Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager  (gelezen 13549 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FiPe

  • Gast
Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Gepost op: april 19, 2011, 10:05:47 pm »

Ik heb een Movanext Verto e-bike drager.
Het mooiste dat ik kan bedenken is een disseldrager met daarop een kogel (trekhaak).
Dan kan ik mijn e-bikes of op de trekhaak van mijn auto of op de dissel meenemen.

Zijn er universele disseldragers met kogel (trekhaak) te koop ?
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk: kampeermiddel : (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2011, 10:16:23 pm »

Probeer de trekhaak-op-de-dissel eens? http://www.twinnyload.nl/nl/accessoires-en-onderdelen/accessoires

nr 62.99.02231    Caravanhulpstuk laag    
?

Gelogd

FiPe

  • Gast
Re:Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2011, 07:59:13 am »

Wie heeft ervaring met deze Twinny caravan hulpstuk laag?

Past deze ook op een afgedekte dissel ?
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2011, 12:43:18 pm »

Wat bedoel je met een afgedekte dissel? Als het zo'n kunstsstof plaat is die je bij caravans ziet dat  zou die eraf moeten om deze te monteren. (of sparingen maken in ht kunststof)
Wat voor vouwwagen heb je (met afgedekte dissel)?


Ik zie in je bericht (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,6473.msg72527.html#msg72527) dat je een jamet 4x4 hebt gekocht.

Mijn ouders hadden voorheen zo'n hulpstuk (alleen dan het hoge model) op de caravan staan. Doordat ze het hoge model hadden kon de disselbak ook nog open.
Op zicht wel makkelijk. Je zet de fietsen op de twinnyload, en tilt hem daarna met zijn tweeën aan de banden zo op het hulpstuk.
Maar aangezien jij electrische fietsen hebt denk ik dat je ook zo'n gootje hebt om ze erop rijden. Overigens weet ik niet of dat gootje lang genoeg is aangezien de fietsen op de dissel iets hoger komen dan op de trekhaak.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2011, 01:33:25 pm door screech »
Gelogd

FiPe

  • Gast
Re:Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2011, 06:26:06 pm »

Inderdaad ik heb een Jamet 4x4 gekocht.  :>
De dissel is met een aluminiuplaat afgedekt en is zonder de disselbak uitgerust.
Na intensief zoeken blijkt de Twinyload niet geschikt te zijn. (stalen dissel - Alluminium beplating - stalen disseldrager = corrosieve werking)
Dat geldt voor vrijwel alle disseldrager kogel oplossingen.  ;(

Ben nu de Uebler DT1 aan het onderzoeken.
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Reactie #5 Gepost op: april 21, 2011, 11:09:56 am »

Waar heb je de info vandaan dat bij staal en aluminium contact-corrosie optreed? Bij RVS is het (bij mij) bekent dat je géén RVS schroeven (of bouten) direct op verzinkt staal moet vast maken. Een kunststof ringetje er tussen en het probleem is verdwenen.

Ik heb even een tabel opgezocht, en volgens mij moet de combinatie verzinkt staal en aluminium geen probleem zijn.



Zou ook vreemd zijn dat Jamet gewoon aluminiumbeplating op de (verzinkte) dissel gebruikt. Dus volgens mij kan je gewoon een verzinkte disseldrager erop monteren.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Reactie #6 Gepost op: april 21, 2011, 12:44:32 pm »

Als ik de tabel goed lees hangt het er hier vanaf hoe je het "grote"en hoe je het "kleine" oppervlak definieert?

Kan me voorstellen dat je een hele plaat aluminium als "groot" benoemd en de twee verzinkte balken als "klein". In dat geval is er volgens de tabel "matige kans op corrosie" op beide oppervlakten. Beschouw je één en ander precies andersom dan is de kans gering tot niet aanwezig.

Dus wat is klein en wat is groot hier?
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Reactie #7 Gepost op: april 21, 2011, 02:12:23 pm »

Als je twijfelt kan je ook de dealer vragen of zij de contactcorrosie als een probleem zien. Zij leveren een vouwwagen met een aluminium plaat op een dissel (dus 2 stalen balkjes).
Één stalen balkje van de fietsendrager lijkt me echt geen verschil uit te maken.

Wat eventueel ook kan (mits mogelijk), is de geheel aluminiumplaat demonteren en de fietsendrager(balk) monteren als je fietsen mee gaat nemen. Neem je de fietsen niet mee, laat je de plaat gewoon zitten.
Gelogd

FiPe

  • Gast
Re:Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Reactie #8 Gepost op: april 24, 2011, 08:10:54 pm »

Contact corrosie ontstaat door potentiaal verschil tussen twee geleidende metalen.
Het frame is gegalvaniseerd (verzinkt) om het stalen frame te beschermen
Komt het onderliggende staal bloot te liggen dan verplaatsen de zink atomen door het potentiaal verschil naar het bloot liggende staal en dekt deze met een laagje zink af.
Kortom het zink "offert zich op" om het staal te beschermen. (elementaire matrialen leer)

Deze vorm van corrosie treedt het sterkst op aan de kust (zilte lucht) dat een electrolitische werking heeft.
Uit de lijst haal ik dat bij een beschadigd fram (blootliggend staal) grote kans op contact corrosie optreedt.
Deze zomer trek ik langs de Franse kust naar Spanje. We zullen wel zien hoe dit afloopt.
Gelogd

cees

  • Gast
Re:Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Reactie #9 Gepost op: april 26, 2011, 12:22:20 am »

Nou ik heb wel ervaring met de disseldrager wel met een lage,dit weekend nog weggeweest geen problemen.
Gelogd

FiPe

  • Gast
Re:Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Reactie #10 Gepost op: april 26, 2011, 08:16:58 am »

Probleem opgelost. Vervat in Rotterdam levert de alluminium disselafdekplaat los mee.
(Waarom een risico lopen terwijl dat niet hoeft)
Ik plaats deze lage Twinnyload kogel en hergebruik mijn Twinneyload classic.
In ieder geval blij deze fietsendrager niet op marktplaats te koop gezet te hebben.

Keerzijde is dat ik daardoor mijn e-bikes niet kan meenemen. ;(
Volgens opgave leverancier mag de kogel maximaal 60 kg dragen terwijl mijn Movanext plus 2 e-bikes samen 75 kg wegen.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.445
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re:Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Reactie #11 Gepost op: april 26, 2011, 05:17:12 pm »

Of je moet achterin de wagen meer gewicht leggen.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Reactie #12 Gepost op: april 26, 2011, 06:57:47 pm »

Als je veel gewicht op de dissel legt en veel achterin werk je slingeren in de hand.
Kan wel maar dan moet je wel opletten met wat je doet onder het rijden.

Er staat hier ergens op dit grote forum een filmpje van de anwb over deze manier van beladen.
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Bosje

  • Gast
Re:Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Reactie #13 Gepost op: april 26, 2011, 07:03:53 pm »

Let wel op je totale massa niet te hoog wordt (MAX 650 kg) terwijl de wagen zelf al 420 kg voor zijn rekening neemt.
Gelogd

FiPe

  • Gast
Re:Disseldrager met kogel t.b.v. fietsendrager
« Reactie #14 Gepost op: april 26, 2011, 08:47:35 pm »

Ik zie het probleem nog niet helemaal.
Mijn Jamet Arizona heeft een disselbak waarin twee grote gasflessen, stroomkabel, grondzeil, plankjes voor de bakpoten en plankjes voor de bedpoten, sliner, kabelslot, Cadac Scottelbraai.
Ik ben er van overtuigd dat dit tesamen meer dan 60 kilo weegt.
Met gemak belaad ik de Jamet op het kogelgewicht 50-55 kg.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal