Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?  (gelezen 8303 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

julianislief

  • Gast
Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Gepost op: juli 30, 2009, 09:18:37 am »

We hebben sinds kort een vouwwagen gekocht speciaal om mee te nemen naar zuid europa, we hebben ook een caravan (ik weet dat is hier vloeken in de kerk).
We zijn vorig jaar met de caravan naar zuid frankrijk gereden, je hebt dan de hele reis een zwaar ding achter de auto en op de plaats bestemming vonden we dit niet echt een voordeel ten opzichte van een tent/vouwwagen, omdat het altijd mooi weer is, dus hebben we nu een vouwwagen gekocht omdat je dan ook gewoon sneller kunt rijden. Maar is het verstandig om 130 km/uur te gaan rijden? Ik heb al eens een stuk zo hard gereden en dat was geen probleem, maar een kennis van mij zei dat de banden dan te heet worden en uiteindelijk stuk zullen gaan omdat de banden te klein zijn.
Het gaat om een Conway classic uit 1999.

Ik ben benieuwd!
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Reactie #1 Gepost op: juli 30, 2009, 09:34:37 am »

http://www.anwb.nl/kamperen/nieuws-en-tips/archief,/2009/mei/snelheid-frankrijk.html

hier staat wat over toegestane snelheden. en of het verstandig is, wij hebben tot nu toe alleen in nederland gereden en komt de snelheid niet boven de 100. Ik weet wel dat je moet uitkijken met slingeren / scharen van de aanhanger.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Reactie #2 Gepost op: juli 30, 2009, 09:38:00 am »

wat voor wielen zitten er onder?
tegenwoordig zitten er 13" onder, maar vroeger 10"
met 10" vind ik het niet handig, 110 is dan wel de max denk ik, en als de tempratur op de weg hoog is worden je banden dat ook  I:
Gelogd

lucienne

  • Gast
Re:Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Reactie #3 Gepost op: juli 30, 2009, 09:43:07 am »

Met onze AK reden wij max 120 maar deze had ook 13 inch banden, met onze huidige VW trigano met slechts 10 inch bandjeszal het 100/110 worden. Maar gaan wel kijken of er 13 ondergezet kan worden.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Reactie #4 Gepost op: juli 30, 2009, 09:44:29 am »

Met onze AK reden wij max 120 maar deze had ook 13 inch banden, met onze huidige VW trigano met slechts 10 inch bandjeszal het 100/110 worden. Maar gaan wel kijken of er 13 ondergezet kan worden.
waarschnlijk wordt dat een andere as, tenzij je geluk heb ;)
Gelogd

Paulus

  • Gast
Re:Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Reactie #5 Gepost op: juli 30, 2009, 10:16:37 am »

Hoi

mijn bandenmaat is 145x12 (is dat 12 inch?) en afgelopen vakantie hebben 2 uurtjes achter elkaar continue 100-110 gereden. Omdat ik het verhaal van het warm worden ook had gehoord heb ik eens aan de banden gevoeld bij een pauze. De vw banden waren idd warm, maar niet veel warmer dan die van de auto.

Aangezien de maximum snelheid in de meeste landen toch onder de 100 ligt, ga ik er ook niet veel harder mee rijden. Het is tenslotte vakantie.

Zuid Frankrijk: 1000km? Gemiddeld 100 = 10 uur, gemiddeld 125 = 8 uur. (okee, 90 of 130 scheelt wel meer maar rekent wat lastiger).

Als je die paar uurtjes wil winnen op 3 weken vakantie. Take the risk, maar wel graag achter me, en niet voor me op de snelweg!!

Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Reactie #6 Gepost op: juli 30, 2009, 10:30:07 am »

Hoi

mijn bandenmaat is 145x12 (is dat 12 inch?) en afgelopen vakantie hebben 2 uurtjes achter elkaar continue 100-110 gereden. Omdat ik het verhaal van het warm worden ook had gehoord heb ik eens aan de banden gevoeld bij een pauze. De vw banden waren idd warm, maar niet veel warmer dan die van de auto.

Aangezien de maximum snelheid in de meeste landen toch onder de 100 ligt, ga ik er ook niet veel harder mee rijden. Het is tenslotte vakantie.

Zuid Frankrijk: 1000km? Gemiddeld 100 = 10 uur, gemiddeld 125 = 8 uur. (okee, 90 of 130 scheelt wel meer maar rekent wat lastiger).

Als je die paar uurtjes wil winnen op 3 weken vakantie. Take the risk, maar wel graag achter me, en niet voor me op de snelweg!!


:W :W :W :W
Gelogd

julianislief

  • Gast
Re:Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Reactie #7 Gepost op: juli 30, 2009, 12:02:15 pm »

Ha ha ha, daar gaat het niet om, ik wilde alleen weten of het verstandig is! Je mag tenslotte 130 km/uur in Frankrijk!
Gelogd

GilianChantal

  • Gast
Re:Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Reactie #8 Gepost op: juli 30, 2009, 12:20:10 pm »

Nee is niet verstandig.
Ja het kan wel!
Gelogd

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re:Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Reactie #9 Gepost op: juli 30, 2009, 01:31:49 pm »

Het kan makkelijk. Althans wat betreft het al dan niet warmlopen van banden e.d. Ik had onder de CCV 10" en nu onder de Flyer 13" en beide blijven met 130 lekker achter de wagen hangen. Geen enkel probleem....

Het enige waar je bij deze snelheden goed op moet letten, is dat de combinatie (aanhangwagen én trekauto) goed in balans moeten zijn. Dat betekent dat je goed moet nadenken hoe en waar je alle bagage (=gewicht) inpakt. Verkeerd beladen veroorzaakt 90% van alle ongelukken waarbij aanhangwagen betrokken zijn........
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

Joseppe

  • Gast
Re:Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Reactie #10 Gepost op: juli 30, 2009, 03:02:53 pm »

Nee is niet verstandig.
Ja het kan wel!

helemaal eens, die paar uur eerder/sneller worden zo teniet gedaan wanneer je hierdoor een klapband krijgt en daardoor een ongeluk veroorzaakt of de hele boel gesloopt is ???.

als het goed is staan er op de autobanden/vwbanden de max snelheden etc. aangegeven, vaak in een lettercode

hier een uitleg ervan http://www.debandenenvelgenconcurrent.nl/uitleg_over_banden.php


heb uit ervaring een keer mogen ondervinden hoe een busje met een agregaat erachter op hoge snelheid een klapband kreeg op de a12 nabij Den Haag. Ik kon hem ontwijken gelukkig, de man achter me niet meer ???
Gelogd

fish

  • Gast
Re:Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Reactie #11 Gepost op: juli 30, 2009, 06:57:51 pm »

Met 90/100 km kom je veel uitgeruster op je plek aan.
Gelogd

julianislief

  • Gast
Re:Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Reactie #12 Gepost op: juli 30, 2009, 08:31:30 pm »

Ik heb vanmiddag even gekeken welke banden eronder zitten.
Het zijn:

Uniroyal ralley"280" 685
145sr10 radial
Met een maximale belasting van 315kg per band, dus 630 kg in totaal.

Precies zo'n bandje als op marktplaats staat.

Volgens het schemaatje van Joseppe kan een S band tot maximaal 180km/uur, dus 130km/uur moet wel lukken?

Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Reactie #13 Gepost op: juli 31, 2009, 12:01:52 am »

Daarom is zo'n schemaatje inderdaad handig, sommige kleine autootjes zijn ook voorzien van een kleine velgmaat dus daar liggen ze er ook op.

Gewoon regelmatig toch even bij een stop alles na lopen 8) en dan moet het goed komen :)
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:Is 130 km per uur verstandig met een vouwagen?
« Reactie #14 Gepost op: juli 31, 2009, 06:22:27 am »

Als je persse 130 wilt rijden kun ook stikstof in de banden doen .
lopen ze niet zo snel warm.


En dan kun je op de teller van je auto lekker 140 rijden >:(







want de teller wijkt altijd af en je hebt ook nog marge voor ze gaan bekeuren :X
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal