Onderhoudsbeurt vouwwagen

Gestart door Alex, september 18, 2010, 03:32:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

CEO

Toch lijkt me dat typisch: de oplooprem werkt uitsluitend als de aanhanger de auto als het ware aanduwt: dan is de demper ingedrukt en worden de remmen aangetrokken. Als de aanhanger de auto remt ontstaan er vreemde taferelen.

Het grootste gedeelte van de remkracht komt van de voorwielen. Doordat de aanhanger die meestal niet heeft, komt bij een vertraging de druk op de kogel te liggen. Hierdoor zou het zomaar kunnen zijn dat de achterwielen van de auto beter meeremmen dan normaal en dat kan wellicht het gevoel, dat de aanhanger harder remt dan de auto, verklaren.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

bensi

Citaat van: CEO op mei 25, 2012, 10:05:58 AM
Toch lijkt me dat typisch: de oplooprem werkt uitsluitend als de aanhanger de auto als het ware aanduwt: dan is de demper ingedrukt en worden de remmen aangetrokken. Als de aanhanger de auto remt ontstaan er vreemde taferelen.
Het grootste gedeelte van de remkracht komt van de voorwielen. Doordat de aanhanger die meestal niet heeft, komt bij een vertraging de druk op de kogel te liggen. Hierdoor zou het zomaar kunnen zijn dat de achterwielen van de auto beter meeremmen dan normaal en dat kan wellicht het gevoel, dat de aanhanger harder remt dan de auto, verklaren.
Klopt, het zal ook wel meer het gevoel geweest zijn.
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

nikkel1964

Citaat van: bensi op mei 25, 2012, 11:50:05 AM
Klopt, het zal ook wel meer het gevoel geweest zijn.

Het is inderdaad een gevoel, je voelt namelijk wel het 'meeremmen' van de aanhanger. Als je begint te remmen doet de aanhanger nog niets, trap je de rem wat harder in dan spreekt de oplooprem aan waardoor de aanhanger opeens een stuk minder de auto 'duwt'. Di? overgang voel je en kan inderdaad overkomen als "ik heb net het anker uitgegooid"  ;)

jvanderlans

Sluit niet echt aan op de laatste reactie, maar wel op het topic:

Ik was dit voorjaar op zoek naar een goedkoop adres voor een onderhoudsbeurt. Alle officiële Bovag vouwwagenbeurten moesten 125-150 euro kosten. Best prijzig. Ben uiteindelijk terecht gekomen bij een Bovag aanhangwagenspecialist. Deze heeft voor 78 euro (incl. Btw) een goede beurt gegeven. Het enige verschil met een vouwwagenbeurt was dat de gasslang niet werd nagekeken en dat ik geen sticker kreeg.

Ik ben er echt tevreden over. Het onderstel is nagekeken en gesmeerd. De oplooprem is afgesteld en de remschijven zijn nagekeken. En ik kreeg het bekende advies over de banden: 7 jaar oud, dus vervangen.

RENVE

Klinkt goed. Waar is dat goedkope adresje?
In één klap schatrijk!

jvanderlans

Dit was in Boskoop bij Van der Smit. Maar dat moet overal kunnen. Zoek maar eens naar aanhanger bedrijven bij je in de buurt op www.bovag.nl

EdwinMerks

Ik ben zoekende naar een passend antwoord: Wij hebben onze Spacer eind 2011 bij Holtkamper opgehaald. Voor aflevering heeft ie een beurt gehad en zijn er nieuwe velgen en banden op gekomen. In 2012 hebben de vouwwagen voor het eerst gebruikt (winter in overdekte stalling) en hebben er in de vakantie 3000km mee gereden. Ik twijfel nu of een beurt nodig is. Ik heb diverse bedrijven benaderd en deze geven allemaal aan dat het nodig is. Een bedrijf zei zelfs dat 300-km wel heel erg veel is  ::) Ik kan niet anders bedenken dat hier winstbejag achter zit.

Mijn vraag dus: is het nu nodig een beurt uit te laten voeren of is het voldoende dit volgend jaar te laten doen. Ik ben er afgelopen mei nog mee op pad geweest en hoor of voerl geen rare dingen (oploomrem etc werken gewoon goed).

Wie kan me het antwoord geven?

Jootje1710

Wij hebben vorig jaar een vouwwagen uit 2009 overgenomen en gisteren werd duidelijk dat er nog geen enkele onderhoudsbeurt is uitgevoerd want er moest nog een nieuwe reserveband komen maar toen bleek dat alledrie de bandjes zeker 10 jaar oud waren, dus dat werden toen 3 nieuwe banden in plaats van 1
Antoon & Jolande van Harselaar met de kids (Steven, Emmy en Fleur), Aart Kok Livingstone Game Drive 2018 :-)

wendyenbob

Een vouwwagen uit 2009 met banden van 10 jaar oud???

Jootje1710

Citaat van: wendyenbob op mei 23, 2013, 03:14:07 PM
Een vouwwagen uit 2009 met banden van 10 jaar oud???

Ja, stond op de banden helaas, had ik ook zeker niet verwacht moet ik zeggen  ::) ::) ::)
Antoon & Jolande van Harselaar met de kids (Steven, Emmy en Fleur), Aart Kok Livingstone Game Drive 2018 :-)

EdwinMerks

Citaat van: wendyenbob op mei 23, 2013, 03:14:07 PM
Een vouwwagen uit 2009 met banden van 10 jaar oud???

Toch maar even op de dissel kijken dan....

peertjes

#86
Zou je direct willen geloven (Jootje..) maar iets zegt....., wat stond er op de oude banden? die je niet meer hebt..

ervan uitgaande dat ze alledrie met hetzelfde fabrikagejaar (en dus met gelijke DOTcode) gelijktijdig gemonteerd zaten, tot vorig jaar, geeft al info dat deze set origineel kan zijn geweest en zelfs uit 2009. Een afleesfout van 10 jaar?


DOTcode is in 3 of 4 cijfers in omloop. Als de 4cijfercode met 09 eindigt staat dit voor 2009 met een week nr ervoor, bijv. 0609 is juni 2009
[Ik meen dat de 3cijfercode staat voor fabrikage t/m 1999, met het jaar in een 1 eindcijfer en week nr in 2 cijfers]

Verderop staan hierover goede topics voor de geinteresseerden



Jootje1710

Dat klopt dan ook wel, de code eindigde op 03 dus 2003. Volgende keer beter opletten  ::) mochten we nog een keer een tweedehands vouwwagen kopen  :J
Antoon & Jolande van Harselaar met de kids (Steven, Emmy en Fleur), Aart Kok Livingstone Game Drive 2018 :-)

olaf

Vouwwagen standaard onderhoudsbeurt bij Herca in Enschede 65,- euro
The need for the many outweigh the needs of the few

EdwinMerks

Citaat van: EdwinMerks op mei 23, 2013, 02:19:26 PM
Ik ben zoekende naar een passend antwoord: Wij hebben onze Spacer eind 2011 bij Holtkamper opgehaald. Voor aflevering heeft ie een beurt gehad en zijn er nieuwe velgen en banden op gekomen. In 2012 hebben de vouwwagen voor het eerst gebruikt (winter in overdekte stalling) en hebben er in de vakantie 3000km mee gereden. Ik twijfel nu of een beurt nodig is. Ik heb diverse bedrijven benaderd en deze geven allemaal aan dat het nodig is. Een bedrijf zei zelfs dat 300-km wel heel erg veel is  ::) Ik kan niet anders bedenken dat hier winstbejag achter zit.

Mijn vraag dus: is het nu nodig een beurt uit te laten voeren of is het voldoende dit volgend jaar te laten doen. Ik ben er afgelopen mei nog mee op pad geweest en hoor of voerl geen rare dingen (oploomrem etc werken gewoon goed).

Wie kan me het antwoord geven?

Officiële reactie van Holtkamper: eens in de 2 jaar. De Wit Schijndel (Cabanon, Aart Kok, 3Dog etc.) geeft aan 10.000km of 3 jaar.