Verschil in wagenbak tussen een Cabanon Monaco Basic en Deluxe

Gestart door OmeLeen, augustus 21, 2025, 09:06:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

OmeLeen

Na de verkoop van onze Kip caravan zijn we ons aan het oriënteren voor een vouwwagen. Hopelijk blijft dit dus niet bij mijn enige post. 2 modellen hebben nu de voorkeur, een Trigano Odyssee of een Cabanon Monaco.

Nu viel het me bij sommige merken op dat de wagenbak bij de modellen met keuken anders is als de modellen zonder keuken. Dit vind ik ook wel logisch gezien je gewichtsverdeling, maar bij de Cabanon Monaco krijg ik dat niet helder. Ben wel handig en een keuken bij aankoop is voor mij geen pre, maar sluit niet uit dat ik er zelf ooit een maak. Dit laatste zou alleen geen optie zijn als de wagenbak tussen de modellen verschillen. Is er binnen dit forum meer iemand die dit weet?

FriedelP

Het is inderdaad niet makkelijk foto's te vinden zonder keuken.

Ik heb van cabanon aanhangwagen zonder keuken volgende foto gevonden:

Tegenover de volgende met keuken

Het verschil is meestal de positie van de wielen om zo een juistere balans te hebben en dat lijkt me op basis van de foto's ook hier het geval

Of was dat niet de vraag?

sammyvannorel

Is al vaker besproken: achteraf een keuken monteren gaat niet, tenzij je hem op de dissel plaatst als een soort disselbakdeluxe.
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

OmeLeen

Dat was inderdaad het idee waar ik naar opzoek was. Dat die wielen met een keuken meer naar achter staan lijkt me meer dan logisch inderdaad. Dan moet ik dus even goed over de keuken nadenken voor de aanschaf. Op de dissel monteren is geen optie, daar wil ik de fietsen hebben.

Bedankt voor de hulp!

sammyvannorel

Citaat van: OmeLeen op augustus 22, 2025, 08:06:10 AMDat was inderdaad het idee waar ik naar opzoek was. Dat die wielen met een keuken meer naar achter staan lijkt me meer dan logisch inderdaad. Dan moet ik dus even goed over de keuken nadenken voor de aanschaf. Op de dissel monteren is geen optie, daar wil ik de fietsen hebben.

Bedankt voor de hulp!

Je zou ook nog voor het trailerhitch idee kunnen gaan voor je fietsen: fietsen achterop de wagen en keuken op de dissel (trailhitch kan ook gewoon een trekhaakkogel zijn waar je je standaard fietsendrager op zet). Of fietsen op het dak van de auto, dat doe ik altijd: heeft 2 grote voordelen, je kunt gelijk beginnen te bouwen aan je vouwwagen bij aankomst en eventueel kun je ook nog een keer je fietsen op het dak gooien en ergens heenrijden voor een mooi tochtje. (dat voordeel heeft de trailerhitch knobbel of knobbel op de dissel ook, je gebruikt dan immers een standaard fietsendrager).

idee trailerhitch: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=28265.0

Keuzes keuzes.... maar let wel op je gewicht op de kogel van de auto, met fietsen op de dissel, zonder keuken zou dat nog maar eens zo boven de ge-eikte 75kg kunnen komen.

Ik moet altijd goed mijn best doen om daaronder te blijven met een koelkast op de dissel en een keuken achter de vouwwagen (en die keuken weegt dan beladen echt veul meer dan 25kg).
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

OmeLeen

De fietsen achterop had ik ook al bedacht maar zal de gewichtsverdeling vooral achter de as niet ten goede komen. En mijn ervaring met caravans is dat de kogeldruk laag genoeghouden zeker met iets op de dissel altijd een uitdaging is.

Gezien het ruime aanbod gaat de focus in eerste instantie op exemplaren met keuken.