Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Ervaringen Tago Settler  (gelezen 17384 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Loekie

  • Gast
Ervaringen Tago Settler
« Gepost op: december 20, 2009, 02:10:54 pm »

Hallo,

Wij zijn van plan een Tago Settler aan te schaffen. Wij willen graag een snelle klapper die geschikt is voor 4 personen, waarvan de kinderen bij voorkeur apart slapen en niet in dezelfde slaapcabine.

Nu zijn wij heel erg gecharmeerd van de Tago Settler, maar ik zou graag wat gebruikerservaringen willen. Ook zou ik graag willen weten of het verstandig is een kind te laten slapen in de bagageruimte, nadat deze voorzien is van een ventilatie opening.  Ook heb ik gelezen of het all season doek nogal zweterig kan zijn, graag zou ik hierover ook ervaringen willen weten.

Is er iemand die een Tago Settler heeft en zijn ervaringen met mij wil delen?

Groeten Loekie
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Ervaringen Tago Settler
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2009, 03:20:10 pm »

Wij hebben een Settler gehad.
In 2006 hebben wij een Settler gekocht, dit was dus een van de eerste modellen. In het begin hebben wij problemen met de tent gehad, maar die zijn door Gerjak perfect opgelost.
Let er dus goed op als je een van de eerste modellen koopt of het juiste tentdoek gebruikt is, dit "foute" doek is een stuk dunner en de coating is zo slecht dat deze op een vouwwagen nog geen twee weken intensief gebruik overleeft.

Bij onze Settler bleek er tentdoek voor een goedkope serie voortenten gebruikt te zijn dat dus prima voor een voortent werkt, maar voor dagelijks in en uitklappen niet geschikt is. Vooral aan de kant van het slaapgedeelte zie je dan heel snel slijtageplekken van het in en uitklappen.
De latere tenten en de wagens waarvan de tenten vervangen zijn hebben dit probleem in zijn geheel niet.

De wagen is in de praktijk na enige oefening in een half uur op te zetten inclusief afkoppelen, waterpas stellen en vastspijkeren.
Groot voordeel is dat je de keuken niet perse van de wagen af hoeft te halen om bij de bagage cq. het bed te komen. Dit heeft als nadeel dat je minder ruimte in de keuken hebt.
Als je gaat koken in de vouwwagen, zou ik de keuken wel van de wagen tillen. Dit is iets wat wij nooit hebben gedaan omdat wij als scandinavië gangers verwend zijn met kookgelegenheden op de campings zelf.

Het all-season doek is in het gebruik erg makkelijk. Schoonmaken is een eitje, zelfs vogelpoep veeg je er als het droog is zo af en het doek blijft waterdicht.
Nadelen van het all-season doek zijn dat het slechter ventileert dan katoen en dat je daarom 's-ochtends nog wel eens last van condensvorming aan de binnenkant kan hebben. Het droogt wel super snel omdat het nauwelijks water absorbeert.
Het afspannen van all-season doek is ook wat lastiger als bij een katoenen tent. Het is stugger waardoor je het eigenlijk nooit zo mooi strak krijgt als katoen waar altijd een beetje rek in zit.

Wij hebben hem onlangs ingeruild en hebben een Zambezi gekocht. De Settler is een snelle klapper die geschikt is voor rondtrekken, maar hij is in onze ogen niet geschikt voor intensief rondtreken waarbij slechter wegdek ook niet  echt fijn gevonden wordt door de wagen. Bij intensief rondtrekken moet je bij ons denken aan 12 tot 15 campings in 3 weken tijd over een afstand van 4000 tot 6000km door Scandinavië waarbij je ook geregeld grind- en zandwegen tegenkomt. (hobbel, hobbel, stuiter, stuiter).

Volgende lijstje zou ik goed bekijken:
1) bj. 2005-2006: controleer heel goed het tentdoek en bij twijfel zou je navraag kunnen doen bij Gerjak zelf of bij de dealer of er ooit een nieuwe tent op is gekomen. Bij Gerjak kunnen ze het waarschijnlijk wel op basis van het chasisnummer terug zoeken.

2) Let bij versies met disselbak op dat de kogeldruk hoog is en zeer moeilijk omlaag te krijgen is. Met de orignele stalen disselbak met betonplex bodem is de kogeldruk in lege toestand boven de 60kg. Volbeladen heb ik de kogeldruk nooit onder de 60 kunnen krijgen en dat is bij auto's die maximaal 50kg kogeldruk mogen hebben nogal lastig.

3) Bekijk of de modificaties sinds het begin zijn doorgevoerd, de eerste serie had 1 klem voor de keuken, latere versies hadden er twee per kant. Wij zijn het eerste jaar bijna de keuken verloren omdat één klem per kant niet genoeg was.

4) Latere versies hebben snelklemmen voor het frame gekregen, dit zorgt er voor dat je de tent ook op minder vlakke ondergrond fatsoenlijk op kan zetten omdat je de voortent dan goed op kan spannen. Bij de versies zonder frame klemmen is dit haast niet goed te doen tenzij je een biljartlaken als camping hebt.

Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Gelogd

Loekie

  • Gast
Re:Ervaringen Tago Settler
« Reactie #2 Gepost op: december 21, 2009, 02:40:00 pm »

Hallo Meeder,

Heel erg bedankt voor uw reactie!! Wij zijn van plan een nieuwe te gaan komen, dus ik neem aan dat het tentdoek dan wel in orde is. Als ik het goed begrijp was de vouwwagen voor uw gebruik (veel trekken, onverharde wegen) niet heel erg geschikt, maar verder wel een prima vouwwagen. Wij zijn niet van plan heel veel campings aan te doen in de vakantie, misschien 3-4, en waarschijnlijk meer de mooi weer kant op.

Ik zal de door u aangegeven punten zeker in de gaten houden als wij er een gaan aanschaffen!

Groeten Loekie
Gelogd

Camplet Royal

  • Gast
Re:Ervaringen Tago Settler
« Reactie #3 Gepost op: februari 10, 2010, 11:22:31 am »

Wordt/kan in de keukendoorloop de koelkast worden geplaatst? Of is dat niet mogelijk?
Zo ja, ook tijdens de reis?

Gr. Michel
Gelogd

Steven

  • Gast
Re:Ervaringen Tago Settler
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2010, 06:23:25 pm »

Volgens mij moet dat lukken.

We gebruiken zelf een tafelmodel koelkast van elektrolux met een deurtje aan de voorkant. Deze is 45 cm breed. De bedbodem is 140 breed, de keuken is breder, dus zeg maar 150. De  keuken van de Settler is opgedeeld in drie ongeveer gelijke delen, de doorloop is iets breder. Moet dus wel lukken, schat ik in.

Edit 01.04.2010: Nagemeten in mijn Settler en de koelkast past.

Ben op dit  moment wat aan het oriënteren op een snelklapper. De Tago Settler lijkt me een goede. Alleen zal ik bovengenoemd punt van het tentdoek wel nog even onderzoeken.

Groet,
Steven
« Laatst bewerkt op: april 01, 2010, 11:12:36 pm door Steven »
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Ervaringen Tago Settler
« Reactie #5 Gepost op: februari 10, 2010, 06:56:44 pm »

Een koelbox zal daar wel tussen passen, maar tijdens het rijden zal de werking niet echt goed zijn omdat de koelbox niet genoeg kan ventileren onder  het afdekzeil.
De disselbak is een betere optie voor de koelbox alleen moet je dan erg goed oppassen met de kogeldruk omdat de Settler met disselbak als alles leeg is al een kogeldruk van 62kg heeft.

Qua gewicht is het voor de keuken geen probleem, die mag 30kg belading hebben.

@steven, je moet alleen opletten bij de allereerste serie van de Settler. Koop je een nieuwere of een hele nieuwe dan hoef je geen zorgen te hebben bij het tentdoek.
Gelogd

Steven

  • Gast
Re:Ervaringen Tago Settler
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2010, 07:55:58 pm »

Ik zat net zoals Michel te denken om op die plek een koelkastje neer te zetten. Alleen voor transport en tijdens het kamperen en niet om tijdens de reis de koelkast aan te hebben. Is volgens mij een mooie plek. :J
Gelogd

Steven

  • Gast
Re:Ervaringen Tago Settler
« Reactie #7 Gepost op: februari 10, 2010, 07:57:00 pm »

Meeder,

Waar moet ik op letten wanneer ik een Settler van 2006 ga kopen bij het tentdoek?

