Nieuwe vouwwagen

Gestart door Tientje, juni 06, 2025, 03:38:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tientje

Hoi allemaal,
Wat een top forum is dit, ik lees al langere tijd mee omdat wij op zoek zijn naar een vouwwagen en tips altijd fijn zijn. Inmiddels zijn we tot een shortlist gekomen en hoop ik dat jullie als gebruikers ons tips kunnen geven!

We zijn een gezin met 2 jonge kinderen (2 en 5 jaar). Onze eisen zijn relatief makkelijk op te zetten, zeker het eerste deel, dus zodat je kan slapen. Als de rest iets meer tijd kost is dat wat minder erg.

Slaapcomfort is vooral voor mij erg belangrijk, ik heb snel last van mijn rug.

Veel 'vaste' opbergruimte dus niet te veel losse kastjes etc mee moeten nemen om dingen op te kunnen ruimen.

Verder willen we de optie hebben voor een verrijdbare keuken.

We kamperen vooral in Frankrijk, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Scandinavië en wie weet in de toekomst Italië.

We hebben nu 5 modellen op onze shortlist staan, zijn er gebruikers die ervaring met deze vouwwagens hebben en ons voor- en nadelen kunnen noemen?
We staan ook nog wel open voor andere vouwwagens als iemand denkt dit zou een topper zijn met jullie eisen 😃

- Trigano Galleon GL 2025
- Raclet Sequoia GL 2025
- Cabanon Manga
- Cabanon Mercury
- Europa Camper Sunrider

Alvast bedankt voor het lezen en de moeite!

jaco1985

Beste Tientje,

Leuke tijd, die oriëntatiefase.
Ik zie dat je vijf wagens noemt die allemaal van hetzelfde type zijn: symmetrische vouwwagen.
Is dat al een bewuste keuze?

Ik vermoed dat van deze 5 de Sunrider het meeste werk is qua opzetten, omdat er een extra stang nodig is voor die rondboog waarin de keuken komt te staan. Maar ik weet dat niet zeker.

Hebben jullie je ook op andere types georiënteerd, zoals de asymmetrische wagens met 1-2-3-systeem?

In de praktijk staat een 1-2-3-wagen (zoals 'onze' Trigano Odyssee, Jamet Jametic, Combi-Camp Flexi, etc.) mét leeftent misschien net zo snel als een symmetrische wagen zónder leeftent.
Bovendien: de asymmetrische wagens hebben in de bak veel meer bagageruimte dan de symmetrische (waar de bak als zitje en opstapje voor de bedden dient). Dus je hebt met een symmetrische wagen meer kastjes etc. nodig dan bij een asymmetrische (wij leven echt 'uit de wagenbak' en hebben alleen één klein afsluitbaar boodschappenkastje dat we nog los opzetten).

Wij hadden zelf toen we onze Odyssee kochten twee net iets oudere kinderen (4 en 6). Wij vinden een assymmetrische wagen genoeg binnenruimte hebben voor een gezin met 2 kinderen (en in geval van langere tijd slecht weer hebben we de gastencabine voor wat extra ruimte).

En praktisch: de omkleedruimte tussen de twee slaapcabines is in een symmetrische klapper wel beperkt. Voor een nachtje vast geen punt, maar je hebt bij langer verblijft toch echt de noodzaak om de hele tent op te zetten.

Misschien goed om te ervaren hoeveel leefruimte je wilt hebben (toch fijn in Scandinavië en de Alpenlanden als het weer wat minder is). Wij hebben daarvoor verschillende modellen in een grotere winkel bekeken, er een poosje in gezeten, etc.
En vervolgens via marktplaats een niet al te duur gebruikt exemplaar gekocht. Met het idee: als het tegenvalt hebben we er geen vermogen aan uitgegeven.
Na vier jaar nog altijd geen spijt. We hebben wel wat dingen ontdekt die we bij een volgende wagen anders willen, maar zijn nog steeds blij met de keuze die we toen gemaakt hebben.

Veel plezier met de zoektocht.

Tientje

Hoi Jaco,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! We hebben inderdaad bewust gekozen voor een symmetrische wagen.Met als grootste reden dat iedereen dan 'hoog' slaapt, qua kou fijn voor de jongste want dat is een echte koukleum en voor ons fijn omdat we 2 slechte slapers hebben waar we nog wel eens wat mee moeten in de nacht. Met een symmetrische kunnen we ook opsplitsen en allebei met een kind slapen. Ooit zullen die slaapproblemen wel over gaan, maar ze duren al een paar jaar dus vinden het toch belangrijk daar rekening mee te houden.

We zijn inderdaad ook in 2 verschillende grote winkels geweest waar we in allemaal even gezeten en gelegen 😉 hebben.
Op zich sprake ze ons allemaal aan en qua binnenruimte ook helemaal prima, die hoeft voor ons niet te groot maar als het regent of koud is wel fijn als je er met 4 personen kunt zijn.

Alpenklapper

Bij een asymetrische wagen heb je ook 2 volwaardige hoge bedden. Je moet alleen via het voeteneind je bed in, voordeel is dan weer dat je niet over elkaar heen hoeft te kruipen.

Kijk maar eens naar een Trigano Odysee oid.

jaco1985

Inderdaad, wij hebben zoals Alpenklapper al schrijft, in onze Odyssee hebben wij 2 volwaardige tweepersoons slaapcabines 'van de grond'.
En voor onze kinderen is het een pre dat ze niet over elkaar heen hoeven te klimmen bij een nachtelijke plas ;)
Qua slaapplaatsen scheelt het 1 ondertentje/'buideltje' met de 5 genoemde modellen.

De iets kleinere leefruimte in de voortent vonden wij ook relatief, omdat bij een symmetrische klapper meer bagage in de voortent miet staan die nu in de bak blijft liggen. Per saldo heft dat elkaar weer bijna op.

Maar waar je je prettig in voelt is persoonlijk. Ik zou me kunnen voorstellen dat de ruimte tussen de beide cabines in een symmetrisch model z'n voordeel heeft. Wij liggen in feite met z'n vieren direct naast elkaar, misschien dat enige afstand tussen de kinderen fijn is als ze ieder in een cabine liggen.

Tim_V

Ik heb tijdens onze zoektocht vaak berichten gelezen over de mogelijkheid om een vouwwagen te huren. Wellicht is dit een optie om een van de vouwwagens op de shortlist een vakantie uit te proberen. Dan kom je ook snel achter de punten die erg belangrijk zijn, en welke punten nu misschien belangrijk lijken maar dat toch niet zijn.

Jon

Verstandig advies. Wij hebben afgelopen najaar een kip shelter gehuurd , waarvan wij meenden dat dit voor ons ideaal zou zijn. Blij dat we niet meteen gekocht hadden, want het viel nogal tegen.
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

JelleKaptein

Heb je al gekeken bij Smitveld? Een flink aantal van je eisen worden hier ingewilligd. Zet snel op, slaapt erg goed, keuken kan je neerzetten waar je wilt. Wij hebben  de tourist en zetten kratjes aan de zijkant, we zetten geen extra kasten neer. Alleen slapen de kinderen op de grond. Voor nu een nadeel, naar als de kinderen iets ouder zijn is het wel fijn voor ze om een apart compartiment te hebben.

De a dere wagens uit je shortlist heb ik geen ervaring mee.