Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Voorste binnenboog Columbia  (gelezen 4437 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Qwaqa

  • Gast
Voorste binnenboog Columbia
« Gepost op: april 09, 2011, 04:04:12 pm »

We hebben er 89 minuten over gedaan om de wagen met voortent, zonder luifel, op te zetten. Lijkt nog in geen wegen op de 30 minuten die ik hier op dit forum las. En dan waren wij nog met z'n tweeën.

Wat nu nog het lastige punt was was het plaatsen van de voorste binnenboog. Daar zat heel veel spanning op en er was veel kracht voor nodig om dit goed te krijgen. Het leek alsof de boog eigenlijk iets te groot was, of dat 'ie meer naar buiten moest staan.

Herkenbaar? Wat hadden we anders kunnen doen?
Gelogd

biccie

  • Gast
Re:Voorste binnenboog Columbia
« Reactie #1 Gepost op: april 09, 2011, 04:45:02 pm »

die boog heeft een schuifsysteem met druk-en-klik buizen?
wij zetten hem op zijn laagst en zetten hem dan in de ritsgleuf en dichtritsen. dan omhoog klikken aan beide zijden (doen we tegelijk, ieder een kant) en dan staat hij strak.
is ff zoeken naar de juiste stand. maar het doek moet wel redelijk strak zitten. dat is voor je gevoel wel een gehannes hoor ;)
en 89 minuten is redelijk voor de eerste keer. wij deden er geloof ik wel 2 uur over. nu ongeveer 1,5 ? twee uur om totaal op te zetten, incl bedden, keuken etc.
neem de tijd, niet haasten om dat half uur te halen!
succes iig,
gtrz, bianca
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.360
  • Merk: kampeermiddel : HK Aero
Re:Voorste binnenboog Columbia
« Reactie #2 Gepost op: april 09, 2011, 07:50:00 pm »

Dat is wel vrij lang...

tip: Na het vastzetten van de voortent aan de basistent en het grondzeil... eerst de voorste boog inzetten en dan de met geringe spanning iets optrekken en met 1 pen vastzetten. Dan in de voortent gaan en eerst de boog dichtbij de wagen inzetten. Daarna de voorste (dus eigenlijk middelste). Als het niet wil heb je te veel spanning op de voorste boog staan. Iets laten vieren en het gaat wel. Wij hadden er in het begin ook wat moeite mee maar na een aantal keer opzetten gaat het nu vlot.
Je kan het jezelf ook iets makkelijker maken door de pennen waarmee je je grondzeil op die hoeken vastzet tijdelijk te lossen. Met de eerstgenoemde methode is bij ons echter niet meer nodig.

ps. zoals Biccie aangaf, buizen zo kort mogelijk maken, dus achterste gaatje. Dat is genoeg.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2011, 07:52:04 pm door GJT »
Gelogd

biccie

  • Gast
Re:Voorste binnenboog Columbia
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2011, 09:09:34 am »

oh, ik zie dat jullie 2 bogen in de voortent hebben, sorry, wij hebben er maar 1 in de voortent, ik weet niet of dat wat uitmaakt....
succes iig!
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re:Voorste binnenboog Columbia
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2011, 05:03:09 pm »

die boog heeft een schuifsysteem met druk-en-klik buizen?
wij zetten hem op zijn laagst en zetten hem dan in de ritsgleuf en dichtritsen. dan omhoog klikken aan beide zijden (doen we tegelijk, ieder een kant) en dan staat hij strak.
Het zijn inderdaad die buizen met drukenklik, maar slechts bij 1 is er beweging in te krijgen. Maar even contact opnemen met De Wit.
Gelogd

biccie

  • Gast
Re:Voorste binnenboog Columbia
« Reactie #5 Gepost op: april 10, 2011, 07:20:02 pm »

dat moet soepel gaan idd. wij hebben zo problemen met de buis van de wagen/slaaptent aan de voorzijde, die gaat bijna niet los :(
echt een gehannes, nu maar proberen met de kampeerduim ofzo...
Gelogd

klapstar

  • Gast
Re:Voorste binnenboog Columbia
« Reactie #6 Gepost op: juni 08, 2011, 08:16:13 pm »

 het makkelijkste is om de voorste boogstok wat schuin naar binnen te laten staan dan in te ritsen en eenmaal ingeritst (links en rechts)  de poot wat op te tillen en tegelijkertijd in de hoek schuiven, succes!
Gelogd

biccie

  • Gast
Re:Voorste binnenboog Columbia
« Reactie #7 Gepost op: juni 08, 2011, 09:20:14 pm »

bij ons is het probleem met het uit elkaar trekken van de buizen van het slaapgedeelte opgelost door middel van siliconenspray!
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re:Re: Voorste binnenboog Columbia
« Reactie #8 Gepost op: juni 08, 2011, 09:37:49 pm »

De luifel hebben wij gedaan, maar inderdaad, die pootjes moeten ook nog.
Gelogd

Menno

  • Gast
Re: Voorste binnenboog Columbia
« Reactie #9 Gepost op: juli 15, 2014, 04:37:35 pm »

Hoe is dit bij je afgelopen?


Wij hebben dit probleem ook. Lijkt er op dat het Tentdoek is gaan krimpen (door regen/droog/regen/enz)
We zijn bij de Wit geweest, maar hadden dit nog niet eerder gehoord.

In overleg heb ik thuis van de twee voortent buizen, dus per buizen-set ''een'' buis ingekort 4,5cm. (afzagen+ 2 gaten boren)
Ik kan dit doen omdat de stel-buisen nog op minimaal staan en we dan het probleem hebben dat de ''ramen'' nog met de grondzeil ogen vast gezet kunnen worden aan de grond.

---

Het vastzitten van de stelbuizen heb ik op gelost om de buisbraam aan de binnenkant weg te vijlen.  :nl
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2014, 04:40:20 pm door Menno »
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.415
  • Merk: kampeermiddel : CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Voorste binnenboog Columbia
« Reactie #10 Gepost op: juli 15, 2014, 05:21:10 pm »

Ik herken het ook niet moet ik zeggen..Het is idd wel belangerijk om de voorste boog wanneer je deze naar voren trekt, dat de uiteinden echt naar binnen (gericht naar het slaapgedeelte) en dus niet helemaal rechtop..Vervolgens stap je in de tent en zijn de andere 2 buizen van de voortent gemakkelijk in te ritsen..
Dus:

Slaapgedeelte opzetten (+-20 minuten)
grondkuipzeil neerleggen en op 2 punten vast zetten
Dan de 3 bogen in elkaar klikken, 2 daarvan tegen over elkaar neerleggen op grondkuipzijl zodat ze meteen "goed om" liggen om ze erin te ritsen.
Dan voorste boog erin, overeind trekken..
In de tent stappen en de overige 2 bogen erin ritsen, als laatste de keuken stok/boog (=4e boog)

Wij hebben de hele toko zeker binnen 1 uur staan en dan hebben we het echt nog niet vaak gedaan :#
Succes!!
Gelogd

Menno

  • Gast
Re: Voorste binnenboog Columbia
« Reactie #11 Gepost op: juli 16, 2014, 09:14:50 am »

Die van jou is pas 1 jaar jong :)
Wij hebben het idee dat dit pas kan komen na dat het doek nat/droog/nat/droog/enz is geworden. waardoor krimp op het doek kan treden.
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.415
  • Merk: kampeermiddel : CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Voorste binnenboog Columbia
« Reactie #12 Gepost op: juli 16, 2014, 10:42:46 am »

Die van jou is pas 1 jaar jong :)
Wij hebben het idee dat dit pas kan komen na dat het doek nat/droog/nat/droog/enz is geworden. waardoor krimp op het doek kan treden.

Klopt maar die heeft de nodige regenbuien al wel gehad hoor  :+ Dan had ik evt krimp al wel moeten merken denk ik dan? :)
Waar we al wel zijn achter gekomen dat wanneer de bak niet goed water pas staat (dus echt bubbel in het midden geen concessies maken met bubbel iets naar links of rechts want zit toch nog in het "vakje") en het grondzijl tever naar voren ligt het allemaal een stuk moeilijker gaat met de bogen/stokken..Dus misschien daar anders eens op letten?

Hopelijk gaat het Qwaga de volgende keer wat makkelijker af, allemaal :#
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal