remmen met de vouwwagen...

Gestart door claudia2, juli 20, 2011, 01:08:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

claudia2

Hey,

wij hebben de jamet arizona ingeruild voor een jametic (bouwjaar 2006),  nu technische dingen das eigenijk niks voor mij, maar bij het remmen met de arizona gaf dat een zachte tik naar de auto toe, bij de nieuwe jametic, lijkt die tik toch een stuk harder??

Enig idee?

Van_looney

Wat je hoort en vooral voelt, is de oplooprem en die is per VW verschillend.

De oplooprem werkt doordat een cylinder bij het remmen door de auto wordt ingedrukt die uiteindelijk er voor zorgt dat de remschoenen tegen de remtrommels van de vouwwagen (VW) worden gedrukt waardoor deze gaat "meeremmen" met de auto. Het is normaal dat je dat voelt en in zekere zin ook prettig, doordat je weet dat je VW meeremt.
Doordat het onbeladen gewicht van elke VW anders kan zijn, is deze remcylinder per merk/type VW anders afgesteld en kan het dus zijn dat je bij een lege VW wat meer "feedback" krijgt van je VW als je remt.

Het is ook zo dat het remgedrag van je VW proportioneel is aan dat van de auto en dat is logisch. Als jij de rem intrapt tot gierende banden, doet je VW vrolijk mee en blokkeert (meestal) ook zijn wielen. Dit komt doordat de cylinder met een hoge snelheid wordt ingedrukt en dus als reactie de remschoenen eens flink naar buiten drukt. Of op deze site: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/oplooprem.php

Het grote gevaar van de oplooprem en dan vooral een verkeerd afgestelde oplooprem zit hem in het bergrijden. Naar boven toe rijden is geen probleem, jij remt niet en je VW dus ook niet. Echter, als je naar beneden rijdt kan het zijn dat bij een verkeerd afgestelde remcylinder deze gaandeweg gaat oplopen en dus heel langzaam begint te remmen. In het ergste geval merk je het niet in de auto en ben je onwetend de remmen van je VW aan het verbranden. Voor meer informatie over bergrijden kun je de website van de ANWB raadplegen, daar staat ook het bovenstaande verhaal bij.

claudia2

hey, das al een pak duidelijker!

Maar kunnen wij dit nu ook zelf testen of dit naar behoren werkt?

De jametic is natuurlijk een stuk lichter dan de arizona, maar wil toch zeker zijn.

Bedankt

Van_looney

Kijk even op die link die in mijn bovenstaande post staat.

Een statische controle is eveneens mogelijk door eerst de niet aangekoppelde caravan op de vastzetinrichting (handrem) te zetten en daarna de voorzijde van de koppeling naar achteren te duwen en vervolgens weer uit te trekken. Bij beide bewegingen moet er weerstand voelbaar zijn, tengevolge van de verplaatsing van de olie in de demper. Het uit zichzelf naar voren komen van de pijp met koppeling wordt veroorzaakt door een gaskamer die in de demper aanwezig is om het zuigerstangvolume te compenseren.

Voor 100% zekerheid even een afspraak maken met een caravanonderhoudsbedrijf of aanhangwagenbedrijf om het rijgedeelte te checken.