Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Welk type lamp ??  (gelezen 6605 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bijwie

  • Gast
Welk type lamp ??
« Gepost op: februari 15, 2010, 09:22:15 pm »

Hallo allemaal,

Ik zal mij ook even kort voorstellen. Mijn naam is Roy Wienk en ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb een schat van een vrouw (ze kijkt over mijn schouders mee ;) ) en twee dochters van 4 en 7 jaar oud. We gaan dit jaar weer voor het eerst op vakantie met een klapkar.
Nu is mijn vraag welk type lamp kan ik het beste aanschaffen camping gaz of colman? En kan iemand mij uitleggen wat het verschil is.

Groetjes,
Roy
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Welk type lamp ??
« Reactie #1 Gepost op: februari 15, 2010, 10:05:24 pm »

ligt eraan wat je wilt, benzine of gas. Wij hebben de benzinelamp van Coleman de "northstar" Dat is een lamp met kousjes. Je vult hem met bv wasbenzine. Is goed te regelen qua lichtsterkte
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Welk type lamp ??
« Reactie #2 Gepost op: februari 15, 2010, 11:03:12 pm »

Gelogd

bijwie

  • Gast
Re:Welk type lamp ??
« Reactie #3 Gepost op: februari 17, 2010, 08:40:33 pm »

Muis,
bedankt voor de reactie, maar ik denk dat ik voor de gaslamp ga. Het lijkt mij toch dat een gaslamp een schonere verbranding heeft. Volgens mij walmt een lamp op wasbenzine nogal. Of heb ik het verkeerd :?
Gelogd

Emy

  • Gast
Re:Welk type lamp ??
« Reactie #4 Gepost op: februari 17, 2010, 08:49:54 pm »

Wij hebben gekozen voor een lamp die ook op 12V opgeladen kan worden. En dus ook op gewoon stroom.
En niet geheel onbelangrijk: hij geeft 'leuk' licht, omdat je hem kunt dimmen.
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Welk type lamp ??
« Reactie #5 Gepost op: februari 18, 2010, 01:40:57 am »

Muis,
bedankt voor de reactie, maar ik denk dat ik voor de gaslamp ga. Het lijkt mij toch dat een gaslamp een schonere verbranding heeft. Volgens mij walmt een lamp op wasbenzine nogal. Of heb ik het verkeerd :?

De benzinelamp walmt niet, dan zou ik hem ook niet willen ;) . Je maakt gebruik van de benzinedamp bij de verbranding. Op het klapweekend hebben we hem bij ons dus een mogelijkheid om verschillende vormen van verlichting bij elkaar te zien.
Gelogd

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:Welk type lamp ??
« Reactie #6 Gepost op: februari 18, 2010, 06:45:08 pm »

Muis,
bedankt voor de reactie, maar ik denk dat ik voor de gaslamp ga. Het lijkt mij toch dat een gaslamp een schonere verbranding heeft. Volgens mij walmt een lamp op wasbenzine nogal. Of heb ik het verkeerd :?

Een benzinelamp behoort niet te walmen tijdens het gebruik. Hoogstens enkele seconden tijdens het aansteken bij het op temperatuur komen van de verdamper tot de juiste lucht/brandstof verhouding is bereikt  (dat gaat vanzelf hoor).
Echter kan hierbij wel een wat grotere vlam ontstaan, die zelfs buiten het glaasje en de deksel van de lamp komt.
Branders en lampen op benzine dienen dan ook in de buitenlucht te worden aangestoken om risico op brand te voorkomen.
Bij het uitzetten van een benzinelamp zal er ook even een kort walm zijn omdat dan ook weer even de juist lucht/brandstof verhouding niet meer aanwezig is.
Bij gaslampen gebeurt eigenlijk hetzelfde maar valt denk ik minder op doordat het minder zichtbaar is en de meeste mensen (camping-)gas minder slecht vinden ruiken dan benzine.
Door de hogere energie die in benzine zit, zal benzine-apparatuur wat meer "ploffen" dan gas bij het aansteken.

Iets verder dan alleen verlichting:
Als je ook 's winters wilt kamperen is benzine aan te bevelen omdat dan gas nauwelijks wilt branden en te weinig temperatuur afgeeft (afhankelijk van de butaan/propaan verhouding van het gas). Dit is met name van belang voor het koken  KK en eventueel verwarmen.
Als je ook kampeert in niet toeristische gebieden is benzine makkelijker te verkrijgen dan gas.
Wordt er alleen gekampeerd op campings, vooral met jonge kinderen, dan lijkt mij gas iets veiliger.

Zelf heb ik in het verleden besloten voor benzine i.v.m: winterkamperen, het sneller kunnen koken maar vooral omdat er dan maar één soort brandstof nodig is voor de motor, het koken en de verlichting. Dat scheelt weer bergruimte in het zijspan.


