alternatief voor bandenmaat 5.20 - 13

Gestart door p_stol, april 15, 2010, 10:12:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

p_stol

Hallo,

We zijn sinds vorig jaar in het bezit van een Alpen Kreuzer Prestige als bagagewagen. De banden
moeten echter vervangen worden. Nu zitten er nog Pneumant 5.20 - 13 banden onder.
Kan iemand mij vertellen wat ik als alternatief er op kan laten zetten?

Mvg
Paul Stol

meeder

Een 135x13 komt er het dichtste bij in de buurt. De 5.2x13 is eigenlijk een 130x13.
De 135 is dus een paar milimeter breder en een fractie groter qua diameter.

http://www.carbibles.com/tyre_bible.html

p_stol

Bedankt voor je reactie. Ik heb ook via een bandenhandel de volgende maten doorgekregen:
155/R13
165/R13 of 165/80/R13.

Ik zal ook even neuzen op de link die je gestuurd hebt.

Paul

meeder

Je moet denk ik het meeste oppassen met de breedte van de banden.
5.2 inch is ongeveer 132mm, dus een 135 band op een 13 inch velg komt het dichtste hier bij in de buurt.

p_stol

Ik heb de velgmaat bekeken en dat is: 4J13H1. Dus daar zouden de 130/13 ook op moeten passen?

meeder

Dat zou je even moeten navragen bij de bandenboer, maar als het een normale 4Jx13 velg is dan zou een 135R13 band er op moeten passen.

papajur

Onder onze vw zaten 5.20-10 banden.

Deze maat kon ik niet meer krijgen ,op advies van de bandenboer 5.00-10 onder gezet.
Dit zijn "ballon"bandjes  banden met 145r10   of 145r13 zijn radiaal banden.

Volgens mij zit het verschil in de manier waarop het karkas gevlochten wordt.
Let ook op de draag kracht (wordt aangegeven in ply ,ply4,ply6ply8 enz.)

De banden die ik er nu onder heb kunnen 500 kg per band dragen en mogen 140 km/u.
Dat vind ik zeer ruime marges.

Om een lang verhaal langer te maken ;als je een band hebt laag laad vermogen (bijv 200kg) rij je de band zo kapot ook al is -ie nieuw
en met hoge snelheids keuring.

Maar vraag het vooral aan de bandenboer zelf die heeft er meer verstand van dan ik
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

stkl

Citaat van: papajur op april 16, 2010, 11:28:41 AM
Deze maat kon ik niet meer krijgen ,op advies van de bandenboer 5.00-10 onder gezet.
Dit zijn "ballon"bandjes  banden met 145r10   of 145r13 zijn radiaal banden.
als ik mag vragen: wat rekent de bandenboer nou zo voor een nieuw setje?
Heb al wat gegoogled maar vindt steeds banden mét velg.

papajur

IK was 75 e kwijt.

Dit is wel een kleine zelfstandige,geen kwikfit profile ofzotets.
imo zijn dat grote zaken "waar veel lampen branden"(die jij betaald om brandende te houden)
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

coinoperator

De meeste oude vwouwagens hebben diagonaalbanden...
Ook wel bekend als pangbandjes, je komt ze regelmatig tegen..............
.
.
.
.
..............In de berm van de Autoroute du Soleil :# :# :#

Zelfs al koop je een nieuwe kar en er worden standaard diagonaalbanden op geleverd dan die er meteen afhalen en een stel radiaalbanden halen want dat kan je erg veel ellende schelen...
Vergeet het reservewiel niet.

papajur

Citaat van: coinoperator op april 19, 2010, 05:34:12 PM
De meeste oude vwouwagens hebben diagonaalbanden...
Ook wel bekend als pangbandjes, je komt ze regelmatig tegen..............
.
.
.
.
..............In de berm van de Autoroute du Soleil :# :# :#

Zelfs al koop je een nieuwe kar en er worden standaard diagonaalbanden op geleverd dan die er meteen afhalen en een stel radiaalbanden halen want dat kan je erg veel ellende schelen...
Vergeet het reservewiel niet.

Kun je dit onderbouwen??
Waarom is het een beter als het andere?
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

meeder

Noem eens een vouwwagen die nu nog met diagonaal banden geleverd wordt...

meeder

Tijdens het versnellen, remmen, bij het nemen van bochten en het rijden met hoge snelheid werken krachten op de band in die hem proberen te vervormen. Daardoor verminderen de prestaties van de band. Bij de diagonaalband zorgen die krachten voor wrijving tussen de diagonaal over elkaar geplaatste lagen waardoor de band sneller slijt en het karkas minder stevig wordt. Bij een radiaalband plaatst men de kunststofvezels haaks op de looprichting waardoor hij beter weerstand biedt aan de middelpuntvliedende kracht.

bron: Wikipedia :)

Een diagonaalband zal, zeker bij een te lage bandenspanning, sneller heet worden waardoor er meer gevaar is voor een klapband.
Zowiezo geldt dat je moet zorgen dat de banden de juiste spanning hebben.

Veel gestelde vragen
Bandenspanning voor banden onder caravans en aanhangers

Gebruik voor de banden op de achteras van uw auto de maximale bandenspanning wanneer u met een caravan rijdt. Het wordt aanbevolen de volgende bandenspanningen voor personenwagenbanden niet te overschrijden:
Banden t/m snelheidssymbool T    3,2 bar
Banden met snelheidssymbool H, V en W   3,5 bar
Reinforced / Extra Load banden     3,5 bar

Voor banden onder caravans is het verstandig om voor versterkte banden te kiezen vanwege de vaak grote belading van caravans. Deze banden hebben een aangepaste constructie. De keuze kan worden gemaakt tussen bestelwagenbanden (commercial banden) of Reinforced (RF) / Extra Load (XL) personenwagenbanden.

Voor de banden onder uw caravan of aanhanger adviseren wij over het algemeen de volgende spanningen:

Personenwagenbanden       3,0  bar
Personenwagenbanden Reinforced / Extra Load   3,5  bar
Bestelwagenbanden (C) banden     3,75 bar

Vouwwagens en kleine aanhangers zijn vaak uitgerust met ?high speed trailerbanden?. Bij deze banden is de bandmaat en de karkassterkte (aangeduid met ply rating getal of load index) zeer bepalend voor de hoogte van de bandspanning.

Voor de tabel zie: http://www.vredestein.nl/Onlineadvies_veelgesteldevragen.asp?UsersessionID=75550044&FaqID=42

papajur

Kijk weer wat geleerd.

Toch denk ik wel dat als je een "zwaardere" diagonaal band monteerd je beter af bent dan een radiaal die net aan het gewicht zit.

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

meeder

Citaat van: papajur op april 21, 2010, 06:45:06 AM
Kijk weer wat geleerd.

Toch denk ik wel dat als je een "zwaardere" diagonaal band monteerd je beter af bent dan een radiaal die net aan het gewicht zit.

Een band die op de grens van z'n draagkracht is geeft zowiezo een grotere kans op problemen, ongeacht het een radiaal of diagonaal band is.