Neuswiel op de grond?

Gestart door ff, juni 27, 2011, 02:03:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ff

Ik hoorde vandaag dat onze neuswiel bij het nemen van een drempel de grond raakt en dus meedraait/-rolt. Het is maar een klein stukje, maar lijkt mij toch niet optimaal.

De VW hangt horizontaal achter de auto, dus hangt niet omlaag.

Is het normaal dat het neuswiel de grond raakt?
Ik heb mijn neuswiel vervangen in mei omdat de oude niet meer op- en neer kon. Het is dezelfde maat, maar zou wel iets verklaren.

Gulpje

Wij doen het neuswiel omhoog met de hendel voor het rijden, hebben hier geen probleem mee.

ff

Citaat van: Gulpje op juni 27, 2011, 02:05:20 PM
Wij doen het neuswiel omhoog met de hendel voor het rijden, hebben hier geen probleem mee.

De mijne zit ook helemaal omhoog. Of ik moet het een keer vergeten zijn, maar dat kan ik mij niet herinneren (5 minuten later heb ik hem laten zakken omdat de wagen afgekoppeld werd ;))

screech

Ik heb dit meegemaakt met een vergelijkend onderzoek.
- met mijn eigen auto (ford focus cmax) heb ik nergens last van.
- met mijn vorige auto (fiat Marea weekend=stationcar) raakte het neuswiel de drempel
- met mijn auto van het werk (Renault Scenic) raakt het neuswiel ook de drempel.

Dit heeft 2 oorzaken, de Fiat had een langere oversteek (achter de achterwielen) aangezien het een stationcar was. Daardoor waren de achterwielen van de auto al van de drempel af en de vouwwagen nog niet, dus knikt het neuswiel op de drempel.
Bij de Renault gebeurd hetzelfde, maar dan komt het door de achterlijk zachte vering. Hierdoor zakt de trekhaak behoorlijk naar beneden als ik de vouwwagen heb aangekoppeld.
Ik heb het nooit opgemeten, maar ik denk dat er een verschil van ongeveer 4 cm zal zitten tussen de trekhaakhoogte van de Renaul en de Ford (in aangekoppelde toestand)

Bosje

en dan heb je nog het hoogte verschil in drempels, die in elke gemeente, en zelfs binnen 1 gemeente per straat verschillen.

Bij ons komt het ook voor dat het wieltje eens meerolt, als je wiel maar recht staat, zullen de gevolgen niet ernstig zijn, tenzij je uiteraard te hard gaat ::)

screech

in mijn verhaal van 2 berichten terug heb ik het over dezelfde drempel. Dus een gedegen onderzoek heb ik uitgevoerd.  I:

Alex

Bij mij Jametic haal ik hem er altijd af.
Dit ook omdat mij toyota wel door zijn veertjes wil gaan
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

CEO

Ik heb het neuswiel er enigszins door beschadigd. Op sommige routes naar (en van) ons huis zijn er tamelijk heftige drempels waarbij het neuswiel, zelfs bij stapvoets rijden met een lege auto, op de straat klapt. Dan wordt er een hapje uit het rubber genomen...

Ik heb gelukkig keuze en inmiddels een veiliger route ontdekt.

Alternatief kan soms zijn: over het trottoir rijden... Uiteraard heul langzaam. Maar op weg naar vakantie doen wij dat meestal tamelijk vroeg en hebben er nauwelijks mensen last van.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Lien

Daarom hebben wij dus hulpveren :P. Kost wat maar kunnen nu elke drempel aan zonder de grond te raken. Ook met 2 tieners op de achterbank en een gevulde kofferbak.

Sandrake

Mijn schoonvader heeft ooit het neuswiel van zijn caravan in stukken gereden op een drempel.

Toch maar mee oppassen zou ik denken...

CEO

Hulpveren helpen in mijn geval niet. niet. Het zou wel helpen als alle verkeersdrempels aan de normen zouden voldoen.

Ik heb er nu geen last meer van, omdat ik (gelukkig) kan kiezen uit meerdere routes. Maar wij hebben in de wijk te steile verkeersdrempels die ook nog eens te hoog zijn.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

ff

Hmmzz, neuswiel verwijderen lijkt me de veiligste optie (Toyota Corolla Wagon).
Maar ja, waar moet ik dat ding dan weer verstoppen ;)

Van_looney

Gewoon er af halen, ding opbergen onder een stoel of wellicht in de keuken...

wijnand

Bij hele steile drempels wil het nog wel eens helpen om ze schuin aan te rijden ipv recht. Moet je uiteraard wel de ruimte hebben, maar het werkt wel (ervaring van de tijd dat onze auto nog geen hulpveren had).

KlapJoeri

ik haal hem er ook altijd af en leg hem dan in de disselbak bovenin...
met zwaar beladen focus ben ik er nl ook bang voor dat ik anders drempels raak.
The cold never bothered me anyway.....