elektrische kachel in de vouwwagen

Gestart door Yella, augustus 29, 2010, 03:32:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

panevino

De bovenste is een keramische en de onderste een halogeen. Die keramische heeft inderdaad een ventilator, die de warmte wegblaast. De warmte van de halogeen verwarming straalt er gewoon vanaf.

Ik heb beide soorten gehad. Van de halogeen alleen eentje met 3 buizen en 400-800-1200 watt. Misschien dat de keramische verwarming ietjes meer warmte gaf bij hetzelfde wattage. Ook is de het model compacter/kleiner.

De halogeen-straler geeft echter flink wat geel licht. Ik vond dat bij het gebruik van beide een mooi voordeel. Niet alleen gezellig licht, maar ook zie je waar de warmte vandaan komt. Voor mij een extra stukje veiligheid.
Als je met de kachel aan wilt slapen, dan kan het licht je misschien gaan storen, al ondervond ik dat nadeel niet.

De prijs van de keramische kachels is meestal 30,-, terwijl de halogeen stralers voor de helft te koop zijn. Geen groot absoluut verschil dus.

Puur als kachel heb ik dus geen echt verschil gevonden tussen deze 2. Je zou je keuze dus af moetne laten hangen van de overige verschillen (licht, vorm, grootte).
// Marcellino Pane e Vino \\

jari

Citaat van: PaneVino op januari 21, 2011, 09:49:29 PM
De halogeen-straler geeft echter flink wat geel licht. Ik vond dat bij het gebruik van beide een mooi voordeel. Niet alleen gezellig licht, maar ook zie je waar de warmte vandaan komt. Voor mij een extra stukje veiligheid.
Als je met de kachel aan wilt slapen, dan kan het licht je misschien gaan storen, al ondervond ik dat nadeel niet.

De prijs van de keramische kachels is meestal 30,-, terwijl de halogeen stralers voor de helft te koop zijn. Geen groot absoluut verschil dus.

Puur als kachel heb ik dus geen echt verschil gevonden tussen deze 2. Je zou je keuze dus af moetne laten hangen van de overige verschillen (licht, vorm, grootte).

Maar wat is nou beter??
Is de een beterder dan de ander en welke geeft er meer warmte.
Laat jij je kachel in de nacht aan staan????
Jevipro

panevino

Ik vond geen van de 2 kachels beter. Mijn ervaring is dat ze eenzelfde hoeveelheid warmte afgaven bij eenzelfde wattage. Wat mij betreft kun je dus niet te kiezen op basis van 'wat is beter', maar op basis van die andere kleine dingen.

In principe gaat de kachel 's nachts uit bij ons. Een enkele keer heb ik hem wel eens wat langer aangelaten, tot 3 of 4 uur of zo en daarna uit gedaan. Dat was bij temperaturen rond het vriespunt of lager.

jari

Citaat van: PaneVino op januari 21, 2011, 10:45:25 PM
Ik vond geen van de 2 kachels beter. Mijn ervaring is dat ze eenzelfde hoeveelheid warmte afgaven bij eenzelfde wattage. Wat mij betreft kun je dus niet te kiezen op basis van 'wat is beter', maar op basis van die andere kleine dingen.

In principe gaat de kachel 's nachts uit bij ons. Een enkele keer heb ik hem wel eens wat langer aangelaten, tot 3 of 4 uur of zo en daarna uit gedaan. Dat was bij temperaturen rond het vriespunt of lager.

oke dank je voor je snelle reactie
Jevipro

primaxyes

Citaat van: caspar op januari 21, 2011, 08:18:40 PM
als je die tristar verplaatst krijg je het ook overal warm  ::) ::)
luiheid voorziet de mens :P

screech

De voordelen (vind ik) van de keramische kachel, is dat je hem kan laten zwenken. Dus als je naast elkaar zit, en je wilt directe warmte hebben. Dan laat je hem lekker naar jullie alle twee zwenken. Hij is kleiner dan de (Tristar) halogeen kachel, en de keramische vind ik degelijker in elkaar gezet. Geen gerammel of iets dergelijks wat ik bij de halogeen variant (dunner plastic etc.) wel snel zou zien gebeuren.

Maar het nadeel is dan wel weer dat ie inderdaad meer kost dan de halogeen. Maar ik ben zelf nog wel van het principe "goedkoop is duurkoop", dus koop ik liever iets degelijks wat goed en veilig is en lang(er) mee gaat.
Suc 6 met de keuze. 

panevino

Die halogeen-straler van mij zwenkt ook heen en weer (als je de turn-knop aan zet) en heeft omval-beveiliging. Wat dat betreft dus ook geen verschil.
Het kwaliteits-gevoel is wel aan de orde. De getoonde Alpina voelt steviger en duurzamer aan. Onze halogeen-straler is al een jaar of 5 oud en doet het ook nog prima.

Je ziet, dat het dus in de hele kleine verschilletjes gaat zitten  :J

CenC

Wij gebruiken ook die halogeenstraler, warmte genoeg en als het echt koud is gebruiken we een gasverwarming. Maar die vind ik een beetje eng.
Die halogeen heeft idd een gezellig licht, net een openhaardje...met wat  W:op...

biccie

wij hebben naast een keramisch zwenk kacheltje ook een zibro kamin kachel. die gaat op zibro olie.
we hebben een compacte uitvoering. hij heeft bijna geen stroom nodig, maar de warmte is enorm (en dus heeeeeerlijk).
het is een gesjouw met de vloeistof, maar de fles past in de dissel.
we hebben er in de meivakantie vorig jaar heel veel plezier van gehad.. het was toen erg koud en nat.
's nachts lieten we het keramische kacheltje in de tent draaien (overdag in het privésanitairhokje waar geen verwarming hing :( )
wij zijn best kou-kleumen, maar dit is goed te doen voor ons, het was gewoon al snel 22 graden in de tent of nog warmer als je wilt!
grtz, bianc

Alberik

Citaat van: biccie op maart 02, 2011, 09:23:19 PM
wij hebben naast een keramisch zwenk kacheltje ook een zibro kamin kachel.

Heb je wat meer info over de zibro kamin kachel.

jari

Citaat van: biccie op maart 02, 2011, 09:23:19 PM
wij hebben naast een keramisch zwenk kacheltje ook een zibro kamin kachel. die gaat op zibro olie.
we hebben een compacte uitvoering. hij heeft bijna geen stroom nodig, maar de warmte is enorm (en dus heeeeeerlijk).
het is een gesjouw met de vloeistof, maar de fles past in de dissel.
we hebben er in de meivakantie vorig jaar heel veel plezier van gehad.. het was toen erg koud en nat.
's nachts lieten we het keramische kacheltje in de tent draaien (overdag in het privésanitairhokje waar geen verwarming hing :( )
wij zijn best kou-kleumen, maar dit is goed te doen voor ons, het was gewoon al snel 22 graden in de tent of nog warmer als je wilt!
grtz, bianc

wat is dat nou voor kacheltje daar heb ik nog nooit van gehoord
Jevipro

nikkel1964

Dat zijn (van oorsprong) petroleumkachels. Ze branden ook op speciale olie van de fabrikant (die is aanmerkelijk duurder).

http://www.zibro.nl/petroleum-kachels/5.htm

Ze worden vaak als bijverwarming gebruikt om bijvoorbeeld één kamer te stoken zonder dat de hele CV aan hoeft.

biccie

wij hebben hem idd ook op zolder staan in de winter, omdat we daar geen verwarming hebben. hij geeft een lekkere warmte af ;)
en de olie is "duur", maar je doet er heel lang mee, hij is ook weer zuinig in gebruik.
en ja, op de camping is stroom inbegrepen, dus goedkopen om een el. kacheltje te gebruiken, maar die haalt de warmte van deze kachel niet.
een gaskachel is dan ook duur......en deze hadden we toch al voor de zolder, dus voor ons geen extra aanschaf. wij hebben de sr 25 geloof ik. een kleintje..
mijn vader heeft een grotere voor in de werkschuur, dat is pas een ding! jemig, bijna een sauna in de schuur :#

caspar

als je dichtbij belgie woont ga je olie in belgie kopen ik betaal op het moment ongeveer 90ct de liter en als het zo weer warmer wordt gaat het naar 70/80ct

famahbaas

Wij hebben een soortgelijke als de bovenste!

Hij bevalt erg goed.

Er zit en thermostaat op, en die hebben we s`nachts wel eens in het tussen deel gehad en dan op ca 14 gr.
En dan slaat hij vanzelf een paar keer aan s`nachts om de ergste kou eruit te halen.
En dat is eigenlijk alleen in het voorseizoen.

;)