Weer in Le Bourg d'Oisans (Isère) of andere tips?

Gestart door jaco1985, september 17, 2025, 08:40:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

jaco1985

De zomer zit erop, en stiekem ben ik al een beetje aan het nadenken over een vakantiebestemming voor komende zomer.
We zouden, na eerder o.a. in de Eifel en Ardennen te zijn geweest wel eens 'echte' bergen willen zien.
Nu zag ik een camping (RCN Belledonne) in Le Bourg d'Oisans, vlakbij Alp d'Huez. Wat er te zien en te doen is spreekt aan, camping heeft vrij goede recensies en lijkt ook wel te passen bij wat wij en onze kinderen fijn vinden.

Maar... Als ik een beetje google op hoe het weer eind juli/begin augustus is, dan kom ik op heel verschillende gemiddelden.
Daarom de vraag of er misschien forumleden zijn die in deze regio op vakantie zijn geweest en er uit eigen ervaring wat over kunnen zeggen. Hoe zijn de temperaturen, hoe veel/hoe lang regent het?

FriedelP

Ja, dat kan elk jaar erg verschillen. Een van de redenen waarom ik eerder wat kleinere aparte campings neem met vooral wandelaars en tracht pas op het einde te beslissen waar naartoe.

Echter in die regio de keren dat we daar zaten meestal goed weer gehad. Een keer een dag of twee wat regen op 3 weken, zeker maar dat is zeker om mee te leven hé.

jaco1985

Dankjewel voor de reactie.
Inderdaad, een paar dagen regen is niet verkeerd.
Als het maar niet zoveel is dat het water niet meer 'weg' kan en niks meer droogt...
Wij hebben liever temperaturen tussen de 20 en 30 graden en twee dagen regen, dan 35-40 graden en verzengend droog!

FriedelP

Het leuke aan de bergen is dat als het wat warmer is dat je gewoon hoger in de bergen kan gaan wandelen of andere dingen doen en zo de gepaste temperatuur kan opzoeken  :J

sammyvannorel

@jaco1985: ik zit altijd met hetzelfde: liever gewoon een temperatuur dat je wat kunt doen, en daarom gaan we vaak de bergen in: paar jaar geleden zaten we aan het meer van annecy en toen kwamen we regelmatig met dikke truien aan de camping op (in de airco gekoelde auto) omdat we weer eens het hooggebergte in waren geweest, terwijl de mussen bij 35+ van het dak van de vouwwagen vielen.

Probleem bij bergen is altijd wel dat mijn glazen bol voor wat betreft het weer een beetje wazig is, het kan snel omslaan/per dal verschillen per uur. Laat staan dat we nu al aan kunnen geven dat het week 31 32 en 33 van 2026 mooi weer is  :X Mocht iemand dat wel kunnen doen, dan graag de locatie in een dm naar mij en Jaco opsturen, anders wordt het zo druk....
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Jon

Met alle respect voor het verlangen naar weers-stabiliteit, zo'n vraag is niet te beantwoorden en ook wel enigszins onzinnig. Met de huidige klimaat veranderingen-en wisselingen is het nauwelijks te voorspellen en varen op eerdere ervaringen zegt ook nagenoeg niets. Gewoon een leuke plek opzoeken....
Combi Camp Country 2016, daarna diverse opties geprobeerd. Mogelijk in '26 weer een vouwwagen?

jaco1985

@ Jon,
Deels met je eens hoor. Inderdaad, het veranderende klimaat maakt patronen moeilijker voorspelbaar en extremen ook groter.

Aan de andere kant: soms zijn er wel 'patronen'. Wij waren een keer in de zomermaanden op een bergrug in Italië waar het regenpatroon heel voorspelbaar was: elke dag tussen 20.00 en 21.00 een bui - de warmte van de dag trok omhoog uit het dal en moest 'over de berg heen'. Heerlijk, daarna lekker koele nachten.

In het echte hooggebergte heb ik eigenlijk nog nooit gekampeerd (en dus is mijn vraag inderdaad misschien wat naïef). Maar als ik me inlees, dan zie ik wel dat er duidelijk aanwijsbare 'drogere' en 'nattere' Alpenregio's zijn. En dat dat soms best wel 'zeker' is door de geografische liggen.

Ik was/ben benieuwd of er mensen ervaring hebben met zulke 'patronen' (en als die er niet zijn is dat ook een antwoord...). Maar nee, ik was niet uit op een soort 'zekerheidje', want dat die er niet zijn snap ik best.

Als ik voor op Le Bourg d'Oisans zoek, dan zie ik heel uiteenlopende gegevens: de ene site zegt een gemiddelde dagtemperatuur van 20 graden en ca. 150 mm neerslag in augustus, een ander gemiddeld 28 graden en ca 80 mm neerslag. Dat vind ik nogal verschillen. Vandaar de vraag  :)

Albert83

De RCN campings worden veel gebruikt door Nederlanders met kinderen. Je hebt een Facebookgroep: 'kamperen met kinderen'. Mogelijk dat je daar naar ervaringsverhalen kan vragen.

