fiets monteren

Gestart door stkl, april 22, 2010, 10:39:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

stkl

Ik ben nog op zoek naar een goede manier om 2 fietsen mee te nemen op vakantie.
De makkelijkste optie: twinny load op dissel, (hier heb ik een steun voor) valt gelukkig af vanwege de te hoge kogeldruk  :I
Over blijven dan:
1- gootjes op het dak van de vw
2- gootjes op het autodak
3- fietsen plat en "los" op het vw dak.

1- is lastiger met uitklappen en de rails op de klep moet wat aangepast worden
2- is lastiger om de fietsen erop te hijsen
3- geeft misschien gaten in het polyester deksel bij die hollandse drempels of gaten in de weg

Gootjes zijn er trouwens nog 's in 2 smaken:
wielen omhoog (fixatie mbv zadel+stuur) of in de goot

Wie heeft er ervaring / tips?

Richard

Citaat van: stkl op april 22, 2010, 10:39:46 PM
Ik ben nog op zoek naar een goede manier om 2 fietsen mee te nemen op vakantie.
De makkelijkste optie: twinny load op dissel, (hier heb ik een steun voor) valt gelukkig af vanwege de te hoge kogeldruk  :I
Over blijven dan:
1- gootjes op het dak van de vw
2- gootjes op het autodak
3- fietsen plat en "los" op het vw dak.

1- is lastiger met uitklappen en de rails op de klep moet wat aangepast worden
2- is lastiger om de fietsen erop te hijsen
3- geeft misschien gaten in het polyester deksel bij die hollandse drempels of gaten in de weg

Gootjes zijn er trouwens nog 's in 2 smaken:
wielen omhoog (fixatie mbv zadel+stuur) of in de goot

Wie heeft er ervaring / tips?

Waarom geen vouwfietsen?, tenzij  je tourfietsen wilt gebruiken voor grote afstanden?
Of waarom geen fietsen huren ?

Yella

Kun je geen bagagerek maken op het deksel zoals bij de Camp-let?
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

panevino

Ik heb dezelfde overwegingen gehad. Later is de, goede, optie erbij gekomen om vouwfietsen mee te nemen. Kost wel weer extra geld om het aan te schaffen, maar dan heb je wel een gemakkelijk en goed transporteerbaar vervoermiddel.

Gewone fietsen doe ik bij voorkeur op het 'dak' van de vouwwagen in fietsdragers. Je geeft keurig de nadelen aan en wat mij betreft is schade de grootste nog-go. Het iets langer bezig zijn bij het uitklappen van de kar is maar een marginaal verschil t.o.v. opzettijd. Het kost je misschien 5-10 minuutjes namelijk om de fietsen en het rek van je kar af te halen

Wat mij ideaal lijkt, is 1 mountainbike, voor de sport, voor mij. Dan 2 fietsen voor de kinderen EN 2 vouwfietsen voor papa en mama. De laatste 2 kun je op het dak van je vw monteren tussen de fietsdragers in. Een pakketje vouwfiets is vermoedelijk wel zonder schade-gevaar te vervoeren op het vw-dak.
// Marcellino Pane e Vino \\

stkl

Onze vw:

De stang bovenop in het midden is de poot vh deksel.
Als ik vlak daarachter een dwarsbuis maak (hoe is de vraag?) dan zou er een fietsen-op-z'n-kop-gootje van daar naar de achterste rails lopen. Fietsen staan dan in de rijrichting. Zo'n goot is korter dan een waar de wielen in komen en kan misschien wel blijven hangen als ie niet uitsteekt. (past misschien net)

CiteerKun je geen bagagerek maken op het deksel zoals bij de Camp-let?
Ik heb zo gauw geen beeld van een Camp-let bagagerek maar er staat me wel een berichtje bij van de kosten van zo'n rek ? 150,- en daar komen gootjes ed. dan nog bij.
Voor een vw van ? 150,- niet echt in verhouding. Bovendien zitten we met de poot die moet kunnen scharnieren.

Citeer... vouwfietsen mee te nemen...
Gewone fietsen doe ik bij voorkeur op het 'dak' van de vouwwagen in fietsdragers.

Goede vouwfietsen zijn echt duur. Daar zou ik mee kunnen leven als we ze ook voor woon/werk ofzo zouden gebruiken. Voor een paar weekjes per jaar vind ik het niet waard. Probleem is ook de stalling thuis en de montage van een kinderzitje levert ws. ook wat probleempjes ook.
Goedkope vouwfietsen zijn echt ellendig, ik heb er eentje gehad  :(

Maaruh: wat voor dragers heb je op het vw dak en hoe zijn ze gemonteerd?

CiteerOf waarom geen fietsen huren ?
Omdat we goede fietsen hebben, omdat het huren voor een hele vakantie aardig in de papieren loopt, omdat je soms van die hele gare fietsen mee krijgt, omdat er niet overal fietsen verhuurt worden, omdat...
maar misschien wel de minst slechte optie, wie weet

panevino

Bij onze wagen zit het zo :

(hopelijk is het een beetje te zien op deze donkere foto)

Als ik het vertaal naar jullie kar, dan zou je dus 2 dwarsbalken moeten monteren aan het metalen frame op de klep. Die balken moeten dan iets hoger uitkomen dan de poot. Op die balken kun je dan de fietsdragers monteren.

stkl

Citaat van: PaneVino op april 23, 2010, 10:37:41 AM
Bij onze wagen zit het zo....

foto vd beveiligde server afgehaald en opgehelderd:

Dankje...
Ja, aan zoiets zit ik te denken.
Zou mijn huidige frame daar op berekend zijn?

panevino

Het frame is natuurlijk vrij belangrijk. Alle krachten komen daar op terecht. Met 2 dwarsbalken heb je echter wel 4 verdeelpunten van de totale kracht. Als je aan het frame trekt en je rukt het niet gelijk los, dan zou het wel moeten kunnen denk ik.

caspar

kan je niet beter zo,n ding kopen en iets aanpassen zo dat hij op je wagen kan
lijkt me iets vlugger te gaan dan gootjes en moertjes en andere frutsels er aan schroeven  :P :P

http://link.marktplaats.nl/341076444
http://link.marktplaats.nl/340221921

panevino

Ik zie niet zo snel bevestigingspunten voor die grote frames.

stkl

Ik zou ook niet weten waar ik zo'n gevaarte op de camping zou moeten laten.
Of zit er ook doek bij zodat je een bijzet-bungalow tent kunt maken?
Maar idd, is niet te monteren.

stkl

okido...
hier weer effe een vraagje:
Wat voor materiaal zou ik kunnen gebruiken voor de dwarsdragers?
Ik heb inmiddels fietsgootjes gekocht. Ik moet zeggen dat de uitvoering me enigzins verbaasde.
Ze zijn voornamelijk gemaakt van "krom gescheten blik".
Dikke stalen kokerprofielen zoals ik eerst in gedachten had, lijken we wat overdreven om ze op te monteren.
Wie helpt me aan een indicatie van wat zoal geschikt is (materiaal en wanddikte enzo)
Misschien dat een wat dikker en breder alu profiel ook geschikt is?

caspar

alu koker profiel is ook te koop en erg sterk en licht dus ik zou daar voor gaan  :J

stkl

Citaat van: caspar op april 30, 2010, 12:36:35 PM
alu koker profiel is ook te koop en erg sterk en licht dus ik zou daar voor gaan  :J
en dan denk je aan.... dikte / hoogte / breedte ?

caspar

Citaat van: stkl op april 23, 2010, 10:20:21 AM
Onze vw:
[/URL

vraagje die ophogingen op je klep kan je daar niet iets van een U profiel op plaatsen dat je daar de fietsen in zetmet riempjes onder je U profiel om je banden vast te zetten