang is, die van campooz is 200cm.

Arent

Citaat van: Alex op maart 16, 2025, 02:01:53 PMAls je de campoozz wat vind zou ik eens kijken bij campwerk.

Ben het hier helemaal mee eens en wij slapen ruim en goed met het extra Froli systeem.

Campwerk

Onze Campwerk Family bevalt erg goed.
Prima groot bed met dik matras en Froli bedveringssysteem.
Wij konden in 2012 de RVS keuken kopen, waar ik nog steeds erg blij mee ben.
Ik heb wel een beugel gemonteerd waarmee ik hem met een stuk steigerpijp stabiel kan vastzetten en dat er voor zorgt dat de klep niet af gaat hangen.
Daarnaast een transportkoker boven het spatbord voor alle stokken en Auer Euro transportboxen om e.e.a. gemakkelijker in de bak te krijgen.

De luifel laat ik aan de tent vastzitten bij het opklappen, dat scheelt een hoop werk. En we hangen alleen de zijkant bij de keuken aan de luifel.

Thomas1984

De dikte van het matras maakt weinig uit, maar juist de binnenkant bepaald het ligcomfort, hoe goed het matras 'ademt' en veert. Ik zou dus adviseren om naast het kijken naar een andere vouwwagen, juist te kijken naar welke type matras bij jullie past. Er zijn tal van materialen combinaties en laagtypes waaruit matrassen zijn opgemaakt.
Een investering in een goed matras betaald zich dubbel en dwars uit. Een topper gaat dat verschil niet maken. De meeste standaard matrassen van een vouwwagen zoals ze in de showroom staan vond ik al niet wenselijk.

Wij hebben het standaard matras van de Raclet Panama Up vervangen voor een Ikea matras wat het beste bij ons paste. Dit koste €200 of iets meer maar dit is het dubbel en dwars waard. De hele reden dat we geen tent hebben is juist dat we een fatsoenlijk bed willen hebben.

JelleKaptein

Citaat van: Wanderer200 op maart 16, 2025, 02:57:40 PMWelk model heb je? Als ik de modellen zo bekijk dan kom ik op de  Tourist I.v.m de hogere zijkanten (we zijn beide vrij lang) uit. Optioneel ook met Froli bodem.

Betwijfel wel of 12cm dik matras voldoende is, de Campooz heeft 17cm. Wellicht heeft de Smitveld nog ruimte voor een topper van 5-6cm? Voordeel is wel dat het bed van de smitveld 220 lang is, die van campooz is 200cm.

Wij hebben de tourist. Topper gaat niet. Het matras is tweedelig.

FriedelP

Volledig eens met Thomas1984. Best dus ook kijken naar een bed met standaardmaten voor bedden. Als het bedden zijn met afwijkende maten zal het moeilijker zijn elders een degelijke matras te vinden.

En een kussen kan ook een groot verschil geven. Thuis matras vernieuwd en die was uitgemeten als ideaal, echter nog altijd rugpijn. Een kussen genomen specifiek voor mijn slaapgewoonte en houding en de rugpijn was veel minder. Dus kan ook een idee zijn in plaats van een slechter reserve kussen mee te nemen, je origineel kussen van thuis mee te nemen (mocht je dat al niet doen)

Alex

Ik denk dat als je goed wil liggen wel aan een lattenbodem of frolli systeem moet denken.

Wij zijn aan onze 4 de holtkamper bezig en allemaal met lattenbodem en slapen er goed op.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FriedelP

De Odyssee heeft volgens mij ook een lattenbodem, met daarop dan een 10 cm schuimmatras. Daar is het duidelijk dat het de matras is die alles behalve is van wat het moet zijn voor iemand met rugproblemen.

Ebbingnl

Dat is natuurlijk allemaal heel persoonlijk, wat vind de 1 goed liggen en wat de ander. Ik slaap zelf echt geweldig in onze KeesKampeert, weet zo niet wat voor matras ze er daar inleggen maar slaap er 5 kwartier per uur op!!

olaf

Slapen is heel persoonlijk, wij hebben een Raclet Panama UP GL.

Eerst een topper van 6 cm was geen succes. Nog veel te hard. Daarna volledig nieuw matras ik dacht 18 cm, iets dikker had nog weg gepast. Is HR 50 had nog iets harder gemogen maar slaapt een stuk beter.
The need for the many outweigh the needs of the few

Wanderer200

Citaat van: FriedelP op maart 16, 2025, 06:50:16 PMDe Odyssee heeft volgens mij ook een lattenbodem, met daarop dan een 10 cm schuimmatras

Klopt de Odyssee heeft een lattenbodem, volgens mij hebben alle vouwwagens van de laatste 20 jaar dat. Het matras van de Odyssee is maar 8cm, volgens mij is dat bij de meeste voorkomende combinatie: lattenbodem met 8cm matras.

Om met een goede basis te starten wil ik een vouwwagen met Froli bodem. En dan het liefst met (ruimte voor) een dik koudschuim matras. Dan kan een ander matras altijd nog. Maar als er geen ruimte is voor een dik matras dan wordt de kans kleiner om een geschikt matras te vinden.

Wanderer200

Citaat van: Alex op maart 16, 2025, 02:01:53 PMAls je de campoozz wat vind zou ik eens kijken bij campwerk.

Mooie grote bedden, maar ik vind de campwerk tenten echt niet mooi, de luifel lijkt net een party tent. Dan heeft een campooz met trekking luifel meer uitstraling.