Door de bomen het bos......

Gestart door Fam knots, augustus 22, 2025, 09:11:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Fam knots

Nieuw hier en al veel informatie gelezen over onze favorieten. Heel fijn!
Wij zijn tentkampeerders die graag de overstap naar een vouwwagen willen gaan maken. Nu zijn we gecharmeerd van een Aart Kok. De kavango sluit denk ik het beste bij ons aan met twee kinderen die nog geen eigen tentje willen. Ook de cc flexi is een overweging. Wel vinden we die wat looks betreft minder mooi.
Nieuw is te duur(beiden helaas...)
Zijn dus 2e hands op zoek.
De cc flexi kan ik voor 6000 wel vinden uit 2018 maar de kavango gaat toch wel naar 6000 voor eentje uit 2012/13
Hoe erg is dat? Is onze vraag...
Ons hart gaat vd kavango toch wat sneller kloppen... maar is 2013 te oud om nog flink wat jaren mee vooruit te kunnen?
Of is het doek het prijsverschil echt wel waard?

We willen iets wat snel op te zetten is , ook voor een nachtje onderweg.
Ik heb long covid en kan niet heel veel meehelpen vandaar de wens voor iets sneller opzetbaar
Kind van 8 die nog lang niet alleen durft te slapen in een tentje en 1 van 12 die dat binnenkort wel wil misschien. 

We komen er niet uit met kiezen...
Kan iemand zijn licht hier op schijnen? Want ik word er gek van :I  Vast heel veel dank!!
Groetjes
  WW

Alex

Als het doek nog goed is kan die nog jaren mee.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

CEO

Qua opzetten zijn de wagens redelijk vergelijkbaar: zijn beide 123-systeem. Het uitklappen gaat snel, maar daarna moet er een indrukwekkend aantal haringen de grond in.
Dus: een nachtje met rustig weer is e.e.a. snel opgezet.
Fijn is ook dat je geen bagage uit het gangpad hoeft te halen, maar dat je bed daar bovenop ligt.

Qua doek: maakt weinig uit, mits goed behandeld. Als tentkampeerder neem ik zomaar aan dat je weet hoe een tent ruikt... Bij het openmaken bij het proefopzetten (voor de koop :J ) kan je snel ruiken of e.e.a. goed lijkt. Als het naar vochtige kelder ruikt is het sowieso mis. Ruikt het naar vakantie, dan verder kijken. Leeftijd in jaren zegt niet zo veel bij tenten, het aantal sta-weken zegt meer.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Fam knots

We hebben een kavango op t oog uit 2013, met loungebank.  Ziet er netjes uit zo op de foto's maar idd goed kijken naar het doek.
Wel van 1e eigenaren die er zuinig op zijn geweest(zeggen ze:))

Twijfelen nog over de loungebank/bed.
Daardoor kun je hem niet als laden lossen gebruiken geloof ik.als hij dicht geklapt is iig.
Wel kun je als je de koelkast weghaalt er kratjes inschuiven in dichte toestand...

Fam knots

Zijn het echt zoveel haringen toch nog?
Zijn wel wat gewend natuurlijk met een grote katoenen tunneltent... maar wilde het wel echt makkelijker  nu wat dat betreft🙈

CEO

Wij hadden een Trigano Odysseé, die had wel een stuk of 30 haringen rondom zitten. Was altijd wel een klusje. Niet alleen met inslaan, maar ook met opruimen.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Fam knots

Heb de wagen bij de vws bekeken en dacht dat het bij de kavango nog wel mee viel wat haringen betreft.
Ik twijfel meer over het wel of niet loungebank... moet snel een keuze maken heb er 2 op t oog die beiden bevallen. 1 met loungebank andere zonder maar met wat keuken aanpassingen die handig lijken ook.
Lastig🙈🙈🙈
Beiden nog geen easy pack.
Maar je kunt begrijp ik wel kratjes erin schuiven in dicht geklapt toestand.
Wat is wijsheid...
We zitten meestal onder de luifel.. lekker buiten maar gaan ook vaak richting bretagne en daar kan t spoken soms..
Maar ja dan kunnen de kids ook gewoon op bed liggen lezen oid.. ipv op een bank..
What to do....

JelleKaptein

De loungebank zou voor mij geen toegevoegde waarde hebben. Je kan ook gewoon je stoelen binnen zetten en daarop gaan zitten en je kan inderdaad ook gewoon op het bed zitten/liggen. Hoe zit het met je laken bij een loungebank, moet je die er dan steeds afhalen?

Kratjes schuiven zou voor mij prima werken. De rest doe ik er dan in bij opklappen en dat blijft er dan gewoon in liggen.

Fam knots

jurjen_g

Citaat van: Fam knots op augustus 22, 2025, 09:47:49 AMZijn het echt zoveel haringen toch nog?
Zijn wel wat gewend natuurlijk met een grote katoenen tunneltent... maar wilde het wel echt makkelijker  nu wat dat betreft🙈
Wij hebben sinds vorig jaar een Kavango. Voor overnachting op tussencamping zet ik hem heel snel op; voorwand laten we aangeritst; doen dan geen grondzeil; in dat geval doen we enkel 4 grondharingen en 2 scheerlijnen. Als je hem met grondzeil en varioluifel opzet dan komen er uiteraard meer haringen aan te pas, maar als ex-De Waard kampeerder ben ik totaal niet onder de indruk van het aantal :P Uit mijn hoofd zet ik dan: 3 grondpennen voor het ondertentje (overbodig, maar ik wil alles strak), circa8 voor het grondzeil, 6 voor de zijkant voortent, nogmaals 6 voor de zijflappen en dan nog 2 voor de standaard scheerlijnen en 3 voor de varioluifel scheerlijnen.

Alex

Haringen zou ik zoveel gebruiken als het weer om vraagt.
Op doorreis zo weinig mogelijk.
Moet even wat beter het weer in de gaten houden als wij deden.
Anders sta je in de nacht nog wat haringen te tikken en een storm stok te installeren. >:(  >:(  >:(
En als we langer staan komen er 8 bij.
Lounge bank zou geen prio hebben bij ons.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Fam knots

Dankjullie wel!
We gaan vd week ergens kijken, hebben zojuisr ons bod geaccepteerd :>  eentje zonder loungebank
Oudje uit 2011 dat wel maar ziet er netjes uit allemaal op t oog zo en compleet.
Ben erg benieuwd, gaan alles goed checken! Wel spannend, hoop dat we een goede keus hebben gemaakt, eind rijden vd bezichtiging.
Dus hopelijk loont het🙏

Alex

Je moet wat wagen.
Wij zijn vanuit Drenthe naar Zeeland gereden voor onze wagen en nog steeds blij dat we het gedaan hebben.

Fam knots

Ja daarom, fingers crossed🙌👌

jaco1985

Citaat van: CEO op augustus 22, 2025, 11:28:38 AMWij hadden een Trigano Odysseé, die had wel een stuk of 30 haringen rondom zitten. Was altijd wel een klusje. Niet alleen met inslaan, maar ook met opruimen.

Heel herkenbaar!
Wij zijn nu vier jaar in bezit van een Odyssee uit 2006 ('marktplaatsje'). De wagen bevalt prima. Ruimte van de leeftent is bijv. precies goed. Maar wat ik bij een volgende wagen anders zou willen is minder haringen (al heb ik nu schroefharingen, dat maakt het een stuk makkelijker) en minder meters slikrand.

Een Combi Camp Flexi (en z'n voorganger de Gerjak Tago Settler) of Aart Kok Kavango heeft, in tegenstelling tot de Odyssee (en Jametic) rond de wagenbak het tentdoek niet tot aan de grond maar tot aan de wagen. Dat scheelt de helft in haringen en slikranden. En zou nu dus mijn voorkeur hebben.
Wat ik ook niet geweldig vind is dat het tentdoek rond de dissel met 'flappen' zit die je bijna niet aaneengesloten krijgt, en dus extra kans op tocht via de disselzijde.
Voordeel is dan weer dat je makkelijk even wat spulletjes onder de wagen legt in plaats van in de tent.
Maar goed, zo lang deze wagen (ook alweer bijna 20 jaar oud) nog goed is en voldoet komt er geen andere en accepteren we het extra werk voor die paar keer per jaar.

Loungebank zou ik ook niet per se willen, wij gebruiken de wagenbak als grote bagageruimte, ga je erin zitten moet je alle spullen een andere plek geven...

@ Familie Knots: hopelijk kunnen jullie een mooie koop doen!