Op weg naar Zuid Frankrijk,........hoe?

Gestart door Jeroenk, juli 20, 2011, 12:20:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroenk

Wij gaan aanstaande zaterdag naar Zuid Frankrijk, de Middellandse Zee   :> :. Nu hebben we het achter af niet helemaal slim gepland. Weg rijden op zaterdag  ::). Nu hoorde ik ook nog dat zo'n beetje half België open ligt ivm wegwerkzaamheden.  :?

Nu maakt het voor ons voor wat betreft kilometers niet zo veel uit of we over Parijs of de Route du Soleil rijden. Zelf wilde we eerst over de Route du Soleil rijden, maar bij Antwerpen, Luik, Metz en Nancy zijn wegwerkzaamheden. Als we over Parijs rijden hebben we Antwerpen en Brussel wegwerkzaamheden. Verder heb ik van verschillende mensen gehoord dat als je over Parijs rijdt je een veel bergachtiger route hebt. En misschien ook nog de tour de France?

Ik vraag mij af wat ik nu beter kan doen. De gok nemen en rijden over de Route du Soleil of over Parijs waar we door bergachtig gebied heen rijden? De Route du soleil hebben we eerder gereden over Parijs niet. Ik ken iemand die vorig jaar over Parijs is gereden en die zou het nooit meer doen in verband met de bergen? dus nu weet ik niet waar ik verstandig aan doe.

Hoe zouden jullie rijden met je vouwwagen op zaterdag 23 juli? We willen vroeg vertrekken (een uur of drie 's nachts, van vrijdag op zaterdag) en rijden met een combinatie van vouwwagen met Seat Altea 1.6

Richard

Hoi,
wij vertrekken ook zaterdag echter sávonds rond een uur of 20.00 -21.00 uur. :**
Zaterdag is het echt druk in Frankrijk veel file rijden :( dus die mijd ik door zaterdag avond te rijden. :J
Ik ga via Venlo maastricht Luik Lille parijs rijden richting vierzon . KK het bergchtig gebied herken ik niet tot aan Limousin
Ik kom rond 03.00 uur Parijs in e en ga dan ff slapen uurtje of twee en dan weer doorrijden..
Combi Kia Sportage en een roadmaster Family S :K

Klepklap

Zo mogelijk 's avonds of 's nachts rijden. Bergachtig bij Parijs :? Misschien zijn ze per ongeluk de stad in gereden? Wij herkennen het in elk geval niet. En we zijn er toch regelmatig al langs gekomen...

Jeroenk

Door parijs is misschien ook niet zo'n succes. Maar blijkbaar is het op de weg van Parijs naar het zuiden wel bergachtig.De route du Soleil is schijnbaar vlakker. Wij zijn nog nooit over Parijs gereden, dus ik heb het ook maar van horen zeggen. Vandaar dat ik het hier check. Als het niet zo is of wel mee valt dan hoor ik het graag, want dat maakt de beslissing weer wat makkelijker.

Groet Jeroen

screech

Als je de route over Parijs neemt, begint het in de buurt voor Cleremont Ferrand pas echt bergachtig te worden.
Onze Fiat Marea 1.6 (2 volw. en 2 kids) met vouwwagen (met dakkoffer)is het ook makkelijk gelukt 2 jaar geleden. Tuurlijk moet je wel eens een versnellinkje terug, maar dat is ook de charme!
De route du Soleil is glooiender, en minder echt grote bergen inderdaad. Kwa verkeersdrukt ivm werkzaamheden weet je het nooit. Bij Metz was er 2 jaar geleden een (lange) omleiding aangegeven. Eigenwijs als we waren gewoon lekker de route met werkzaamheden genomen,.... en nergens last van. Kortom, je weet het toch nooit.

gaan

Wegwerkzaamheden zul je op de grote routes ieder jaar weer tegenkomen, daar is de route gewoon te lang voor. Zo ook bij grote steden daar ligt zoveel asvalt omheen dat kan niet in een jaartje vervangen worden.
Vooral zaterdag middag zal erg druk kunnen zijn.
Wij zijn vaak op zwarte zaterdag gaan rijden omdat dat nou eenmaal zo uitkwam en hebben nooit veel last gehad behalve een stuk voor Lyon.
Maar als je pech hebt kun je ook goed pech hebben, je kunt dan in ieder geval wel zeggen dat je op tv bent geweest (samen met die duizend anderen die 6-8 uur in de file stonden)
Hou de ANWB in de gaten de dag voor vertrek en tijdens de rit.
Als de wegen vol lopen en er gebeurt ook nog een ongeluk dan is het snel feest en zal de boel vastlopen.

We hebben ook TMC op onze navigatie zitten, in Frankrijk geeft die netjes aan als er ergens op de route grote vertraging is door bijvoorbeeld een ongeluk. Dat is wel erg handig maar de omleiding neemt vaak net zoveel tijd in beslag.

En als de wanhoop nabij is hebben de Fransen een mooie term 'je maintaindrai' oftewel 'ik houd vol', zie je in Nederland ook wel eens ergens op staan ;-)

Maar altijd bij filegevaar zorg voor voldoende water in de auto en hou de temperatuur van de auto in de gaten.
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Klepklap

Ik heb niet helemaal goed gelezen zie ik... Maar ik herinner me van de route richting Clermont Ferrand inderdaad ook een flinke heuvel met iets van 10% verval. Ik vind het eigenlijk wel een gaaf stukje snelweg. Toch zou ik me er niet druk over maken. Ik verwacht zelf erger tegen te komen op de binnenwegen.

mvdkant

de zwarte zaterdagen in frankrijk, daar wordt je inderdaad niet vrolijk van.
ik heb het meegemaakt maar reed gelukkig aan de goede kant van de weg, dwz de files stonden naar het zuiden en ik reed naar het noorden.
onvoorstelbaar hoeveel kilometers file ik voorbij ben gereden. kon toen gewoon doorrijden.

beste is nog altijd s'avonds (rond 8 uur) vanuit nederland (regio utrecht) vertrekken en in de nacht door frankrijk rijden zodat je rond een uur of 6 s'morgens in de buurt van beziers bent. dan ben je in de regel daarna filevrij. volgens mij staan de meeste files tussen thionville in het noorden tot even na valence in het zuiden, via de route de soleil.
nog een voordeel is dat het s'nachts bij de tolpoorten, toul, lyon, montpellier en perpignan vrijwel filevrij is.

Yella

Citaat van: gaan op juli 20, 2011, 02:52:38 PM
Maar altijd bij filegevaar zorg voor voldoende water in de auto en hou de temperatuur van de auto in de gaten.
Alleen jammer dat veel nieuwe auto's geen temperatuur meter meer hebben. We hebben het zelf meegemaakt bij 30 graden in Polen in Wroclaw in de file. Ik zag dat de buitentemperatuur meter steeds hoger op liep. Begon dus te vermoeden dat de auto het warm had. we rijden op LPG, dan wordt de motor veel warmer. Heb snel overgeschakeld op benzine en toen daalde geleidelijk weer de temp. Eenmaal weer uit de file kwam er weer rijwind onder de auto en was het probleem over. Maar toch iets om rekening mee te houden, waar je ook bent.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Miss BBQ

Citaat van: jellejawa op juli 21, 2011, 06:27:38 AM
Alleen jammer dat veel nieuwe auto's geen temperatuur meter meer hebben. We hebben het zelf meegemaakt bij 30 graden in Polen in Wroclaw in de file. Ik zag dat de buitentemperatuur meter steeds hoger op liep. Begon dus te vermoeden dat de auto het warm had. we rijden op LPG, dan wordt de motor veel warmer. Heb snel overgeschakeld op benzine en toen daalde geleidelijk weer de temp. Eenmaal weer uit de file kwam er weer rijwind onder de auto en was het probleem over. Maar toch iets om rekening mee te houden, waar je ook bent.
Ga toch even  :off (of niet). Oplopende motortemperaturen zijn ook onder controle te houden door alle ramen open te draaien en de verwarming hoog te zetten.
Hierdoor voer je ook veel warmte van de motor af (en voorkom je dat je zelf wegsmelt  :# ::)).
Deze methode heeft in de Bergen van Oostenrijk in het verleden (en trouwens ook in de Eiffel nog twee jaar geleden met onze combi Skoda Fabia combi 1.4 - Roadmaster) zijn nut absoluut bewezen.
Drive safely y'all  :zw :zw

CEO

Om dan het off topic maar even te verlengen: zet dan ook de airo uit: dat geeft de motor rust en en auto extra vermogen...
If you choose not to decide, you still have made a choice!

weep

Ik zou Parijs doen en dan via Clermont Ferrand. Is idd wel heuvelig maar ik vond het goed te doen en een mooie en rustige route. Er zit één steile afdaling in, gewoon rustig rijden en je aan de snelheden voor caravans houden.  Mijn Ford Galaxy is met 115pk benzine en een leeggewicht van 1650 kg ook bepaald niet overgemotoriseerd maar ik heb nergens problemen gehad. Stop even voor de brug bij Millau, heel bijzonder. Zowel de route du soleil als la languedocienne  (langs Nimes en Beziers) zijn erg druk en ik denk dat je daar meer vertraging zult hebben. Alleen Parijs zal wel voor wat oponthoud zorgen.

Jeroenk

Bedankt voor jullie reacties. We hebben besloten om inderdaad over Parijs en Clermont ferrand te gaan. Nu maar hopen dat het mee valt met de drukte  :J :J

Groet Jeroen

Richard

En wanner vertrekken jullie hoe laat en welke combinatie...kan ik naar je uitkijken :J

Jeroenk

Dan zal je er denk ik vroeg uit moeten. We gaan om drie uur vannacht weg en we vertrekken vanuit west brabant. We zijn dus zo over de grens :> :> :>

De combinatie is een zwarte seat altea met een cabanon columbia.

Misschien tot ziens!

Groet Jeroen