Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Ideale kogeldruk  (gelezen 8801 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenSt

  • Gast
Ideale kogeldruk
« Gepost op: juni 02, 2010, 08:36:24 am »

Gaaf dat er forums als dit bestaan. Complimenten aan iedereen die dit in stand houd

Ik heb al veel antwoorden gevonden op kogeldruk maar nog niet het antwoord dat ik zoek. Aanstaande zomer gaan we weer op vakantie met de vouwwagen (Jametic). De auto kan een kogeldruk aan van maximaal 75kg. Tot mijn schrik kwam ik er met Pinksteren achter dat de kogeldruk 30 kg was.

Mijn vraag is wat nu de ideale kogeldruk is: wat is het veiligst en is dit automatisch ook het meest energiezuinig voor het verbruik van de auto
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Ideale kogeldruk
« Reactie #1 Gepost op: juni 02, 2010, 08:46:13 am »

Gaaf dat er forums als dit bestaan. Complimenten aan iedereen die dit in stand houd

Ik heb al veel antwoorden gevonden op kogeldruk maar nog niet het antwoord dat ik zoek. Aanstaande zomer gaan we weer op vakantie met de vouwwagen (Jametic). De auto kan een kogeldruk aan van maximaal 75kg. Tot mijn schrik kwam ik er met Pinksteren achter dat de kogeldruk 30 kg was.

Mijn vraag is wat nu de ideale kogeldruk is: wat is het veiligst en is dit automatisch ook het meest energiezuinig voor het verbruik van de auto


Een lagere kogeldruk is niet erg, maar zorg dat het gewicht gelijkmatig is verdeeld over de achter en voorkant en per band.
Optisch kun je ook e.e.a. zien.  zorg dat de wagen met vouwwagen op een rechte stuk weg staan en kijk hoe de auto en vouwwagen staan....
Hangt de achter kant tever omlaag zeg maar alsw een doorgesneden bal (Boogje )ten opzichte van het midden  dan wat gewicht naar de dissel kant verplaatsen
en is het een kom vorm...dan wat gewicht naar achteren plaatsen....
Let ook op dat de auto niet tezwaar is beladen kijk naar de vering van de auto....

s6
Gelogd

JeroenSt

  • Gast
Re:Ideale kogeldruk
« Reactie #2 Gepost op: juni 02, 2010, 08:56:49 am »

Dank voor je reactie

Heeft je kom en boogvorm nog invloed op het benzineverbruik?
En er is dus geen ideale berekening te maken (bijvoorbeeld 10% onder max kogeldruk is altijd het beste of zo)
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Ideale kogeldruk
« Reactie #3 Gepost op: juni 02, 2010, 09:04:20 am »

Denk niet dat het  benzine verbruik erg word beinvloed...wel dat de achterkant op de grond kan komen als je over een vluchtheuvel rijdof door een kuil rijd.
of je dissel komt op de grond en je lichtkabel die dan beschadigd kan raken met alle gevolgen vandien...
Gelogd

JeroenSt

  • Gast
Re:Ideale kogeldruk
« Reactie #4 Gepost op: juni 02, 2010, 09:41:11 am »

Ik vraag het omdat mijn boerenverstand zegt dat als de vouwwagen achterover hangt (te lage kogeldruk de auto tegen houdt en de auto dus harder moet werken maar dat zal dan wel niet kloppen?!?
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk: kampeermiddel : HK Flyer Bedouin
Re:Ideale kogeldruk
« Reactie #5 Gepost op: juni 02, 2010, 09:48:04 am »

Even een correctie: Rijden met een erg lage kogeldruk is ook gevaarlijk. De aanhanger breekt dan namelijk veel makkelijker uit. Bij hobbels gaat ie dan met name eerder 'draaien' en stuiteren.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Richard

  • Gast
Re:Ideale kogeldruk
« Reactie #6 Gepost op: juni 02, 2010, 09:56:13 am »

Even een correctie: Rijden met een erg lage kogeldruk is ook gevaarlijk. De aanhanger breekt dan namelijk veel makkelijker uit. Bij hobbels gaat ie dan met name eerder 'draaien' en stuiteren.

Dit merk je dus ook met een lege aanhanger...dus moet eigenlijk wel bekend zijn bij iedereen die met een aanhanger rijd of in dit geval met een vouwwagen...,maar dan rijd je ook meestal harder als 90 km/u .
en op een slecht wegdek rijdt je ook niet snel...normaal gesproken uitzonderingen daar gelaten...
Stuiteren wordt vaak veroorzaakt door verkeerde gewichtverdeling....
Gelogd

JeroenSt

  • Gast
Re:Ideale kogeldruk
« Reactie #7 Gepost op: juni 02, 2010, 11:55:43 am »

Dat is inderdaad wel bekend. Ik leg boodschappen en boeken op de assen.

Ik ben benieuwd of er iemand is die antwoord op de vraag heeft welke kogeldruk het minste benzineverbruik oplevert (of dat het geen verschil uitmaakt)
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.686
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Ideale kogeldruk
« Reactie #8 Gepost op: juni 02, 2010, 01:48:28 pm »

De totaal te vervoeren massa veranderd niet. Zolang je binnen de veilige marges blijft (dus geen extremen doorhangen) zal het brandstofverbruik hooguit marginaal veranderen. Dat heeft dan naar mijn gevoel vooral te maken met de stroomlijn.

In beginsel levert een hogere kogeldruk een stabielere aanhanger op. Uiteraard binnen de veilige marges... Let er wel op dat je je klappert niet voor en achter zwaar belast: dit levert een springerige wagen op.

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk: kampeermiddel : HK Flyer Bedouin
Re:Ideale kogeldruk
« Reactie #9 Gepost op: juni 02, 2010, 03:57:43 pm »

Hoe stabieler de aanhanger, des te minder vermogen kost het om hem te trekken, dus des te zuiniger rij je.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

marcel.s

  • Gast
Re:Ideale kogeldruk
« Reactie #10 Gepost op: juni 02, 2010, 04:41:23 pm »

er huist hier volgens mij ook nog een filmpje rond in een topic, daar kun je zien wat er gebeurd met verkeerd beladen .
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Ideale kogeldruk
« Reactie #11 Gepost op: juni 02, 2010, 08:19:54 pm »

In het instructieboekje van de Jametic zul je kunnen lezen dat de kogeldruk tussen de 35 en 50 kg ongeveer moet zijn. Let ook op  de bandendruk. Ca. 2,5 Bar voor de Jametic. staat ook op de banden zelf. Niet doen wat veel wordt geadviseerd, 3 Bar of meer.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Steven

  • Gast
Re:Ideale kogeldruk
« Reactie #12 Gepost op: juni 03, 2010, 06:31:52 am »

« Laatst bewerkt op: juni 03, 2010, 06:33:53 am door Steven »
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal