Eerste avontuur met vouwwagen & Kia EV9: tips voor laadstops welkom!

Gestart door AnneVogel, april 16, 2025, 05:05:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

AnneVogel

We gaan deze zomer voor het eerst op pad met onze vouwwagen (Holtkamper Kyte XL) richting de Dordogne. We hebben een Kia EV9 launch edition.

We overnachten onderweg in de buurt van Saint-Gaultier en zijn op zoek naar laadplekken waar:

- we het liefst de vouwwagen niet hoeven af te koppelen,
- waar onze 3 kinderen eventueel even kunnen spelen,
- met voorziening zoals koffie en toiletten,
- en onze hond z'n poten kan strekken.

We vertrekken vanuit Den Bosch. Heeft iemand tips voor fijne laadstops onderweg? Kind- én hondvriendelijk zou dus heel ideaal zijn. Alle suggesties zijn meer dan welkom

Dank alvast!

A l e x

Onze ervaring met de Tesla laders was erg fijn. Die liggen vlak langs de snelweg/tolweg. Ze zijn makkelijk en snel te bereiken. Ze zijn bij grote winkelcentra en hotels. Genoeg ruimte en faciliteiten.

ven030

Ik heb geen concrete tips, maar ik zoek vaak met een combinatie van een laadapp en google maps. Op de app vind je de geschikte laadpunten en via maps (streetview) even kijken hoe het zit. Werkt meestal prima.
Met Tesla heb ik ook goede ervaringen, al blijken niet alle Tesla-laders te werken met onze EV6. En probeer niet met teveel auto's bij laders met het zelfde nummer te gaan staan. Is niet goed voor de laadsnelheid.

Doorrijdplekken waar je de wagen aagekoppeld kunt laten zijn overigens zeldzaam en vaak maak je er ook geen vrienden mee als je daarmee een andere plek bezet houdt. Maar af- en aankoppelen kost meestal niet zoveel tijd. En de wagen kan dan vaak op een wat leuker plekje gezet worden...

CEO

Afgelopen zomer soms dwars over 4 plekken gestaan, als het niet druk was.

Maar, een kwartiertje voorbij Lille heb je een supercharger die aanhanger vriendelijk is. Groot winkelcentrum erbij (TiP: lunch bij Chez Marcel, stoofvlees met de lekkerste friet die ik ken)

Adres: Route Nationale 43
Noyelles-Godault 62950

Maar wat al geschreven is: afkoppelen valt reuze mee. Kost een paar minuten extra.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Luuk

Onze ervaring afgelopen zomer was dat het hele stuk onder Parijs (midden Frankrijk dus) niet zo heel erg druk is qua verkeer. Veel bij tesla geladen, niet omdat deze vaak aanhanger vriendelijk zijn, maar puur en alleen omdat er van 20 laadpalen er vaak maar een paar bezet waren, en je dus overdwars met aanhanger kon blijven staan, waarbij je dan wel 5 plekken blokkeert. Meeste laders lagen vaak naast faciliteiten zoals een winkelcentrum. Ze liggen (meestal) niet direct naast de snelweg, maar zijn de extra kilometer om rijden vaak waard naar onze mening. Bijkomend voordeel, ze zijn vaak een stuk goedkoper als een Fastned of Ionity.
Beschikbaarheid van de laadplekken kan je gewoon in de Tesla app zien. Andere tip download ABRP. Kan je veel instellen en geeft je ook een goed beeld. Kijk gewoon even op Google, dan zie je vaak al of je er terecht kan met je Hond en/of kinderen.
Voorbeeld: Tesla artenay, ligt naast de McDonald + supermarkt en heeft een laadplek voor aanhangers.

Fastned heeft in nl vaak 'doortrek' plekken, 2 verschillende fastneds in noord Frankrijk gehad, beide hadden dit niet. Daar moest de aanhanger eraf. Dat viel een beetje tegen, want ik had dit juist bij Fastned niet verwacht.

Concreet kijken wij vaak naar de grote laadstations, en hoe druk het er is. Rijden volgens een voorgedefinieerde planning lijkt vaak toch niet. Het is in ieder geval niet het meest efficient ;-)

CEO

In de Tesla wordt er in de navigatie rekening gehouden met een aanhanger bij laden (vanaf update in December 2024 dacht ik). Dat gaan we in de zomer testen.

Maar, wat we vorig jaar deden: als er een bepaalde lader op de route werd aangegeven, bekeken we die even in maps. Dan weet je ook of er ruimte is. En denk daarbij een beetje buiten de lijntjes: ik heb weleens met de dissel over een stoep gestaan om te laden, overdwars (wel de drukte in de gaten gehouden) en nog meer niet-standaard varianten.

En echt, in LDF is het best goed geregeld. Heb vertrouwen!

spikehome

Citaat van: CEO op mei 25, 2025, 10:44:24 PMIn de Tesla wordt er in de navigatie rekening gehouden met een aanhanger bij laden (vanaf update in December 2024 dacht ik). Dat gaan we in de zomer testen.

Maar, wat we vorig jaar deden: als er een bepaalde lader op de route werd aangegeven, bekeken we die even in maps. Dan weet je ook of er ruimte is. En denk daarbij een beetje buiten de lijntjes: ik heb weleens met de dissel over een stoep gestaan om te laden, overdwars (wel de drukte in de gaten gehouden) en nog meer niet-standaard varianten.

Als je iets op je trekhaak aansluit gaat je tesla automatisch naar aanhangermodus.
Dan word er inderdaad rekening gehouden met je hoger verbruik echter mijn ervaring is dat dit wel even duurt.

Sinds de nieuwe updates kan je ook je aankomst percentage invullen, je kan dan b.v. als je naar een camping navigeert zeggen dat je daar met 60% wilt aankomen de navigatie zorgt dan dat je daarvoor nog moet gaan laden en naar welk percentage dat nodig is.

henktersteege

In de app ABRP (a better routeplanner) kun je aangeven dat je laadstations wilt die geschikt zijn voor aanhangers. Volgens mij moet je dan wel de betaalde versie aanschaffen.

Hemertje

Citaat van: CEO op mei 25, 2025, 10:44:24 PMIn de Tesla wordt er in de navigatie rekening gehouden met een aanhanger bij laden (vanaf update in December 2024 dacht ik). Dat gaan we in de zomer testen.

LDF?

Hemertje

Citaat van: henktersteege op mei 26, 2025, 02:36:00 PMIn de app ABRP (a better routeplanner) kun je aangeven dat je laadstations wilt die geschikt zijn voor aanhangers. Volgens mij moet je dan wel de betaalde versie aanschaffen.

Klopt

FriedelP

CEO

Hemertje

Jon

Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

Hemertje