Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omlaag

Auteur Topic: elektrische kachel in de vouwwagen  (gelezen 70111 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

muis

  • Gast
Re:elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #90 Gepost op: mei 07, 2011, 07:02:32 pm »

Wij hadden (met de nadruk daarop) een klein electrisch kacheltje die we afgelopen week weer gebruikte. Ineens begon hij licht te geven, en te smelten. hij schakelde wel uit na een tijdje. Nou hadden we deze al een paar jaar maar ik vond het geen fijn idee. We hebben er nog 1 die het prima deed

Dit is hetzelfde model als degene die wij hadden.
Gelogd

stkl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • Merk: kampeermiddel : Tago Settler -> Camplet Concorde -> AK Prestige
Re:elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #91 Gepost op: mei 07, 2011, 08:51:36 pm »

... hij schakelde wel uit na een tijdje. ...
Dat je daarop wacht :H
Gelogd

muis

  • Gast
Re:elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #92 Gepost op: mei 07, 2011, 09:08:28 pm »

Tja, ik heb een kerel met een te veel aan kennis o.a. qua electriek ::) Hij zette hem dus nog een keer aan, Toen ik het wel genoeg vond schakelde hij dus vanzelf uit
Gelogd

esentim

  • Gast
Re:elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #93 Gepost op: mei 07, 2011, 10:47:24 pm »

ben beneiuwd wat jullie vinden van de verwarmingstip die ik hoorde bij een vouwwagendealer:
keramische bloempot (zo'n bruine met een gat) op zijn kop op je gasfornuis zetten en gas aan. Krijg je schijnbaar een soort tegelkachel-effect van. Feit of fabel? Te verwachten nadelen van deze methode? Bijvoorbeeld qua verbruik?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #94 Gepost op: mei 08, 2011, 07:02:32 am »

ben beneiuwd wat jullie vinden van de verwarmingstip die ik hoorde bij een vouwwagendealer:
keramische bloempot (zo'n bruine met een gat) op zijn kop op je gasfornuis zetten en gas aan. Krijg je schijnbaar een soort tegelkachel-effect van. Feit of fabel? Te verwachten nadelen van deze methode? Bijvoorbeeld qua verbruik?
Die heb ik ook al eens gehoord. Maar verwacht toch niet daarmee de tent warm te kunnen stoken. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
De Tonysun bevalt prima. Maar voor de minder koude avonden gaan we toch nog kijken voor een electrisch kacheltje. Liefst een met een ventilator die weinig geluid maakt. Afgelopen week best koud gehad, 0 graden maandagochtend. De Tonysun laat ik niet doorbranden als we slapen, vinden we te gevaarlijk. De electrische ventilator die we nu hebben maakt te veel lawaai en zetten we dus al snel uit. Ook de warmte afgifte is niet denderend. Het verwonderde me eigenlijk dat de  kachel van 1000 Watt het nog deed bij 4 Ampere. Dat kan maar 880 watt trekken volgens de tabel.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.686
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #95 Gepost op: mei 08, 2011, 08:13:37 pm »

@Essentim: Werkt prima, maar voor iedere tent heb je een behoorlijke kachel nodig. Verbranden van gas geeft ook enig vocht, wat weer slecht is om eea warm te stoken. Het lijkt me een goede tip om incidenteel extra warmte te krijgen!

@Jellejawa: hoeveel kachels nemen jullie mee?
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #96 Gepost op: mei 08, 2011, 09:14:55 pm »

De tip met de bloempot is al vaak beproefd.
Mijn ouders hebben dat ook wel eens gedaan zo'n 35-40 jaar terug toen er nog niet een erg uitgebreid assortiment kachels was.

Het principe werkt ongeveer hetzelfde als een ouderwetse huiskamer gaskachel.
Door de verbranding van alleen gas krijg je warmte die stijgt en dan bovenin  de kamer/tent blijft hangen waarna deze door het dak verdwijnt.
De omgekeerde bloempot geeft daarintegen veel stralingswarmte die daardoor veel beter gevoeld kan worden.
Het is dezelfde warmte maar op een effiecientee manier toegepast.
Zo ook bij een die ouderwetse huiskamer kachel waar de warmte kwam van het apparaat dat de warmte straalde vooral de topplaat die vaak van dik staal of ijzer was/is gemaakt.
Veel moderne (gas)kachels die op de camping staan hebben een keramisch element voor de stralingswarmte.

Die eenvoudige bloempot van een paar kwartjes is zo gek nog niet ;)
Hoe groter hoe meer stralingswarmte
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

tinfoil

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 65
  • Merk: kampeermiddel : Pennine
  • Pennine Pullman 535 - 2006
Re:elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #97 Gepost op: mei 09, 2011, 12:35:19 pm »

wij gebruiken al jaren een electrisch kacheltje, nar volle tevredenheid.
Wel een beetje oppassen inderdaad met waar je 'm naartoe richt, maar verder geen probleem.

Niet gezien of dat hier voorbij gekomen is:
met name in Luxemburg (vraag me niet waarom) willen campings nog weleens het gebruik van een electrisch kacheltje verbieden.
Dat heeft voornamelijk te maken met de belasting van het electrisicteitsnet op de camping.
Dan is de bloempot een goeie oplossing; alleen wel een extra gasfles meenemen :-)
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #98 Gepost op: mei 09, 2011, 12:37:53 pm »

Ook in Nederland komt dat wel voor bij vooral kleinere campings. Niet vaak gelukkig, het is mij nog maar één keer overkomen. Maar wel prettig dat van te voren te weten, dan kun je maatregelen treffen.
Gelogd

esentim

  • Gast
Re:elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #99 Gepost op: mei 25, 2011, 10:36:30 am »

oke, over een weekje gaan we 6 dagen proefkamperen, dus ik neem mee: een grote keramische bloempot, een tonysun en een electrische kachel voor snachts? ::)
Gelogd

esentim

  • Gast
Re:elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #100 Gepost op: mei 29, 2011, 09:54:02 pm »

helaas, de tonysun-kloon (foetsie bij de Wit) blijkt niet rechtop in de bak te kunnen staan, dus is afgevallen (mag max 31 cm hoog zijn en is 33 cm). Dus een keramisch kacheltje gekocht en 2 teracotta bloempotten voor op het gasfornuis.....en nu maar hopen dat die combi ons warm houdt met hemelvaart.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #101 Gepost op: mei 30, 2011, 12:43:25 am »

Aangezien wij eigenlijk altijd in warme streken camperen hebben wij nooit behoefte gehad aan een kachel.

Nu stonden wij afgelopen weekend op een camping in Lochem (op uitnodiging van onze vrienden) en daar was het in de avond toch behoorlijk fris.
De eerste avond gingen wij in hun voortent zitten en hij pakte zijn electrische kacheltje erbij (in mijn gedachte kwam dit hele topic nog voorbij :J)
Ik moet zeggen hulde voor zo'n klein ding (800 watt) het haalde de kou uit de lucht en het werd zelfs een beetje warm.

Dus zelf ook maar zo'n ding bij obelink gekocht, werkt toch wel erg lekker vooral de zwenkfunctie, de truc is wel het ding zo laag mogelijk neer te zetten dan heeft ie het meeste effect.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

nikkel1964

  • Gast
Re:elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #102 Gepost op: mei 30, 2011, 09:30:57 am »

Afgelopen weekend in Bunnik had ik de -best koude- wind pal op de voortent staan. En aangezien ik geen zin had het kuipgrondzeil te gebruiken heb ook ik het 800W keramische kacheltje aangezet. Inderdaad laag plaatsen zodat de stijgende warme lucht maximaal effect heeft. Prima uit te houden zo!
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re:Re: elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #103 Gepost op: mei 30, 2011, 10:11:34 am »

Ik zet 'm juist op het opstapje. Bij stralingswarmte is het het lekkerst op je huid.
Gelogd

PaulPaul

  • Gast
Re:elektrische kachel in de vouwwagen
« Reactie #104 Gepost op: mei 30, 2011, 10:17:34 am »

Wij gebruiken al een aantal jaren een kleine halogeen kachel, 2 buisjes. Nou vond ik de laatste keer(voorjaar bij Lorely D) dat er niet meer zoveel warmte afkwam. Licht zat, dat dan weer wel. ;)
Het was ook een heel goedkoop ding, merk @!@%#@@54 STAR, of zo. 20 euro en dat was niet zo veel vonden we.

Op mijn vraag bij Jan Krul in Hengelo: " Kan het zijn dat zo'n ding steeds meer licht en steeds minder warmte gaat geven als-ie ouder wordt?" heb ik geen duidelijk antwoord gekregen. Weet iemand dit?

Ik hoorde wel dat een keramische kachel beter zou voldoen. Iemand ervaring hiermee?
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal