nog een keertje oplooprem

Gestart door Leeuwhans, augustus 11, 2010, 11:18:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leeuwhans

Hoi,
Ik ben ook volkomen leek op gebied van aanhangwagens aan auto's. Ben nog niet verder gekomen dan een fietsenrek op de trekhaak. Omdat wij een Toyota Aygo hebben en we op niet al te lange termijn een vouwwagen (klapper) willen aanschaffen kijken we nu uit naar een auto die dat mag trekken. Bij de specificaties van de Fabia Greenline lezen wij maximaal trekgewicht ongeremd 450 kg en geremd 1000 kilo. Ik weet al dat dit iets te maken heeft met een rem op de vouwwagen. Maarrr  hoe zit dat nu precies. Als ik ga remmen gaat de vouwwagen dan ook remmen? Ik veronderstel dat een geremde vouwwagen duurder is dan eentje zonder. Dus dat kan een Nederlandse reden zijn om een ongeremde wagen te kopen. Zeker als we de meeste spullen gewoon in de auto kunnen opbergen. Daardoor wordt de auto nog zwaarder t.o.v. de klapwagen.
Is er ook onderhoud aan zo'n oplooprem? Moet die periodiek een beurt hebben?
En let wel, ik heb de indruk dat hier veel knutselaars zijn. Ik ben niet zo'n knutselaar, dus niet de hele dag in de weer met (zelfgemaakte haringen) wigjes en andere dingetjes. Als ik met vakantie ben wil ik uitrusten, fietsen en wandelen. En op zijn tijd een biertje.

Hans-K

Ik zou altijd kiezen voor een geremde vouwwagen. Bij een ongeremde drukt het gewicht altijd mee bij het remmen van de auto. Dit is niet het geval bij een geremde en zeker in de bergen bij een afdaling heeft dat vele voordelen. Denk maar aan het ontzien van de remvoeringen en remblokken van de auto.
Ook bij het losschieten van de vouwwagen van de auto (je moet er niet aan denken) gaat een ongeremde een ongeleid projectiel worden en bij een geremde slaat er de rem op. Dus veiligheid kiezen voor besparing in dit geval.

Succes met de aankopen en maak er wat moois van 

screech

Inderdaad gaat de vouwwagen meeremmen ald je hard(er) remt met de auto. Dit zorgt ervoor dat de vouwwagen stabiel achter de auto blijft liggen en veel minder gauw zal gaan slingeren.

Natuurlijk is een geremde vouwwagen duurder dan een ongeremde, maar volgens mij zijn nieuwe vouwagens niet eens meer te krijgen zonder oplooprem. En als ik het goed heb zijn alleen de echt oudere vouwwagens zonder oploopremuitgevoerd.

Als ik het mag zeggen, en dat zou ik toch echt heel erg graag eentje met oplooprem erop nemen.

Er is geen soort APK voor vouwwagens, maar een oplooprem moet wel periodiek geolied worden en afgesteld worden. Als de rem te strak staat, dan remt je vouwwagen als het ware je auto af. Staat ie te los, dan loop je hetzelfde gevaar als rijden zonder oplooprem.

Herwin

#3
ik zou ook kiezen met oplooprem, heb zelf net de boel na laten kijken door de specialist
( mijn wagen remde ook niet meer naar behoren kwestie van afstellen) koste me 45 eurie gehele onderstel nagekeken,afstellen en alles waar nodig ingevet :# {vergeten erbij te zetten die van mij is ook van de bovag :K}

succes met de aankoop

martijn-wieteke

met oplooprem. Zeker te weten, veiligheid voor alles. je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als zoiets los schiet van de trekhaak.
Bij een aanhangerspecialist kan een Bovag "keuring" voor ?50 plaatsvinden. Is alles gecheckt en worden problemen verholpen.

nikkel1964

Als je een gebruikte wagen koopt, laat dan ook de terugrijautomaat controleren op juiste werking! Ik heb al eens bij iemand mee gemaakt dat de rem w?l en de terugrijautomaat niet werkt. Dat is lastig manoeuvreren...  ::)

Om het deel van de originele vraag "hoe zit dat nou precies?" terug te komen: Het gedeelte tussen koppeling en dissel is beweegbaar ("in te drukken"). Normaal als de auto trekt aan de VW is dit deel helemaal uitgetrokken. Als nu de auto remt dan zal de VW achter tegen de trekhaak van de auto aan gaan drukken omdat deze dan nog niet remt. Hierdoor wordt het bewegende deel ingedrukt en zal de rem bediend worden.

Deze zelfde rem wordt ook bediend door de losbreekbeveiliging, het kabeltje wat je apart aan de auto klemt. Als de wagen van de trekhaak schiet zorgt dit kabeltje ervoor dat de rem aangetrokken wordt en de de wagen niet als een blind projectiel over de snelweg dendert.

In het remmechanisme schuilt ook een probleem: als je achteruit gaat rijden met de kar dan wordt ook het deel tussen koppeling en dissel ingedrukt en gaat de wagen ook remmen.. Dat is uiteraard niet de bedoeling en daarom kennen we de terugrijautomaat. Hierbij wordt bij het achteruitrijden de diameter van de remblokken iets verkleind zodat je met "slepende" remmen toch achteruit kunt. Pas bij volledig aantrekken van de handrem stopt de werking van deze automaat en kun je niet meer voor- of achteruit.

Al met al: gewoon een wagen m?t oplooprem nemen! Stukken veiliger en bergafwaarts weet je precies het verschil!