Gelogd

bijwie

  • Gast
Re:Welk type lamp ??
« Reactie #7 Gepost op: februari 18, 2010, 08:22:03 pm »

Okay, een duidelijk verhaal. Aangezien wij inderdaad met kinderen zitten, ga ik dan toch voor de gaslamp. Mooi verhaal over de benzinelamp van sidecarmaniac  :H :H
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Welk type lamp ??
« Reactie #8 Gepost op: maart 26, 2010, 08:24:00 pm »

Er zijn tegenwoordig diverse soorten LED lampen. Nemen weinig energie, gaan dus behoorlijk lang mee. Batterijtjes zijn in iedere supermarkt verkrijgbaar. Ik heb zelf een looplamp die oplaadbaar is met 12 Volt (auto) en 220Volt. Niks gedoe met benzine of gas, daar hou ik niet zo van.
« Laatst bewerkt op: april 02, 2010, 01:55:35 pm door jellejawa »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Bsb2010

  • Gast
Re:Welk type lamp ??
« Reactie #9 Gepost op: april 12, 2010, 11:30:20 am »

Ik mag van mijn ouders de ooit door hen aangeschafte en nauwelijks gebruikte Coleman (gaslamp volgens mij) hebben, dus die gaat zeker mee, maar wat ik misschien ook wel ga proberen/meenemen is iets nieuws van Ikea, een hanglamp op zonnecellen en geschikt voor buitengebruik/goedgekeurd als buitenverlichting.

Er moet een LED lamp in (da's dan wel ff een aanschaf, buiten het lampje om, gelukkig heb ik nog een ongebruikt gratis exemplaar liggen via Postcodeloterij-actie), maar is volgens mij redelijk eenvoudig mbv. een stuk touw/ketting en een S-haak op iedere willekeurige plek in de voortent of wagen op te hangen. Moet ie wel buiten in het volle licht de hele dag "opladen", eenmaal opgeladen zou hij dan 3 uur op volle sterkte moeten branden.

Of het werkt is een tweede, maar 1 mee om uit te proberen is best een optie denk ik (ik weet niet of de link werkt, maar dan kan je even zien wat ik bedoel) het is in ieder geval VEILIG met kinderen.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30177441
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Welk type lamp ??
« Reactie #10 Gepost op: april 12, 2010, 01:15:07 pm »

Ik vind dat nog wel een flinke prijs, zeker als je daar de ledlamp nog bij moet kopen.

Gelogd

Bsb2010

  • Gast
Re:Welk type lamp ??
« Reactie #11 Gepost op: april 12, 2010, 01:21:56 pm »

Ik vind dat nog wel een flinke prijs, zeker als je daar de ledlamp nog bij moet kopen.



Tsja, heel goedkoop is het niet, aan de andere kant, een "echte" campinglamp kost zelfs tweedehands nog de hoofdprijs. (ben stiekem ook gewoon nog aan het proberen een of twee "looplampjes" te scoren, dat werkt tenslotte zeker weten, is niet mooi of sfeervol, wel retepraktisch en kan ik bij de koffie 's avonds ook gewoon nog boek lezen KK
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Welk type lamp ??
« Reactie #12 Gepost op: april 12, 2010, 01:43:41 pm »

Ik mag van mijn ouders de ooit door hen aangeschafte en nauwelijks gebruikte Coleman (gaslamp volgens mij) hebben, dus die gaat zeker mee, maar wat ik misschien ook wel ga proberen/meenemen is iets nieuws van Ikea, een hanglamp op zonnecellen en geschikt voor buitengebruik/goedgekeurd als buitenverlichting.

Er moet een LED lamp in (da's dan wel ff een aanschaf, buiten het lampje om, gelukkig heb ik nog een ongebruikt gratis exemplaar liggen via Postcodeloterij-actie), maar is volgens mij redelijk eenvoudig mbv. een stuk touw/ketting en een S-haak op iedere willekeurige plek in de voortent of wagen op te hangen. Moet ie wel buiten in het volle licht de hele dag "opladen", eenmaal opgeladen zou hij dan 3 uur op volle sterkte moeten branden.

Of het werkt is een tweede, maar 1 mee om uit te proberen is best een optie denk ik (ik weet niet of de link werkt, maar dan kan je even zien wat ik bedoel) het is in ieder geval VEILIG met kinderen.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30177441

Goed idee. Nuon had laatst ook een aanbieding. Betreft een buitenlamp met een los zonnepaneeltje. Lijkt me beter dan een zonnepaneeltje boven op de lamp. Want dan kun je de lamp binnen laten hangen en het zonnepaneeltje via de kabel buiten op de tent, of om het even waar. In ieder geval in de zon.
wat betreft een looplamp, de Action heeft er een voor 8 of 9 euro. Heb ik zelf ook in mijn garage. Kan ca. 6 uur branden. kan zowel met 12 volt als met 220 worden opgeladen. Opladen via de auto hou ik altijd rekening mee met spullen die we aanschaffen voor de vakantie. Ben je tenminste niet afhankelijk van stroom op de camping.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:Welk type lamp ??
« Reactie #13 Gepost op: april 12, 2010, 02:21:10 pm »

Goed idee. Nuon had laatst ook een aanbieding. Betreft een buitenlamp met een los zonnepaneeltje. Lijkt me beter dan een zonnepaneeltje boven op de lamp. Want dan kun je de lamp binnen laten hangen en het zonnepaneeltje via de kabel buiten op de tent, of om het even waar. In ieder geval in de zon.
......
Of het zonnepaneeltje in het licht van de lamp van de buurman/vrouw of die van de camping eigenaar.  ;) ;)
Dus één felle lamp nodig en de rest van de camping kan met de zonnepaneeltjes "licht aftappen". Nu zouden ze nog draadloos moeten worden die paneeltjes  :J :H
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Welk type lamp ??
« Reactie #14 Gepost op: april 12, 2010, 03:00:56 pm »

dus je zonnepaneel onder je eigen lamp, en je kan blijven lezen!!! de hele nacht,... en ,.... en nacht,.... en....  :#
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal