Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Wie weet de oplossing (Vochtprobleem)  (gelezen 3637 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hemptje

  • Gast
Wie weet de oplossing (Vochtprobleem)
« Gepost op: augustus 18, 2010, 10:41:31 pm »

Vroeger kampeerde we met een tent met binnencabine/slaaptenten
Sinds enkele jaren met de vouwwagen Nu zijn we naar het zwarte woud geweest en zaten op 700 met hoogte
We hadden erg koude nachten en aangezien het nogal vochtig is bleef het tent doek vaak nat S'nachts voelde het tentdoek vochtig aan aan de binnenkant We hebben geen binnentent  Wie weet wat ik hier aan kan doen want het lijkt me ook niet zo gezond om zo vochtig te liggen
MVG Maggie
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2010, 07:19:12 pm door Alex »
Gelogd

Hans-K

  • Gast
Re:Wie weet de oplossing
« Reactie #1 Gepost op: augustus 19, 2010, 12:00:53 am »

Welk merk vw hebben jullie En is daar dan geen binnentent in te maken van b.v. een oude gewone tent?
Gelogd

waiter

  • Gast
Re:Wie weet de oplossing
« Reactie #2 Gepost op: augustus 19, 2010, 09:09:14 am »

Ik doe altijd mijn gaskacheltje even een half uur aan en het  binnendoek is droog, maar smorgens is het altijd wel wat vochtig door dat je met er met een paar man inligt te snurken.
Maar ik denk dat stoken de enige optie is.
Overigens denk ik om echt goed te liggen het raadzaam is een binnentent te gaan zoeken die er in past.
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Wie weet de oplossing
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2010, 12:14:33 pm »

Met de meivakantie hebben we het kacheltje gewoon aan gelaten
Gelogd

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:Wie weet de oplossing
« Reactie #4 Gepost op: augustus 19, 2010, 02:10:06 pm »

Een binnentent plaatsen helpt niets, nix, nul komma nul, tegen de hoeveelheid vocht (waterdamp) in de tent. Het voordeel is wel dat je dan minder snel tegen de natte buitentent aanligt, waardoor de overlast minder zal zijn.
Mensen en veel dieren produceren nu eenmaal aardig veel vocht bij de ademhaling en zweten. Dat verschilt overigens wel aanzienlijk per persoon. Ook bij het koken en verwarmen met gas of benzine komt veel vocht vrij!
Op de avonden, nachten dat de buitenlucht flink afkoelt en vochtig wordt (als bv. de motoren/auto's nat worden), zullen op de koudste tentdelen het teveel aan waterdamp in de tent, condenseren. Dat is dan meestal op het tentdoek en de metalen tentstokken. Het scheelt wel welk soort doek je hebt, katoen kan veel meer vocht opnemen/vast houden dan een kunststof doek.
Er is weinig meer aan te doen dan proberen buiten de tent te koken. Met minder mensen in de tent vertoeven is meestal geen optie.
Een kachel kan helpen tegen het condenseren, warmere lucht kan meer vocht opnemen/vasthouden dan koude lucht. Maar dit heeft wel weer z'n beperkingen als de kachel zelf waterdamp produceert en/of het zo warm wordt dat men meer gaat zweten. Een elektrische kachel zal meer effect hebben.
Ventileren is natuurlijk altijd nodig maar het effect in dit geval is maar matig omdat de buitenlucht ook al erg vochtig is.
Misschien dat vocht-absorbers (silicagel, elektrische systemen) effect hebben maar daar heb ik geen ervaringen mee.
Mmmm,........binnentent met absorberende silicagel wanden zou kunnen helpen. Wordt wel moeilijk opvouwen   :H  :H
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2010, 11:21:43 pm door Sidecarmaniac »
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Wie weet de oplossing
« Reactie #5 Gepost op: augustus 19, 2010, 06:50:20 pm »

wij leven en koken voornamelijk onder de luifel, alleen als het echt gezzellig regend gaan we binnen zitten.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.414
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re:Wie weet de oplossing (Vochtprobleem)
« Reactie #6 Gepost op: augustus 19, 2010, 07:22:47 pm »

Denk dat je weinig kan doen tegen de vocht.
Wij hebben trouwens wel het idee dat onze oude wagen met binnenhemel minder vochtig was.

Maar ik maak me er niet echt druk om want na een uurtje is alles vaak alweer droog.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

cinber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 10
Re:Wie weet de oplossing (Vochtprobleem)
« Reactie #7 Gepost op: augustus 19, 2010, 10:35:06 pm »

Ik was dit jaar ook in het zwarte wouid en ja smorgens een natte tent. Ook door de regen!! :H
Zodra de zon komt deed ik gelijk alles open. Was snel droog hoor.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk: kampeermiddel : HK Flyer Bedouin
Re:Wie weet de oplossing (Vochtprobleem)
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2010, 09:36:48 pm »

Als je stroom hebt werkt zo;n simpel halogeen-kacheltje van 400-800-1200 watt best goed. De warmte die daar vanaf komt is namelijk kurkdroog.  als het niet te koud is, zo ongeveer > 10 graden, dan stook een een tent van 4x3 best goed warm en droog.

In Zweden was het onze laatste week ook goed vochtig in de lucht. Je voelde het tentdoek om 21:30 al redelijk klam en nat worden. Diezelfde lucht krijg je ook binnen in je tent. Met de kachel op 1200W was het gewoon niet uit te houden zo warm, dus hebben we hem op 400W gezet en was het heerlijk!

Ik neem dat ding van EUR 10,- dus altijd mee. Ook in de zomer!
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal