Kip jambalaya

Gestart door Peetje, juli 18, 2026, 03:07:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peetje

Nog een eenpansgerecht:

https://www.projectgezond.nl/recepten/kip-jambalaya-met-chorizo

Het officiƫle recept:

Ingrediƫnten voor 4 personen:

150 gr chorizo
200 gr kipfilet
2 ui
2 paprika
4 stengels bleekselderij
300 gr sperziebonen
2 tl paprikapoeder
mespunt chili- of cayennepoeder
260 gr rijst
1 kippenbouillonblokje

Snijd de chorizo eerst in plakken van 0,5 cm dik en vervolgens in blokjes. Snijd de kipfilet ook in blokjes.
Snipper de ui, snijd de paprika in blokjes en de bleekselderij in boogjes. Maak de sperziebonen schoon en snijd ze een keer doormidden.
Verhit een scheutje olie in een (hapjes)pan en voeg de kipfilet, paprikapoeder en chilipoeder toe. Bak 3 minuten op hoog vuur en verwijder uit de pan.
Bak de chorizo in dezelfde pan een paar minuten aan. Voeg de ui toe en bak vijf minuten mee.
Voeg nu alle groente en de (ongekookte) rijst toe en schep alles goed om.
Los het bouillonblokje op in 500 milliliter heet water, voeg toe aan het gerecht en doe de deksel op de pan.
Laat het gerecht in 20 minuten gaar stoven. Voeg na 10 minuten de kipfilet weer toe.

Mijn aanpassingen:
Smaakt ook prima met salami ipv chorizo. Helemaal weglaten kan ook.
Ik hou (nog steeds :p ) niet van stukken ui in m'n eten, dus die laat ik weg.
Ik hou ook niet van bleekselderij, vervang ik door wortel.
Eventueel de (kleiner gesneden) boontjes en stukjes wortel alvast gaar koken en op het einde toevoegen.
Ik gebruik meestal rijst die volgens de verpakking 8 minuten moet koken, die is na een kwartier echt wel gaar.
Schot voor open doel, maar indien nodig extra (kokend) water toevoegen.

Vega variant: gebruik vega(n) kipstukjes en laat de chorizo (of salami) weg. Gebruik eventueel wat extra cayennepeper, chilipoeder of gerookt paprikapoeder.