Aanpassingen Trigano Itinèa (model 2022)

Gestart door TD, juli 20, 2025, 09:20:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

TD

(Waarschijnlijk gaat dit een lange openingspost worden, alvast excuses 😄)

In 2022 hebben wij een nieuwe Trigano Itinéa GL gekocht bij de vouwwagenspecialist met de volgende opties:

- Inritsbaar kuipzeil
- Mestic MHC-40 koelbox
- 2 fietsendragers (Thule 532) op het imperiaal
- Gastencabine
- Zonneluifel

Zelf ben ik vroeger vaak wezen kamperen met een vouwwagen (de bekende Jamet dubbel klapper), wat mij vooral is bijgebleven bij dit type is dat het veel werk was met opzetten en schoonmaken/opruimen. Mijn vrouw en ik zijn een aantal keer met een tent wezen kamperen, maar door gezinsuitbreiding zijn we op zoek gegaan naar een klapper en bij de Trigano uitgekomen. Ondanks dat het een 2-persoons vouwwagen is gaat het met ons vieren prima (kinderen zijn nog klein genoeg en dat past prima in de gastencabine, wanneer ze ouder worden dan zullen ze wel in een eigen tentje gaan).

We kunnen niet anders zeggen dan dat we heel tevreden zijn met onze vouwwagen, over het uiterlijk en de gemakken. Wel zijn er ondertussen heel wat aanpassingen gedaan om er heel tevreden mee te zijn 😄

Eén van de eerste zaken die ik heb aangepakt:

1. Het deksel van het extra vak in de bagageruimte is zwaar en onhandig, ik heb er twee scharnieren aan vast geschroefd en d.m.v. een touwtje aan de lattenbodem kan die eenvoudig worden geopend:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

2. Een klein handigheidje, drie open zadels in de disselbak geplaatst zodat de uitdraaislinger mooi een vaste plek heeft:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

3. Ik ben installateur (en voor de hobby thuis AliExpress fanaat), door de donkere tent (wat top is met slapen!) is het in de bagageruimte vrijwel altijd erg donker. Ik heb aan het metalen frame van het bed een ledstrip bevestigd, deze is op de bestaande 12V voeding van de waterpomp aangesloten (ondertussen vervangen door een voeding met meer vermogen). In de zijkant van het din-rail kastje heb ik een klein schakelaartje geplaatst, zodoende erg eenvoudig en zeer praktisch altijd veel licht aanwezig in de bergruimte:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

4. In de voortent/keuken/luifel wilde ik eigenlijk ook een vast lichtpunt (het moet makkelijk gaan op de camping 😉), geen losse lampjes en kabels e.d. hoeven plaatsen dus. In de rand van het keukendeksel heb ik tevens een ledstrip geplakt. Bij de eerste keer kamperen bleek dat de lichtopbrengst goed was (alsof je 's avonds een bouwlamp aanzette 😂), daarna via vriend Ali een hele mooie inbouw touch dimmer besteld (à 6,99 voor 5 stuks) en dit werkt werkelijk perfect:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

5. Inmiddels voor in de 'kleedruimte' (wagenbak) ook een semi-vaste lamp gemaakt, deze zit met een stekker en klittenband vast. Dit is een ledstrip op een stukje cv-buis geplakt en in de kopse kant eenzelfde dimmer geplakt. Deze lamp is met een speciale stekker (had ik nog liggen) ook aangesloten op het 12V circuit:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

6. De keukenafvoer is niet handig gemaakt (überhaupt de keuken niet, maar dat wordt een volgende post). Wij zetten een emmer eronder en om dat de hele tent door te slepen (in geval van volledig opgezette tent) is niet ideaal. Nu met een stukje pvc buis de afvoer versleept naar buiten de tent, ter hoogte van de 230V aansluiting. Nu gewoon fijn het vuile water buiten de tent:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

7. Na een aantal keer kamperen vond ik het watertankje in de disselbak niet prettig werken. Bijvullen was gedoe, jerrycan eruit en erin zetten gaf toch vaak wat geknoei met water, ook uit het pompje komt altijd wel wat water. Nu heb ik in de waterslang gardena koppelingen gezet en aan het pompje eenzelfde 12V stekker gezet. De tank staat nu onder de disselbak wanneer die gebruikt wordt en is eenvoudig los te koppelen om bij een waterpunt bij te vullen. Bijkomend voordeel is dat de waterleiding vrijwel helemaal afgetapt kan worden, standaard blijft er dus altijd water in de leiding staan tussen de pomp en de kraan:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

8. Tussendoor wat slordigheidjes hersteld. Het is een prima vouwwagen, maar de bouwkwaliteit/afwerking heeft mij nog niet overtuigd (Franse slag?).
- Diverse popnagels opnieuw geplaatst, oude waren over de tijd afgeknapt/verdwenen?

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

- Elektra bekabeling her en der vastgezet (was een rommeltje en bijv. het draad van de vonkontsteking bungelde er gewoon onder, kans op draadbreuk is dan redelijk snel aanwezig).
- De gebogen tentstok van de voortent was iets getordeerd dus bij de eerste keer opbouwen pastte het met moeite in elkaar (iets recht kunnen tornen, maar is nog niet geweldig).
- Positie van de drukknopen aan de wagenbak en het kuipzeil kwamen niet fijn overeen? Ik heb een paar nieuwe ontvangen en er zelf aangeboord.
- Zo nog wel her en der details waar ik iets van vindt, het is niet meteen een probleem, maar wel slordig.

Genoeg voor nu, een volgende keer over de keuken (deze heb ik dit voorjaar voor een groot deel aangepast).

Ik lees al een paar jaar hier af en toe mee op het forum, een aantal ideeën heb ik hier ook opgedaan, hopelijk kan ik met dit topic andere mensen ook inspireren!

CEO

Leuk!
Ik vind met name de verlichting onder het bed er erg goed uitzien!

Bij de afvoer: het is misschien zinvol om die geheel met metaal te beugelen. Dit voorkomt dat op een dat een 'brosse' plastic beugel het begeeft en je afvoer op de Route du Soleil wordt gelegd...

If you choose not to decide, you still have made a choice!

Stefaan