reparatie deksel Flyer met polyester reparatie set

Gestart door muis, juni 27, 2010, 12:37:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

muis

Tijdens het Klapweekend 2010 heeft Marcel.s een reparatie uitgevoerd aan de de deksel van de Holtkamper Flyer van Bsb2010. We hebben hiervan een fotoverslag gemaakt.


1 de scheur


2 goed schuren met fijn schuurpapier


3 Meng de Polyesterhars met ca. 3% Verharder in een bakje.


4 Smeer de geschuurde ondergrond in met
het mengsel.


5 Leg de glasvezelmat op de scheur




6 Smeer ook deze goed in met de gemengde polyesterhars (de mat moet dan doorzichtig worden).


7 Na uitharding (ca. 20 minuten) het oppervlak bijschuren en evt plamuren en lakken. Bsb2010 heeft ervoor gekozen nieuw zeil eroverheen te leggen.






Hans-K

#1
Mooi gedaan en een duidelijke instructie voor een mooie reparatie.  Toch een kleine opmerking bijschuren kan niet afschuren wel
Ook kan je een scheur stoppen met verder te scheuren door eerst een klein gaatje te boren op de uiteinden van de scheur

muis

#2
 :W  :#

Dit was uitwisseling van kennis optima forma. Dat maakt het Klapweekend extra leuk :J :J

coinoperator

Citaat van: Hans-K op juni 27, 2010, 01:13:57 AM
Mooi gedaan en een duidelijke instructie voor een mooie reparatie.  Toch een kleine opmerking bijschuren kan niet afschuren wel
Ook kan je een scheur stoppen met verder te scheuren door eerst een klein gaatje te boren op de uiteinden van de scheur

Nog beter is meerdere kleine gaatjes te boren rondom de scheur en evt. zelfs wat groefjes te frezen en daar apart even wat glasvezels in te leggen (moet je wel een bovenfrees hebben)
Hierdoor krijg je een veel betere hechting, helaas zie je erg vaak zulke overlapstukken gewoon loslaten.

marcel.s

Citaat van: coinoperator op juni 27, 2010, 10:01:24 AM
Nog beter is meerdere kleine gaatjes te boren rondom de scheur en evt. zelfs wat groefjes te frezen en daar apart even wat glasvezels in te leggen (moet je wel een bovenfrees hebben)


tja die had ik niet in mijn tent liggen .

@Muis leuk geworden hoor ,polyester voor dummys :#

caspar

ik ga op vakantie en neem mee
mijn workmate. bovenvrees .hilti .beitels van 10 tot 50 mm .oja francis om te helpen bij de dingen vast houden  :H :H :H
nee hoor vind het mooi gedaan voor een klusje op de camping waar je maar en weekeind staat  :nl :nl :nl :nl

coinoperator

Ja thuis uiteraard he....
zelfs ik neem geen bovenfrees mee op vakantie

caspar

owwwwwwwwwwwwwwwwwww dacht al  :H :H :H :H

maar nu weer ontopic :nl

coinoperator

Oke dan, hier is uw hulp bij probleempjes met polyesther,
Onderstaande methode is ook goed bruikbaar op zeilboten en dergelijke.

Na deze noodreparatie thuis eventje de boel zodanig aanpakken dat het ook heel blijft.
Polyesther is makkelijk materiaal om zelf te verwerken maar regel nr.1 is zorg voor goede hechting.
Door fijn te schuren haal je de hechting weg, je moet dus de boel even wat rigoreuzer aanpakken.

Trek de noodlaag er af, een klein tikje is al genoeg of met even drukken van de scheur laat het meteen los.

De scheur in kwestie uitslijpen tot een kom van zeker tien cm breed die bijna tot het oppervlak van de andere kant komt en uiteraard ruim voorbij de uiteinden van de scheur, je gaat dus echt een knots van een kuil maken met als doel een nieuwe dikke goed aan het oude materiaal hechtende laag aan te brengen.
Je slijpt dus echt vele centimeters ver rondom de scheur het materiaal weg, zuinigheid is hier precies wat je niet moet doen.
Dan met een scherpe beitel in dit komvormige deel naar buiten toe het oorspronkelijke materiaal splijten.
SCHUUR NIET, hoe ruwer, grover splinteriger het oppervlag is hoe beter, je wilt hechting tenslotte.
Glasvezel zoveel mogelijk in alle kieren en andere gaten die je in het originele materiaal maakt leggen.
KRUISLINGS MEERDERE MATTEN verwerken.
Lagen met 2 tot tot 3 tegelijk opbouwen in goed laten uitharden,
Probeer het niet netjes glad te krijgen maar laat het oppervlak van deze opbouw lekker ruw, opstaande glasvezels enzo zijn SUPER.
pas zéér goed op dat je tussendoor de lagen niet aanraakt, deze niet nat worden oid.
Pas bij de laatste laag mag je met een plamuurmes oid de bovenlaag glad proberen te krijgen.
Dan netjes gladslijpen met een lammellenschijf en zeer goed afwerken met de juiste lak.

famprima

Citaat van: caspar op juni 27, 2010, 12:12:55 PM
ik ga op vakantie en neem mee
mijn workmate. bovenvrees .hilti .beitels van 10 tot 50 mm .oja francis om te helpen bij de dingen vast houden  :H :H :H

Vrachtauto dus!