oplooprem

Gestart door Kannekien, januari 18, 2010, 07:37:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kannekien

Hallo Allemaal,

Wij zijn absolute beginnelingen op het vlak van vouwwagens. We willen eentje tweedehands kopen, en hebben een vraag.
We kunnen niet echt met een kar rijden, zullen we wel leren zeker. Maar nu wilden we een vouwwagen kopen, maar er is geen oplooprem aan. Is dit een probleem? We hebben geen idee.

Alvast bedankt,
Katrien

ruub

Hoi,

HOEFT geen probleem te zijn. Dat ligt aan het gewicht van de auto, het gewicht van de VW etc.
Ik zou kijken naar een VouwWagen met oplooprem, er zijn er genoeg te vinden.
Dat rijdt, zeker in bergen / lange afdalingen, prettiger omdat je de remmen van de auto ontlast.

Wat voor auto, wat voor VW, hoeveel personen gaan er mee, hoeveel bagage etc, etc.






screech

Let hier wel erg goed op.

Bij een nieuwe ford focus mag het aanhangermassa geremd/ongeremd  1200 kg/ 620 kg zijn.

En een vouwwagen gaat beladen toch al gauw naar de 650 kilo.

HarryV

Bij mij is het (ook focus) geremd 1300kg / ongeremd 695kg  :O

screech


Teus

Hallo Katrien

En met een kar rijden is niet moeilijk zeker vooruit niet, je bent alleen iets langer.
Maar ja nu achteruit, ook dit is niet moeilijk maar dit kan je het beste wel oefenen op een groot leeg parkeerplaats
Recht achteruit, bocht naar links, bocht naar rechts. Als dit lukt dan dit oefenen in een rustig wijk.
BELANGRIJK IS RUSTIG BLIJVEN!!

screech

en als keren echt niet lukt. dan koppel je hem af, draait je auto, draai de vouwwagen met de hand en haakt de vouwwagen weer aan.  :)
Gewoon rustig aan, niet teveel willen in een keer.


HarryV

Citaat van: screech op januari 18, 2010, 09:24:38 PM
en als keren echt niet lukt. dan koppel je hem af, draait je auto, draai de vouwwagen met de hand en haakt de vouwwagen weer aan.  :)
Gewoon rustig aan, niet teveel willen in een keer.


Helemaal mee eens, en er zijn zat mensen die even willen helpen de wagen op z'n plaats te zetten.

caspar

je kan ook 1 lesje bij de rijschool doen  :J :J

CEO

Ik zou zeker een wagen met oplooprem kopen. Veiligheid voor alles.

Vooruitrijden is niet spannend. En waarom zou je moeten keren? Op de camping sta je meestal met je dissel in de rand van het veld.... Daar past geen auto meer tussen en zal dus handwerk moeten zijn.

Oefenen kan nooit kwaad. Gebruik pionnen: als je daar zacht tegenaan rijdt heb je niet direct schade. Verder inderdaad rustig blijven, goed kijken en in de bergen een beetje voorzichtig zijn met eventueel afkoppelen... Je zou de eerste niet zijn die merkt dat de wagen wel op een helling, maar niet (goed) op de rem staat.  ;)
If you choose not to decide, you still have made a choice!

papajur

Denk dat het afhankelijk wat voor auto je hebt.
Er reed hier iemand met een grote amerikaan en een vw.
Die kan makkellijk 750kg ongeremd trekken.

Een modale gezin auto zou ik het niet doen.

Gewoon op het kentekenbewijs van je auto kijken kun je zien wat mag.

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

CEO

Het gaat er niet om wat mag... Wat is veilig. Bij een noodstop kan een aanhanger gaan glijden/scharen. Dan kan een relatief lichte aanhanger toch de auto laten uitbreken of anderszins onbestuurbaar maken. De meeste mensen slaan voor het gemak bij het rijden met aanhangers de snelheidsbeperking over.... veel auto's mogen met een ongeremde aanhanger nog maar 80 km/u (in Scandinavië mag je met een ongeremde aanhanger sowieso maar 60km/u) Dat heeft een reden.

Ik doe geen concessies aan veiligheid, het gaat mij er niet om of iets wettelijk is toegestaan maar of we aan het eind van de rit heel aankomen.  :J
If you choose not to decide, you still have made a choice!

meeder

Die 60 met een ongeremde aanhanger in Scandinavië klopt niet.
In Zweden zijn de regels als volgt omschreven:

CiteerHastigheten


Du f?r köra i högst 80 km/tim med

    * bromsad släp- eller husvagn,
    * obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg),
      a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
      b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt;

högst 40 km/tim med
obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg),
a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.


Korte vertaling :)

Je mag 80 met een geremde aanhanger rijden.
Je mag 80 met een ongeremde aanhanger rijden mits het totaalgewicht van deze aanhanger niet meer dan de helft van het trekkende voertuig weegt of als hij leeg niet meer weegt dan de helft van het trekkende voertuig. Bij de laatste optie mag je dus alleen 80 als de aanhanger leeg is.

Als de ongeremde aanhanger echter meer weegt dan de helft van het trekkende voertuig en niet meer dan 750kg weegt dan mag je niet  harder dan 40 km/h.
Hier geldt ook weer dat de regel ook geldt als de aanhanger leeg meer dan de helft van het trekkende voertuig weegt.

In de praktijk komt het er dus op neer dat als je bijvoorbeeld een oude ongeremde vouwwagen hebt die bijvoorbeeld maximaal 500kg mag wegen dan mag je met een auto die 1000kg weegt dus gewoon 80 km/h rijden.

Ik zou zelf altijd voor een geremde vouwwagen gaan, het rijdt een stuk fijner en heel veel auto's mogen ongeremd maar heel weinig trekken.
Veiligheid voor alles is ook mijn devies.

Joseppe

Citaat van: papajur op maart 02, 2010, 02:56:50 PM
Denk dat het afhankelijk wat voor auto je hebt.
Er reed hier iemand met een grote amerikaan en een vw.
Die kan makkellijk 750kg ongeremd trekken.

Een modale gezin auto zou ik het niet doen.

Gewoon op het kentekenbewijs van je auto kijken kun je zien wat mag.



of effe kijken op de www.rdw.nl en dan voertuiggegevens digitaal, kenteken intypen en klaar