Groet,
Steven
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Ervaringen Tago Settler
« Reactie #8 Gepost op: februari 10, 2010, 08:37:38 pm »

Bij een 2006 model moet je vooral naar het tentdoek aan de zijkant van de vouwwagen kijken boven de wagenbak.
Je moet het doek helemaal goed bekijken, als je duidelijke slijtageplekken ziet dan zou ik er niet aan beginnen. Als de tent helemaal gaaf is dan zal er niets aan de hand zijn.
Gelogd

Steven

  • Gast
Re:Ervaringen Tago Settler
« Reactie #9 Gepost op: februari 12, 2010, 08:17:09 pm »

Waar moet ik precies checken, bij de wagentent boven de wielen? En nog een vraag. Had jouw Settler van 2006 een 13-polige jaeger aansluiting?
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2010, 08:32:23 pm door Steven »
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Ervaringen Tago Settler
« Reactie #10 Gepost op: februari 12, 2010, 08:39:23 pm »

bij de wagentent boven het wiel inderdaad, op de lijnen waar het doek gevouwen wordt bij het inklappen.
Gerjak levert de wagens inderdaad af met een Jaeger stekker, alleen weet ik niet of die tot achteraan helemaal bedraad is.
Tussen de wagenbak en de keuken zit ook nog een Jaeger stekker, maar die is 7 polig bedraad.

Als bij je auto de stekkerdoos een beetje onder de bumper verstopt zit (wat je steeds meer ziet) dan is de kabel aan de korte kant en moet je een beetje trekken om de kabel lang genoeg te krijgen.
Gelogd

Steven

  • Gast
Re:Ervaringen Tago Settler
« Reactie #11 Gepost op: februari 16, 2010, 06:58:22 pm »

Ik heb de Settler gekocht! Hij is van 2006 en is in 2007 voorzien van een nieuwe tent. Alles is perfect, op de disselbakdeksel na. Er heeft waarschijnlijk water op de disselbak gestaan en dit is gaan bladderen en roesten. Hierover heeft de vorige eigenaar geklaagd bij hun vouwwagendealer, maar hier is vervolgens niets mee gebeurt. Ik zal maar geen bedrijfsnaam noemen. Het probleem kan ik met wat handigheid natuurlijk zelf oplossen, maar wellicht kan Gerjak alsnog uit coulance een nieuwe deksel leveren? Ik zal ze 's een mailtje sturen. De rest van de vouwwagen is perfect.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Ervaringen Tago Settler
« Reactie #12 Gepost op: februari 16, 2010, 07:23:46 pm »

Gefeliciteerd met jullie aankoop!
Er kan als het regent inderdaad wel wat water op de deksel van de disselbak blijven staan maar dan moet deze wel heel lang buiten hebben gestaan.
Bij ons was na 3 jaar de toplaag van de lak wel enigzins beschadigd op de "vouw" lijntjes in de deksel maar roesten deed het absoluut niet.
Je zou ook kunnen kiezen om de deksel opnieuw te (laten) spuiten. Het kleurnummer voor de Motip spuitbussen is: 45860
Gelogd

fish

  • Gast
Re:Ervaringen Tago Settler
« Reactie #13 Gepost op: februari 16, 2010, 09:08:50 pm »

Meeder we zijn blij met al je nuttige info  :J
Gelogd

Steven

  • Gast
Re:Ervaringen Tago Settler
« Reactie #14 Gepost op: februari 17, 2010, 07:39:36 pm »

Zeker! Wat een kennis van zaken.

Kreeg vandaag een e-mail van Gerjak, erg veel service moet ik zeggen:

Het is niet gebruikelijk dat een deksel van de disselbak gaat roesten en daarom willen wij deze graag zien! Als blijkt dat dit een materiaalfout is dan wordt deze kosteloos door ons vervangen. U kunt het deksel opsturen maar u mag ook langskomen met de vouwwagen.

Super toch. Kan me ook een reactie voorstellen dat ze zeggen van 'dan had u maar geen vouwwagen via marktplaats moeten kopen...'


Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal