fietsendrager op dissel

Gestart door rondo, april 28, 2010, 08:43:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rondo

Kan iemand vertellen hoe het zit met de draaicirkel van de auto wanneer er een fietsendrager op de dissel staat?
Manlief denkt het misschien te krap wordt om te draaien  :N

meeder

Daar moet je inderdaad wel rekening mee houden. Nu zal het met normaal rijden wel meevallen, maar met achteruit rijden moet je toch wel oppassen met die fietsen op de dissel.

Steven

Prachtig natuurlijk fietsen op de dissel, maar houd ook reken met de kogeldruk.

meeder

Kogeldruk is ook zeker belangrijk en wordt vaak onderschat.
Je moet wel heel veel ballast achter de as van de vouwwagen kunnen leggen om het gewicht van de fietsen weg te werken.

Bovenop de vouwwagen is altijd nog de beste methode als er een imperiaal voor je vouwwagen is.

CEO

Om kogeldruk te verlagen ballasten veel mensen (inclusief ikzelf) de klapper aan de achterzijde. Houdt er wel rekening mee dat een klapper een allesbehalve stijf frame heeft.

Als je voor en achter zwaar bent (en dus niet in het midden) zal de wagen bij bobbels heftiger bewegen. Als je niet te zwaar belast is dat niet direct een probleem, in het extreme kan dit zeer heftige bewegingen opleveren bij bijv. het inhalen van een vrachtwagen, rijden op de belgische snelwegen etc. Hoewel de wagen (in ons geval) keurig recht blijft, wordt hij wel pringeriger als we voor-en-achter belasten. Bij evenredige belasting ligt de wagen aanzienlijk rustiger achter het voiture.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

meeder

Om dit te illustreren staat er op de KCK site een leuk filmpje:


screech

wauw leuk gedaan! niet leuk om mee te maken.

rondo

Filmpje is inderdaad erg beeldend!
We gaan nog eens goed bedenken hoe de fietsen mee gaan, bedankt in ieder geval voor het meedenken en de info  :W