Maar ik denk dat het in de bergen lastig is om het weer te voorspellen. Wij hebben ervaren dat de regen blijft hangen tussen de bergen (1050 m) en dat het in een dal (700m) verderop dan een hele dag droog kon zijn, plus een temperatuurverschil van 10 graden. En als je een schaduwplek hebt, dan wordt het 's avonds erg snel koud, zeker als je in het westen uitkijkt op een bergtop.
Dat was dan wel in het Zwarte Woud.
Bijkomend voordeel voor ons was dan wel weer dat we elke avond heerlijk gegeten heb in dat dal verderop. 

FriedelP

Dat extreem weer meer gaat voorkomen door klimaatopwarming is zeker een feit. De laatste jaren was het in de bergen aan de andere kant van Col de Lauteret vooral merkbaar door vooral meer hitte in de dalen. Onweer kan dan ook erg hevig zijn met erg veel regen op korte termijn. Daarom ook dat die aantal mm regen zo erg kunnen verschillen. Het wordt minder een uitzondering dat bij een onweer op een twee tal uren tijd een pak meer dan 10 liter, tot 20 liter water uit de lucht valt op 1 à 2 uur.

Het aspect dat bergen een scheidingslijn kunnen zijn tussen goed en slecht weer is zeker ook waar. Dat het meest gemerkt in de Pyreneeën waar als je aan de Franse kant kampeerden en slecht weer was, je de tunnel nam naar Spanje en daar schitterend weer had en prachtige wandelingen kon maken. Elders heb ik dat nog niet zo uitgesproken gehad, maar kwam ook wel voor.

Hier is de scheidingslijn dan vooral de Col de Lauteret / Galibier. Briançon dat aan de andere kant van de col ligt maakt reclame dat ze bijna 300 dagen op een jaar zon hebben. Nu als een deel van de dag zon schijnt, rekenen ze dat vermoedelijk mee en is het makkelijk om aan die aantallen te komen uiteraard. De keren dat we aan die kant van de col gezeten hebben, hebben we altijd schitterend weer gehad. Maar zoals gezegd wij beslissen maar laat dat we naar daar gaan en zien dus veelal dat het vermoedelijk goed weer gaat worden.

Ik heb ook één keer met mijn ouders (met vouwwagen) één keer zelf in La Grave gekampeerd. Laatste keer met kleine tentjes en dus lang voor onze vouwwagen. Met mijn ouders daar toen overwegend schitterend weer gehad, de laatste keer was dat overwegend slecht weer (was wel begin Juli). Echter de keer dat we in Briancon waren en daar schitterend weer hadden zijn we ook tot in Les Deux Alpes geweest met schitterend weer. De keer dat we in La Grave waren met slecht weer was het vaak aan de andere kant van de col ook slecht weer, soms we een stuk beter dan aan de kant dat wij kampeerden.
Toen we drie jaar terug uit de Quercy kwamen en de Col namen terug op weg naar huis, hebben we hevige regen gedurende uren gehad eens we aan die kant van de col zaten. Echter ze gaven toen ook slechter weer in de Quercy dan we daarvoor gehad hadden. Dus of dat de scheidingslijn van de Col hier echt speelde durf ik in vraag te stellen.

Het kan zeker erg verschillen van jaar tot jaar dus garanties heb je nooit. Dit jaar waren we in Tirol, dicht bij waar een ex klasgenootje van mijn dochter was gaan wonen. We hebben daar nu elke dag regen gehad en dagen gehad waar gemiddeld 100 liter per dag viel. Onze kennissen hadden dat in de 6 jaar dat ze daar woonden nog niet eerder mee gemaakt. Een paar dagen slecht wel, maar niet weken aan een stuk. We hadden nu eerder op voorhand gereserveerd wat we in Frankrijk eigenlijk niet doen. Dus zeker als je lang op voorhand boekt, is de garantie dat je er goed weer gaat hebben een stuk lager in de bergen.

sammyvannorel

Daarentegen als je aan de zuidkant van de alpenhoofdkam zit, zit je statistisch wel het meest gunstig. Een genua depressie komt gewoon niet zo vaak voor in de zomer, maar als die komt berg je dan maar. In de winter betekend dit circa 1,5 meter sneeuw 😵�💫
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

JanJD

Jullie zoeken naar echte bergen en mooi weer. Het weer in bergen is in de regel minder goed te voorspellen dan in vlakke omgeving maar toch zijn er grote regionale verschillen. 100% zekerheid kan van te voren nooit gegeven worden maar na meer dag 30 zomers (120 weken) in Frankrijk te hebben doorgebracht heb ik wel een indruk waar de kans op goed weer gunstig is.
Wij trekken altijd op de bonnefooi en trekken mede vanwege het weer vaak richting zuid-oost Frankrijk. Meermaals zijn wij optimistisch begonnen te reizen naar een voor ons onbekende streek om vervolgens door het weer gedreven weer ergens in de Provence te eindigen.

Echte bergen vind je in de Alpen, al zijn de Pyreneeën ook heel mooi. Wij zijn fervent fan geworden van de streek in het noorden van de Alpes-de-Haute-Provence. Dit ligt aan de zuid kant van de Alpen. Hier eet je van twee walletjes: de machtige mooie hoge bergen van de Alpen en de goede invloed van het weer in de Provence.
In deze streek zijn mooie campings aan het Lac de Serre-Ponçon of aan de rivier Ubaye die vanaf dit meer langs Barcelonnette naar het oosten loopt. En prachtige bergen geschikt voor onder andere toeren over bergpassen, wandelen, klimmen, canyoning, paragliden en downhill MTB-en. Onze kinderen worden groter en de laatste jaren is de focus volledig op de laatste 2 sporten :)

Je noemt een luxe camping met veel voorzieningen (RCN Belledonne). Dit soort campings zijn met name te vinden rondom Lac de Serre-Ponçon (https://europe.huttopia.com/site/lac-de-serre-poncon/) bijvoorbeeld maar bijvoorbeeld ook in Montclar (https://www.yellohvillage.nl/camping/l_etoile_des_neiges). Op beide campings ben ik wel eens geweest. Maar eerlijk gezegd dit soort campings zijn niet persé ons ding: vanwege populariteit is het gewenst te reserveren en dat is niet echt ons ding (wij zijn er meermaals zonder reserveren hier geweest maar dan mag je blij zijn als er een plaatsje vrij is en heb je geen keuze in plaats). En dit zijn, naar onze maatstaven, ook best kostbare campings.

Wij houden veel meer van wat kleinere campings die in de regel een veel betere beleving van de omgeving bieden. En ja zwemmen gaat dan niet met een glijbaan eindigend in een chloorbad maar in een meer(tje) met zicht op 3000m hoge bergpieken. En het kost ook nog eens veel minder.
Onze favoriet is de camping le-Noyer-du-Baron in het plaatsje Lauzet-Ubaye, hier zijn zijn wij meermaals geweest. Zie https://www.camping-noyerdubaron.com. Enkele foto's van ons verblijf afgelopen zomer heb ik toegevoegd.

Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

FriedelP

jaco1985

Dankjewel voor je uitgebreide reactie JanJD, duidelijk vanuit ruime ervaring geschreven.
Fijn dat je wat ervaringen wilt delen, waaronder de gedachte om nog een departement zuidelijker te kijken.
Ook anderen dank, ik heb door dit topic het begrip Alpenhoofdkam bijgeleerd...

Het klopt, wij zoeken inderdaad wel een soort 'minimum' aan voorzieningen:
- zwemgelegenheid (mag ook een meer, hoeft echt niet per se een zwembad en al zeker geen 'handdoekjes-op-ligbedjescultuur... maar een riviertje waarin je alleen kunt pootjebaden is wel te weinig)
- mogelijkheid om iets kleins te eten (broodje, ijsje, en liefst ook een eenvoudige maaltijd)
- speelmogelijkheid voor de kinderen (bescheiden animatie is fijn maar geen harde eis, liever geen dan tot diep in de nacht enorme herrie)

Maar graag wel camping en geen 'chaletpark'. Dus wel de meerderheid kampeerplaatsen. Belledonne zit wat dat betreft op het randje. Ook wel een persoonlijk ding: ik vind het qua sfeer niet fijn als je eerst een half chaletpark af moet lopen voor je op de 'echte' kampeerplekken komt.

Kortom: dank, ik weet voor nu even voldoende en ga weer lekker verder snuffelen.

Drikusniet

Dit voldoet volgens mij aan al je eisen: Camping du Lac - Les Iscles. Zijn wij in 2013 en 2014 geweest.

janeway

Wij zijn afgelopen zomer en in 2024 ook naar Belledonne geweest. Dat was in juni beide keren. De omgeving is fantastisch. Je zit in de skigebieden daar dus ook liften ed aanwezig naar diverse mooie plekken.
In juni 2024 was het niet zo best weer. Kortom slecht. Veel regen gehad en ook noodweer. We zijn wel blijven plakken omdat we er wel iets van gemaakt hebben. We zijn in juni 2025 terug geweest. TOtaal ander weer. Zelfs te heet. Dus je weet het nooit zeker. Het slechte weer in 2024 hadden ze in jaren niet meegemaakt en de hitte van afgelopen zomer was ook een uiterste.
De omgeving is geweldig dus. Echt veel mooie dingen te zien en te doen ook met kinderen.
We gaan volgend jaar nog 1 keer die kant op. Want we zijn nog niet uitgekeken.